"ידיעות אחרונות" חוייב לחלק את המשמרות והשעות הנוספות במחלקת ההפצה על בסיס שיוויוני

ההסתדרות טענה כי "עושי דבר" של ההנהלה - עובדים בחוזים אישיים - החלו לקבל את מירב עבודת השעות הנוספות

בית הדין הארצי לעבודה חייב את "ידיעות אחרונות" לחלק את המשמרות והשעות הנוספות במחלקת ההפצה בעיתון על בסיס שוויוני בין כל סוגי העובדים, אך לא מנע בשלב זה את השינויים שבוצעו על-ידי ההנהלה בסידורי העבודה.

פסק-הדין ניתן בבקשת רשות ערעור שהגישה הסתדרות העובדים על החלטת ביה"ד לעבודה בתל-אביב, לדחות את בקשתה להוצאת צו מניעה זמני שיאסור על העיתון לבצע שינויים בסדרי העבודה של עובדי מחלקת ההפצה (אקספידיציה).

ההסתדרות טענה, באמצעות עו"ד אשר חלד, כי בפברואר השנה התפרסם סידור עבודה חדש במחלקה, שמפלה לרעה את העובדים המאורגנים. במסגרת הסידור החדש שונו שעות המשמרות וחלוקת השעות הנוספות באופן שהעובדים "עושי דברים" של ההנהלה - עובדים בחוזים אישיים - החלו לקבל את החלק העיקרי של עבודת השעות הנוספות.

בבקשה נוספת שהגישה ההסתדרות היא טענה, כי "ידיעות אחרונות" משתמש בהקצת שעות נוספות ככלי למלחמה בארגון העובדים ובוועד העובדים. כך למשל, מתוך 373 משמרות בנות 12 שעות שהתקיימו במחלקה בארבעה חודשים - חבר בכיר בוועד העובדים, מנחם אהרוני, קיבל אפס משמרות בנות 12 שעות עבודה. ההתרחשויות הביאו את אהרוני להודיע על פרישה.

ההסתדרות הציגה נתונים לפיהם ל-27 עובדים קבועים וותיקים המהווים 65% מכלל העובדים במח' ההפצה הוקצו 14.1% מכלל המשמרות בנות 12 שעות עבודה.

ביה"ד הארצי ציין שיש לאזן בין צרכי המעסיק להתייעל תוך הכנסת שינויים בסדרי העבודה לבין העקרון שאין לפגוע באופן חד צדדי בתנאי העבודה של העובדים.

עד למתן פסק דין בביה"ד האיזורי בהליך העיקרי, החליט ביה"ד הארצי שלא למנוע בשלב זה את השינויים שנעשו על-ידי ההנהלה בסידורי העבודה. ביה"ד הוסיף שעל-מנת לא לפגוע בהכנסתו של כל אחד מהעובדים בעקבות השינויים בסדרי העבודה, הוא קובע הסדר שלפיו הכנסתו הכוללת החודשית של כל עובד לאחר שנעשו השינויים בסדרי העבודה בפברואר לא תפחת מ-90% מהכנסתו הממוצעת של אותו עובד ב-12 החודשים שקדמו לשנוי. כמו כן, חלוקת המשמרות והשעות הנוספות תתבצע על בסיס שוויוני בין כל סוגי העובדים.

הצדדים הודיעו כי יפנו להליך גישור. את "ידיעות אחרונות" ייצג עו"ד אריאל שמר.