המחבל זאדה יקבר בקבורה אזרחית; ביטוח לאומי: הנרצחים שפרעם - קורבנות מעשה טרור

(עדכון) ארבעת נרצחי הפיגוע בשפרעם יובאו היום למנוחות; אימו ואביו של זאדה: התרענו בפני הצבא

מועצת עיריית שפרעם ערכה הבוקר ישיבה מיוחדת בעקבות האירוע שקרה אמש, במהלכו רצח מחבל יהודי - עדן נתן זאדה (צוברי) 4 אזרחים. בישיבה השתתפו בנוסף לחברי המועצה מנהיגי הדת של שלושת העדות, המוסלמית, הנוצרית והדרוזית ונציגי כל הארגונים העממיים הפועלים בעיר. ראש העיר אורסאו יאסין אמר כי "מדובר במטורף שירה באנשים חפים מפשע. אני דורש מהממשלה, ויש לה את הכוח, לעצור את הקיצוניים המפריעים לנו בשגרת חיינו. אנחנו מצידנו נעשה את הכל יחד עם הנכבדים ואנשי הדת שהיום יעבור בשקט ושלא יהיו חריגים".

בתוך כך, המוסד לביטוח לאומי הודיע לעיריית שפרעם כי הנרצחים הינם קורבנות מעשי טרור והמוסד לביטוח לאומי מכיר בהם כקורבנות מעשי טרור ואיבה ומשפחותיהם יזכו לפיצויים על פי חוק.

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, החליט כי סדר היום של הישיבה המיוחדת שתהיה ביום רביעי הקרוב ישונה ובתחילתו יעלה לדיון הרצח בשפרעם. בעקבות חתימתם של 25 חברי כנסת לדון בסוגיית ההתנתקות תכונס ביום רביעי ישיבה מיוחדת של הכנסת.

הלוויות הקורבנות תערכנה היום

האחיות היזאר (21) ודינה (23) טורקי בנות העדה המוסלמית יובאו למנוחות בצהריים בבית הקברות המוסלמי לאחר התפילה במסגדים. נהג האובטוסו, מישל בכחוס (56), והנוסע נאדר חייק ( 55), בני העדה הנוצרית, יובאו למנוחות לפנות ערב.

במקום הפיגוע בלב השכונה הדרוזית הוקם בלילה גלעד מאולתר לזכר הנרצחים שהורכב ממסגרות מתכת של חלונות שנעקרו מהאוטובוס. במקום הודלקו נרות והונחו זרי פרחים. על הכביש עדיין ישנם שברי זכוכית מחלון האוטובוס שריד לאירוע החמור מאמש.

בוויינט מדווח כי זאדה (19) יובא למנוחות בקבורה אזרחית, לפי החלטת שר הביטחון שאול מופז שאמר כי "החייל לא ראוי להיקבר לצד חללי מערכות ישראל". מוקדם יותר נמסר כי מדובר צה"ל נמסר כי בעקבות התעקשות המשפחה, תיערך לזאדה הלוויה צבאית ללא סממני כבוד. נציין כי המשפחות השכולות, שבניהן קבורים בבית העלמין הצבאי בראשון לציון פנו לצה"ל ולמשרד הביטחון בדרישה שהמחבל לא ייקבר בבית העלמין הצבאי.

הרמטכ"ל הורה על בדיקה

הרמטכ"ל דן חלוץ הורה אתמול בלילה לבדוק את הנסיבות שהובילו להימצאותו של נשק בידי חייל, שהיה נפקד בעל רקע בעייתי ולבסוף רצח בנשק זה 4 אנשים בשפרעם. הרמטכ"ל הביע את תנחומיו בפני משפחות ההרוגים ואיחל החלמה מהירה לפצועים.

אביו של היורה, אמר אתמול לעיתונאים כי הוא פנה לפני שבועיים לשלטונות צה"ל, סיפר להם כי בנו נמצא בישוב תפוח וביקש מהם לקחת ממנו את נשקו ולשחרר את הבן מהצבא. שמו המקורי של היורה הוא נתן זאדה, חוזר בתשובה שהתגייס לפני כשנה, וששמו שונה לעדן צוברי. גם אימו של זאדה מסרה לתקשורת כי התריעה בפני הצבא על מצבו של בנה והאשימה את הצבא באירועי אמש.

"פיגוע יהודי"

אתמול, בשעה 17.30 לערך, באיזור שפרעם, פתח עדן נתן זאדה, פעיל ימין קיצוני, ועריק מצה"ל בירי כלפי חפים מפשע. זאדה, אשר היה עריק מצה"ל, ירה כשהוא לבוש מדי צה"ל בתוך אוטובוס בקו 165 בשכונת הדרוזים בשפרעם.

מהירי נהרגו ארבעה שנים גברים ושתי נשים כשבין ההרוגים נמנה נהג האוטובוס. כמו כן נפצעו קרוב לשישה עשר איש כשבאזור האירוע החלה להתחולל מהומה רבתית.

לאחר הרציחות שביצע זאדה, הצליח ההמון הזועם, שהקיף את האוטובוס, לחדור לאוטובוס ולהרוג את היורה בלינץ' וזאת למרות שהשוטרים ניסו לגונן עליו.

על פי הדיווחים עולה כי עדן נתן זאדה נסע בקו 165 מספר פעמים מתוך כוונה לבחון את מסלולו המדויק. לפני כחודשיים הוכרז נתן זאדה כעריק, לאחר שנמלט מבסיסו, עם רובה.

בצאתו מבסיס ניצנים הותיר מכתב, ובו ציין "כמו שלא אוכל לציית לפקודה שאומרת לחלל שבת, כך גם לא יכול להיות חלק מארגון שמגרש יהודים". הוא הוסיף במכתבו גם את המילים "יהודי לא מגרש יהודי", וסיים את המכתב במילים: "אני אשקול את המשך שירותי".

במהלך השנה האחרונה ישב זאדה פעמיים בכלא בגין סירובו להתגייס לצה"ל.

מועצת יש"ע גינתה בחריפות את תקרית הירי והביעה "שאת נפש וזעזוע מהאירוע החמור בשפרעם שגבה חיי אדם חפים מפשע".

עוד הוסיפה כי "מועצת יש"ע מוקיעה את השימוש הציני שעושים גורמים פוליטיים שונים הרוקדים על הדם ומקשרים את האירוע החמור למחאה הדמוקרטית הלגיטימית והבלתי אלימה נגד תוכנית הגירוש".

ח"כ אחמד טיבי ציין כי זהו פיגוע, שהוא "תוצאה של ההסתה האנטי ערבית והגזענות שפשתה בחברה הישראלית".

מאוחר בלילה פונתה גופתו של המחבל הישראלי עדן נתן זאדה וזאת לאחר שהשייחים המקומייים נרתמו לעזרה והרגיעו את הלך הרוחות.

האוטובוס בו התרחש האירוע נלקח למעבדה משטרתית להמשך חקירה.