עיריית ירושלים החלה בצעדים מקדימים לסלילת הקו הראשון של הרכבת הקלה

הסתיים תיכנון הפרוייקט, שיבוצע במשך 20 שנה בהשקעה של 1.3 מיליארד דולר

משרד התחבורה ועיריית ירושלים סיימו את תיכנון פרוייקט הקמת מערכת הסעת ההמונים בירושלים, שבמרכזו רכבת קלה, והחלו בהליכים לאישור התוכנית במוסדות התיכנון. השבוע יוגש הפרוייקט לדיון ואישור הוועדה לתיכנון ובנייה בירושלים, וכבר החלו מהלכים ראשוניים בשטח, לפינוי מבנים והעתקת תשתיות.

שר התחבורה, שאול יהלום, ראש עיריית ירושלים, אוהד אולמרט, ויו"ר הפרוייקט והמשנה למנכ"ל העירייה, איתן מאיר, חשפו היום (א') את הפרוייקט, שיוקם בעלות 400 מיליון דולר, לפי מודל הערים שטרסבורג וגרנובל בצרפת.

"לעומת תל-אביב, בה בוצע לעיני התקשורת קידוח ראשון של מנהרה לרכבת התחתית אבל לא הוביל לכלום", מסרו מקורות המקורבים לפרוייקט, "תוכננה המערכת בבירה כמעט בחשאיות, והיא נחשפה רק זמן קצר לפני הביצוע".

המערכת תכלול הקמת 8 קווי רכבת קלה, מערכת קווים מזינים של אוטובוסים, נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית ומערך הסדרי תנועה וחנייה חדשים. הקמתה תימשך כ-20 שנה, ותכלול קווים באורך 54 ק"מ. עלות הקמת הרשת מוערכת ב-1.3 מיליארד דולר.

התוכנית הוכנה החל מ-1996 ע"י צוות תוכנית אב לתחבורה בראשות ד"ר משה הירש, והמינהלה כללה את סמנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, ומהנדס העיר, אורי בן-אשר. תיאום התיכנון נעשה ע"י משרדי גדיש ותפנית וינד.

עד כה הושקעו בתיכנון 50 מיליון שקל. הצוות הסתייע בחברות מארה"ב, גרמניה, קנדה והולנד, ובחברות ישראליות. בחינת החלופות ותיכנון המערכת בוצעו ע"י החברות האלבורג קונסלט ולה-מאייר מגרמניה, ונשכרו שירותי חברת IBI מקנדה, שאישרה את הפיתרון והתיכנון הכולל.

במקביל, החל ביצוע צעדים מקדימים, כולל העתקת תשתיות תת-קרקעיות של מים, חשמל וטלפון, וכן פינוי מבנים וסלילת מסלולים בלעדיים לאוטובוסים. בצעדים אלה יושקעו כ-200 מיליון שקל במשך 4 שנים. הפרוייקט יבוצע בשלבים, וימומן ויופעל בעיקר בידי יזמים פרטיים.

המיכרז למיון המתמודדים על הקמת הקו הראשון יתפרסם בתחילת 1999. שלב א' יושלם עד שנת 2004, ויכלול מסילה כפולה באורך 15 ק"מ במסלול מפסגת זאב דרך רחוב יפו להר הרצל, ומרכז הפעלה ותחזוקה של הרכבת. עלותו 350 מיליון דולר.

הקו הראשון יעבור בציר נווה יעקב, פסגת זאב, הגבעה הצרפתית, דרך השלום, שער שכם, כיכר ספרא, רחוב יפו, מרכז הקונגרסים (בנייני האומה) ושדרות הרצל. הוא ישחרר את צוואר הבקבוק של רחוב יפו ומרכז העיר. ברכבות יוסעו 500 נוסעים כל אחת, והן ינועו בתדירות של 3 דקות.

זמן הנסיעה הכולל בקו יהיה 30 דקות לעומת 60 דקות כיום, והמהירות הממוצעת של הנסיעה תהיה 28 קמ"ש, לעומת 15 קמ"ש כיום. בהמשך יופחת זמן ההמתנה לרכבת ל-1.5 דקות בממוצע.

שלב ב' יכלול הקמת קווים בין פסגת זאב וקריית מנחם; נווה יעקב ומלחה; עטרות ומזרח העיר; מרמות למלחה וגילה; מקרית מנחם לגילה ושער יפו; ומהר נוף להר הצופים

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988