עתידה טמון בעברה

עתידה הכלכלי של עכו טמון באתריה ההיסטוריים ובמימוש הפוטנציאל התיירותי הייחודי שלה. ההטבות של אזור פיתוח א' לתעשיות טכנולוגיות והקרבה לחיפה יוצרות הזדמנויות עסקיות גם בתחום זה, אך בתעשייה קונבנציונלית ובמסחר אין לעכו מה להציע

ג'ון בן-זקן

עכו היא אחד מאתרי התיירות הפופולריים במדינה, בעיקר בשל חשיבותה הרבה לעולם הנוצרי. היא שימשה בירת הממלכה הצלבנית בין השנים 1291-1192, ובעשרים השנה האחרונות חופרים וחושפים את ארמונותיה, מבצריה, בתיה ורחובותיה של העיר הצלבנית המשומרת היחידה בעולם. באתרים היסטוריים אלה טמון עתידה הכלכלי של עכו ויש בה הרבה הזדמנויות עסקיות למשקיעים בתיירות.

כ-500 אלף תיירים מבקרים מדי שנה בעכו, אך הם נשארים בה שעות אחדות וממשיכים הלאה. יוסי הררי, מנהל אגף התיירות בעירייה, מעריך שכל תייר נשאר בעיר בממוצע שלוש שעות ומוציא בה לא יותר מ-50 דולר. ההזדמנויות העסקיות בעכו טמונות, אם כן, בהפיכתה לעיר שנעים לשהות בה, דהיינו, בהקמת בתי-מלון, מסעדות, בתי-קפה, פאבים ומקומות בילוי אחרים, בשיקום האתרים ההיסטוריים ובפיתוח חוף הים. להלן כמה מההזדמנויות העסקיות בתיירות המצויות בעכו:

בניין בית המשפט הישן. המבנה, ששימש כבית משפט עד לפני שנה, עומד ריק. זהו מבנה בשטח של 360 מ"ר בן שלוש קומות, שגובה כל אחת מהן 4 מטרים. גב המבנה צמוד לחומות העיר. החברה לפיתוח עכו העתיקה מעוניינת במשקיע שיהפוך את המבנה למלונית עם 14 חדרים, תוך שמירה על עיצובו הארכיטקטוני. המבנה בבעלות ממשלתית ורשות העתיקות אישרה את הפיכתו למלונית.

חאן אל-עומדאן וחאן א-שוני. אלה שניים מחמשת החאנים בעיר. הם צמודים זה לזה והחברה לפיתוח עכו העתיקה מתכננת להפוך אותם לבית-מלון עם 170 חדרים. חאן א-שוני הוא בבעלות המדינה וחאן אל-עומדאן הוא בבעלות הוואקף, אך הוחכר לחברה לפיתוח עכו העתיקה ל-99 שנה.

חאן אל-שוואדה. יש אישור להקים בקומה העליונה של החאן מלון עם 60 חדרים, ובקומה התחתונה בתי-מסחר ומסעדות.

ארמונות מתקופת הטורקים. בעיר העתיקה יש שני בתים ששימשו ארמונות בתקופת השלטון הטורקי, ולפי התוכנית יוקמו בהם מלוניות עם 10 עד 14 חדרים.

מסדר הטמפלרים. המבצר הגדול של מסדר הטמפלרים בקצה הצפון-מערבי של העיר היה המאחז האחרון של הנוצרים לאחר נפילתה של עכו הצלבנית בידי הממלוקים. הוא נכבש רק לאחר שהממלוקים חפרו תעלה תחת יסודותיו ומוטטו אותו. מי הים חדרו לתוך המנהרות ולתאים התת-קרקעיים של המבצר ובמקום נוצר אגם קטן. על-פי התוכניות יוקם על חורבות המבצר מלון ברמה של חמישה כוכבים.

המגדלור. על-פי התוכנית יוקמו בשטח המגדלור וסביבו מסעדות וקפיטריות.

הסראיה. מבנה מרשים בן שתי קומות בשטח של 1,200 מ"ר וסביבו חצר. המבנה שימש את ארמון המושל הטורקי של העיר. המבנה בבעלות המדינה ומשמש מוסד לגמילה מסמים, אבל מומלץ למצוא לו מקום חלופי ולייעד את המבנה לתיירות.

מלון האבירים. מלון ברמה של ארבעה כוכבים עם 200 חדרים, שיוקם מחוץ לחומות עכו העתיקה.

לעכו מעמד של אזור פיתוח א' בתיירות, המזכה את המשקיעים בהקמת בתי-מלון במענק של 24 אחוז מגובה ההשקעה, ואת המשקיעים באטרקציות למיניהן במענק של 15 אחוז, או בפטור ממסים למשך עשר שנים.

הארנונה השנתית על בתי-מלון היא 55.46 שקל למ"ר, ועל שטחים מסחריים המשמשים לתיירות - בין 41.82 ל-122.4 שקל למ"ר.

תעשייה בעכו יש הזדמנויות עסקיות גם בתעשייה, בעיקר משום שהיא משמשת חלופה לחיפה בתעשיות טכנולוגיות. בתחילת השנה קיבלה עכו מעמד של אזור פיתוח א' למפעלים טכנולוגיים, וזה מקנה לה יתרון ברור על חיפה. מלבד המענק של 24 אחוז או פטור ממסים לעשר שנים, דמי השכירות באזור התעשייה של עכו נמוכים יחסית, 6-5 דולרים למ"ר, לעומת 15-13 דולר למ"ר באזור התעשיות עתירות הידע בחיפה. על כך יש להוסיף את הנגישות של עכו למאגר כוח האדם בקריות, בעוד הפקקים באזור בתי הזיקוק ברחוב ההסתדרות מקשים מאוד על הכניסה לחיפה.

לעכו שני אזורי תעשייה: אזור התעשייה הצפוני הישן, המשתרע על כמה מאות דונם ומשמש לבתי-מלאכה ולמוסכים, ואזור התעשייה הדרומי, המשתרע על 3,500 דונם. באזור זה יש כ-800 דונם פנויים, אולם העירייה תאשר הקמתם של מפעלים שאינם מזהמים בלבד.

הארנונה השנתית על מבני תעשייה בעכו נעה בין 84.77 ל-106.7 שקל למ"ר.

לפרטים נוספים: שמואל כץ, מנכ"ל העירייה, טל' 04-9956074, פקס 04-9956161; מאיר אותמזגין, משנה למנכ"ל, טל' 04-9956075, פקס 04-9956161, דוד הררי, מנכ"ל החברה לפיתוח עכו העתיקה, טל' 04-9912171, אלי סדון, מנכ"ל חברת אלרום, טל' 04-9911223, 04-9911232