פז מקימה רשת חנויות נוחות בתחנות הדלק שלה

החנות הראשונה תיפתח במחלף הסירה

פז תקים רשת חנויות נוחות (CONVENIENCE STORES) בתחנות הדלק שלה.

החנות הראשונה תיפתח בתחנת הדלק במחלף הסירה, בירידה להרצליה, על שטח של כ-150 מ"ר, בהשקעה של כ-500 אלף דולר. עוד נודע, כי בניית הקונספט, בסגנון חנויות הנוחות של סבן אילבן וטסקו, נעשתה בשיתוף עם חברת CDI האמריקנית. חברה זו מעורבת ביעוץ והקמה של חנויות נוחות בתחנות הדלק של חברות דלק מהגדולות בעולם, בהן טקסקו.

החנות הראשונה תוקם בצמוד לתחנת רחיצה ולמסעדת בורגר ראנץ' שייפתחו במקום. גורמים בפז אמרו ל"גלובס", כי בעתיד ייבחנו דרכים שונות למבנים עסקיים אפשריים. אם הקונספט יתפתח, יהיה צורך למצוא פתרון לשאלת כח הקניה. בימים אלה בוחנת פז שיתופי פעולה עתידיים עם מספר גורמים בתחום הקמעונאות, בנושא הרכש והאספקה של מוצרי המזון. בין הגורמים הבאים בחשבון כספקים בלעדיים: קו-אופ הריבוע הכחול, גרינברג וקו-אופ צפון היפרשוק.

אותם גורמים מסרו, כי הקמת חנויות הנוחות בתחנות הדלק נובעת מתוך הבנת המגמה העולמית בתחום, והשחיקה במירווחים ממכירת דלקים. בקומפלקס תחנות הדלק מהווה הדלק שליש מההכנסות, ושאר ההכנסות נובעות מהעסקים הנוספים. בתחנות הדלק חניה נוחה וגישה טובה, ולכן טבעי שחנויות כאלה יתמקמו בהן.

לדברי אותם גורמים, יוקמו בעתיד חנויות נוחות בחלק ניכר מ-220 התחנות שפז מפעילה.

בעבר, התכוונה פז להקים חנויות נוחות בשם "קוויק שופ" בתחנות התידלוק שלה, בשותפות עם חברת אוסם. אולם השותפות, שנקראה "אוספז", התפרקה. עוד לפני כן ניסתה פז להקים לבדה רשת חנויות נוחות בשיתוף עם CDI, איתה היא יוצאת היום לדרך.

בארץ מספר חנויות הפועלות בתחנות דלק. הללו בנויות יותר בסגנון של סופרמרקטים, ופחות כחנויות נוחות בקונספט המסורתי, המציע את כל האביזרים להם זקוק נוסע בדרכו ממקום למקום. בתחנת פז של פריצקר בחיפה פועלת חנות כזו, דור אנרגיה ושטראוס מפעילות חנות דומה ליד קניון חיפה. כמו כן, פועלת חנות דראג סטור בכניסה לרמת אביב, ולאחרונה נפתחה על ידי יזמים פרטיים חנות בצומת הכפר הירוק.

בארץ קיים הסכם בין שופרסל לחברת הדלק "אלון", במסגרתו מספקת הרשת באופן בלעדי מוצרי מזון לחנויות הנקראות "אלונית". הריבוע הכחול מתכוונת לפתוח חנויות נוחות בשותפות עם סונול.

גורמים בענף הקמעונאות טוענים שהקמת חנויות נוחות היא עסק למקצוענים שמבינים בקמעונאות, ושחברות הדלק אינן מקצועניות, ולכן בניה לא נכונה של הקונספט תביא לכשלון.

בעבר היו מספר נסיונות להקמת חנויות נוחות בארץ: "סבן אילבן", בבעלות יפאנית, ניהלה מו"מ עם סונול, שכמעט נחתם. בסופו של דבר, הנושא לא אושר על ידי מועצת המנהלים של 7 אילבן ביפאן. נתיב יועצים, בעלת הזיכיון של "סירקל קיי", ניסתה למצוא שותפה מבין חברות הדלק, ללא הצלחה. סירקל קיי האמריקנית עצמה עשתה בדיקת שוק, ומצאה שהשוק בשל להקמת חנויות נוחות. המגעים עם דלק, סונול ודור לא צלחו. הן לא היו מוכנות לשלם תמלוגים לחברה האמריקנית.

דור אנרגיה הקימה חנות בשותפות עם עלית בבני ברק, והחנות נסגרה מחוסר הצלחה.

חבר הנהלת פז, יוסי לובטון, אמר ל"גלובס" בתגובה, כי החברה נכנסת לתחום מתוך ראייה לעתיד וגיוון תחומי העיסוק שלה. לובטון אישר את הקמת החנות במחלף הסירה בהרצליה, והוסיף כי החנות מהווה פיילוט שמטרתו לבחון את התאמת קונספט חנויות הנוחות לשוק המקומי. לאחר שיוסקו מסקנות מהפעלת הפיילוט, תחליט החברה לגבי המשך הקונספט