פיסגת וואי פלנטיישן לשלב קריטי; קלינטון ביטל נסיעתו לקליפורניה

מקור בוועידה: "אם חשבתם שהלחצים האמריקנים עד עכשיו היו כבדים - חכו להיום". הסנקציה הישראלית על הפיגוע בב"ש - התמקדות השיחות בנושא הביטחוני בלבד - קרסה

במחווה דרמטית, שנבעה במידה רבה מהפיגוע בבאר-שבע, ביטל אמש (ב') הנשיא קלינטון מסע פוליטי חשוב לגיוס תרומות בקליפורניה, שעמד להתחיל היום (ג'), כדי שיוכל להקדיש את מלוא תשומת ליבו לדיוני הפסגה הישראלית-פלשתינית-אמריקנית בוואי-פלנטיישן. בעקבות זאת, הסכימו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וראש הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, להצעת קלינטון להאריך שוב את הפסגה לפחות ביום, כנראה ביומיים.

היום נכנסת, איפוא, הוועידה ליום שישי של דיונים מרתוניים תחת מכבש כבד של לחצים אמריקניים. קלינטון יחזור היום לוואי פלנטיישן, כדי לנצח אישית על המשך המגעים בין הצדדים.

"אנו נמצאים עתה בשלב הקריטי", אמר אמש ל"גלובס" חבר במשלחת הישראלית. "כל דבר יכול לקרות".

הנחת העבודה במשלחת הישראלית היא, שהוועידה תגלוש גם ליום רביעי, למרות שדובר משרד החוץ האמריקני, ג'יימס רובין, סירב להתנבא מה יקרה לאחר שיחות היום.

ההערכות האחרונות הן, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ופמלייתו ייצאו לישראל מחר בערב (יום חמישי בבוקר לפי שעון בישראל), אם כי הארכה נוספת בשהות בארה"ב טרם הוצאה מכלל חשבון.

לדברי פקיד אמריקני, מבטאת החלטת קלינטון "מאמץ עילאי" לחלץ את שיחות וואי פלנטיישן מהמבוי המעט סתום, שאליו נקלעו עוד לפני הפיגוע בבארשבע.

במשלחת הישראלית מבינים שבהחלטתו לוותר על הביקור בקליפורניה הקריב קלינטון קורבן משמעותי. לביקור היתה חשיבות לא רק בגלל הדחיפה הנשיאותית לגיוס כספים למפלגה הדמוקרטית, שמפגרת מבחינת תרומות אחר המפלגה הרפובליקנית, אלא גם בגלל התמיכה שהוא היה אמור להושיט לסנטורית ברברה בוקסר, אחת מהתומכים הנאמנים של הנשיא על גבעת הקפיטול, שנשקפת לה סכנה של תבוסה בבחירות בנובמבר. אין ספק, שהקורבן הזה יאפשר לנשיא לבוא בדרישות נמרצות יותר לשני הצדדים ולהפעיל עליהם לחץ כבד יותר.

"אם היה נדמה לכם שהלחצים עד עתה היו כבדים, חכו למחר (היום)", אמר מקור בוועידה. "עד עתה השקיע הנשיא כ-40 שעות נטו ויוקרה אישית ופוליטית בתיווך ישיר ואישי בין הצדדים והוא ירצה משהו בתמורה".

ההחלטה להאריך שוב את הוועידה התקבלה אמש בפגישה תלת-צדדית בין קלינטון, נתניהו וערפאת. זו היתה הפעם הראשונה מאז יום ו' שבה נפגשו נתניהו וערפאת פנים אל פנים.

הפגישה, שהחלה ב-6 בערב והסתיימה ב-8.30, הוגדרה כסעודת עבודה, והוגשו בה צלי עגל ודגים. קדמו לה פגישות נפרדות של קלינטון עם ערפאת ועם נתניהו. בתום ארוחת הערב יצאו השלושה להפסקה. הפגישה המשולשת חודשה ב-9.15 והסתיימה ב-12.45 לאחר חצות (6.45 בבוקר יום ג' לפי שעון ישראל).

בהפסקה שלאחר ארוחת הערב, יצאו דובר הבית הלבן, ג'יימס לוקהארט, ועמיתו רובין למרכז העיתונות בוואי מילס, כדי להודיע על הארכת הפסגה ודחיית מסעו של קלינטון לחוף המערבי.

"לאור חשיבות הסוגיות שעל הפרק, מאמינים קלינטון, נתניהו וערפאת, שמן הראוי להישאר בוועידה ולהוסיף לעבוד על הסוגיות החשובות", הסביר לוקהארט.

רובין ציין, כי ההארכה "אינה בזבוז זמן", אך נמנע מלומר שהושגה התקדמות במו"מ על הנושאים הביטחוניים. הוא הודה, כי הפיגוע בבאר-שבע פוגע במאמצים להשיג הסכם.

למרות ההארכה, מתנהלת פעילות הפסגה באווירה של אי ודאות והלוך הרוח הוא, שהכל נזיל ושכל דבר יכול להשתנות מפגישה לפגישה, מדיון קבוצתי לדיון קבוצתי.

"הוועידה יכולה להסתיים בהסכם מלא או הסכם חלקי, בהסכם או בהצהרה, מחר או מחרתיים, כאן (בוואי פלנטיישן) או בבית הלבן", אמר אתמול מקור ישראלי ל"גלובס", בניסיון להדגים את תחושת אי הוודאות.

הפלשתינים מגבירים את התנגדותם לרעיון של ההסכם החלקי, שאותו מקדמת עתה ישראל, כפי שדווח אתמול ב"גלובס". בראיון לוושינגטון פוסט, המתפרסם הבוקר (ג'), אומר בכיר במשלחת הפלשתינית, כי המצב אינו כשורה, מפני שישראל מנסה להשיג הסכם חלקי - על נסיגה של %13, על צעדי ביטחון פלשתיניים ועל שדה התעופה דאהאניה - ולהשאיר סוגיות אחרות למועד מאוחר יותר.

"כמובן שזו שטות מוחלטת, מפני שהיא אינה מתייחסת למחוייבותה של ישראל לנסיגה שלישית, לשחרור אסירים ולפתיחת מעבר בטוח בין רצועת עזה לגדה", ציין הבכיר הפלשתיני.

"חשובה ביותר היא העובדה, שהנוסחה הישראלית להסכם חלקי אינה כוללת רעיון אמריקני להעביר %14.2 הנתונים כעת בשליטה פלשתינית חלקית לשליטה פלשתינית מלאה".

בעוד שהאמריקנים מנסים עדיין לדחוף להשגת הסכם מלא, אמר פקיד אמריקני, המצוטט הבוקר בניו-יורק טיימס, סביר יותר להניח שיושג הסכם חלקי כלשהו כדי לקבוע מה שכבר הוסכם ולמנוע קריסה מוחלטת של המו"מ.

הידיעה על הפיגוע אתמול היתה כמו מהלומה בסרעפת הפסגה, לפי הגדרתו של פרשן אמריקני. עוזרי ראש הממשלה העירוהו משנתו בשעות הקטנות של הלילה, כדי לדווח לו על האירוע. בישיבת בוקר מוקדמת של המטבחון - נתניהו, והשרים נתן שרנסקי, יצחק מרדכי ואריאל שרון - הוחלט כי המשלחת נשארת, אך מעתה ואילך ימוקדו השיחות אך ורק בסוגיות הביטחוניות.

דוד בר אילן, יועצו של נתניהו, ושגריר ישראל באו"ם, דורי גולד, תגברו את מערך הדיברור הרגיל של המשלחת, כדי לבשר לעיתונות על הגבלת סדר היום של השיחות.

"לא יידון שום נושא לבד מנושא הביטחון, מפני שהתקפה זו היא העשירית בסדרת 10 התקפות טרור על ישראל", אמר בר אילן, שהוסיף: "הרשות הפלשתינית לא עשתה כל מאמץ בניסיון ללכוד את הטרוריסטים, או לשתף פעולה עם ישראל אף לא באחת מההתקפות האלה".

"אנו עשינו את שלנו; אנו עשינו את הבלתי אפשרי", הוסיף גולד. "עכשיו הגיע תורם של הפלשתינים לעשות את מה שהם צריכים לעשות".

בדיעבד מסתבר, כי ההחלטה התקיפה להגביל את הדיונים לנושאי ביטחון בלבד לא עמדה במבחן המציאות ונועדה, כנראה, רק לתצרוכת הקהל הישראלי.

אבו עלא ואבו מאזן, מבכירי המשלחת הפלשתינית, שוחחו אתמול עם השר שרון על הפעימה השלישית. קויימו גם פורומים אחרים, שבהם נדונו סוגיות שאינן ביטחוניות אחרות. רק ועדת שדה-התעופה דאהאניה נפלה קורבן לחרם הישראלי.

מכל מקום, פקיד ישראלי, המצוטט הבוקר בניו-יורק טיימס, אמר, כי הגבלת השיחות לנושאי ביטחון בלבד נועדה לדחוף את ערפאת ל"מחוייבויות ספציפיות ככל האפשר" בנושא המלחמה בטרור.

דוברו של נתניהו, אביב בושינסקי, אמר, כי ראש הממשלה מאמין, ש"מעשה זה, התקפת טרור זו, מחזקת את העמדה הישראלית במו"מ עם הפלשתינים".

פקיד אמריקני בכיר הסתייג מהדברים. הוא אמר לניו-יורק טיימס, כי "ההתקפה לא שינתה את מה שהפלשתינים מוכנים לתת; היא שינתה את הדינמיקה (של המו"מ) אתמול והיתה לה השפעה שלילית על רצון כל הצדדים לסיים את העניין".

חלק גדול מפעילות הפסגה אתמול היה, למעשה, ההצהרות לתקשורת בגנות הפיגוע בבאר-שבע.

הנשיא קלינטון גינה את ההתקפה ואמר, כי "שום מצוקה, שום נושא אינם מצדיקים טרור". הוא ציין, כי ההתקפה מראה את הצורך הדחוף בהשגת "שלום אמת", אך הודה, כי ההתקפה היא גורם שמסבך את הדיונים.

"הבעיות קשות" - אמר הנשיא, קודם שעזב את הבית הלבן בדרכו לוואי פלנטיישן - "אי האמון עמוק. הדברים התנהגו בצורה קשה, אך (ישראל והפלשתינים) צריכים לשקול את התוצאות האפשריות של כישלון ואת ההטבות שיצמחו מהתקדמות".

ערפאת גינה את הפיגוע בבאר-שבע בשיחות טלפון לנתניהו, למרות שרק כמה מאות מטרים מפרידים בין המעון הפלשתיני למעון הישראלי. חבר במשלחת הישראלית הגדיר את שיחת ערפאת כ"שיחה טרנס-דשאית".

ביוזמת ארה"ב, פירסמו נתניהו וערפאת הודעה משותפת, שאותה הקריא ג'יימס רובין. לפי ההודעה, הסכימו שני המנהיגים "לא להיכנע למאמצי קיצונים לנתץ את התקווה לשלום ולביטחון בשני העמים".

"אנו שנינו מסכימים היום להגביר את מאמצינו להשיג הסכם שיוביל לשלום בר-קיימא", נאמר בהודעה.

הודעה זו לא הפריעה לנציגים פלשתינים להאשים את ישראל שהיא משתמשת בנושא הפיגוע כ"אמתלה זולה" להתחמק מהסכם.

בתוך כך, נוסף גורם חדש לדינמיקה של הפסגה: המלך חוסיין, שהגיע אתמול למנוחה בבית הפאר שלו ברובע פוטומק, פרבר של וושינגטון במרילנד, מטיפול במחלת הסרטן במרכז הרפואי מאיו במיניסוטה.

לפי ידיעה שאין לה אישור, נחת מטוס המלך בשדה התעופה באיסטון, ליד וואי פלנטיישן, והמלך דיבר בטלפון עם אולברייט.

בתשובה לשאלה האם המלך ייכנס למו"מ, השיב רובין, כי טרם נקבע התפקיד שאותו ימלא חוסיין בוועידה.

יועצו של יאסר ערפאת, ד"ר אחמד טיבי, אמר היום, כי חלה התקדמות מעטה בשיחות בין ישראל לפלשתינים בוואי פלנטיישן.

"התקדמנו מעט במהלך 24 השעות שחלפו (יום שני), בעיקר בכל הקשור לנושא נמל התעופה של עזה והמעבר בין רצועת עזה לגדה", אמר טיבי לכתבים.

לדבריו, המשא ומתן נכנס לשלב "רציני ומזורז", והדרך פתוחה להשגת הסכם, למרות ניסיונות של גורמים קיצוניים משני הצדדים לפגוע בהצלחת השיחות.

לדברי טיבי, "הכדור נמצא כעת במגרשו של ראש הממשלה נתניהו"