צעדים לא מחושבים בשוק המט"ח

צעדים, שותפות של אי.בי.אי ותד אריסון, ניזוקה ב-3.3 מיליון שקל מהלוואה דולרית שנלקחה בחודש יוני לרכישת %30 ממניות חברת מהלכים

לא רק דודי עזרא "חטף" בשוק המט"ח (ראה ידיעה נפרדת), גם שועלי כספים ותיקים - כמו חברת הברוקרים אי.בי.אי והמיליארדר תד אריסון, בעלי מניות בחברת ההשקעות צעדים.

צעדים, שהוקמה בסוף 92' על ידי בעלי אי.בי.אי (צבי לובצקי, דוד וייסברג ועמנואל קוק) וכן על ידי יואב קפלן ומאיר כפיר, מנכ"ל צעדים, עוסקת בהשקעה במיזמי טכנולוגיה מתקדמת. לאחרונה אף כונתה באחד המדורים הכלכליים "אחת מהחברות הבולטות של העשור בתחום ההשקעה בהיי-טק הישראלי".

לפני כשנתיים וחצי רכש תד אריסון, בטרם הפך לבעל השליטה בבנק הפועלים, מניות שהקנו לו %41 מצעדים תמורת 3.9 מיליון דולר - השקעה ששיקפה שווי של 9.5 מיליון דולר לצעדים. בעקבות ההשקעה דוללה אי.בי.אי ל-%25.3 ממניות צעדים, וקפלן וכפיר - ל-%16.6 כל אחד.

אחזקתה העיקרית של צעדים היא בחברת מהלכים, באמצעותה היא מבצעת את רוב השקעותיה. עד היום גייסה מהלכים, בהנפקות פרטיות ממשקיעים פיננסיים, 15 מיליון דולר, והשקיעה בשורה ארוכה של חברות: קבוצת די.אס.פי, נקסוס, פאוור דיזיין, יורוקום, מנגו, שירה, המ-לט וואלור.

עד יוני 98' החזיקה צעדים כ-%18 ממניות מהלכים, ונהנתה מדמי ניהול שמנים של 450 אלף דולר בשנה. באותו מועד החליטה החברה לממש אופציה, ולהשקיע 24 מיליון שקל במהלכים תמורת %30 מהמניות, לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל.

עבור צעדים, המחזיקה לאחר מימוש האופציה ב-%42 ממניות מהלכים, היה זה שימוש ראשון באשראי בנקאי, והיא בחרה באופציה הדולרית - הלוואה דולרית נושאת ריבית ליבור + %1. פירעון ההלוואה יתבצע ב-16 תשלומים תלת-חודשיים, החל בספטמבר 2001.

בינתיים עלה לה צעד זה ביוקר: צעדים, כך עולה מהביאורים לדו"חות הכספיים שלה, רשמה הוצאות מימון של 1.1 מיליון שקל ברבעון השלישי, כתוצאה מהשפעת הפיחות על התחייבויותיה הדולריות, ועוד 2.2 מיליון שקל לאחר מכן. החברה סיימה את הרבעון בהפסד של 454 אלף שקל, לעומת רווח של 277 אלף שקל ברבעון המקביל ב-97'