קליטת מחשבים בבתי-ספר מתעכבת עקב מחלוקת וחוסר תיאום בין משרד החינוך למפעל הפיס

משרד החינוך: הפיס הזמין תצורת מחשבים שלא תואמת לצרכינו * הפיס: נדון בישיבת הדירקטוריון הבאה

מימוש תוכנית ההצטיידות של כל בתי הספר בארץ במחשבים ובמעבדות מחשבים, נתקל בקשיים רבים, בשל מחלוקת וחוסר תיאום בין משרד החינוך למפעל הפיס. עיקר המחלוקת היא בסוגיה של התצורה של 36 אלף מחשבים, האמורים להירכש על ידי מפעל הפיס עבור מערכת החינוך. כך נודע ל"גלובס".

נודע, כי מפעל הפיס הזמין תצורת מחשבים מקבוצה של ספקים, שאינה תואמת את הדרישות והתצורה שנקבעו על ידי מומחי המיחשוב של משרד החינוך.

לטענת יפה ויגודסקי, מנהלת המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, שאישרה את הידיעה, זה זמן רב היא מנהלת התכתבות עניפה וממושכת עם מפעל הפיס - ללא הצלחה - לקביעת סטנדרטים מקובלים של המחשבים. בשל כך לא ממומש הפרויקט, ולא בשל מחדלי משרד החינוך, כפי שטענו דירקטורים בפיס.

לדברי ויגודסקי, קושי נוסף במימוש התוכנית - שלדעתה היא חשובה מאין כמותה - לחינוך הטכנולוגי והמיחשובי של הדור הבא של התלמידים, נובע מהקשיים הכספיים והגירעונות של הרשויות המקומיות, שאמורות לקלוט את המחשבים.

לדבריה, ברור כי רשויות גירעוניות, או כאלה שאינן מסוגלות לשלם את שכר העובדים, לא יממשו את פרויקט המיחשוב, משום העדפתן לתשלום שכר ותשלום חובות לספקים, על פני השקעה בתשתיות המיחשוב. לטענתה, כל פניותיה בעניין זה לרשויות המקומיות, לא הביאו לפתרון הבעיה.

כפי שפורסם ב"גלובס", תוכנית ההצטיידות של בתי הספר במחשבים חדשים, לא בוצעה בחלקה הגדול בשלוש השנים האחרונות. מפעל הפיס הקציב בשנים 1999-1997 למעלה מ-140 מיליון שקל, לרכישת 36 אלף מחשבים, ועד כה, רק חלק קטן מהתקציב מומש.

ויגודסקי טוענת עוד, כי מפעל הפיס החליט - על דעת עצמו בלבד - לקבוע את התצורה של המחשבים, תוך שהוא מתעלם מהתצורה שנקבעה על ידי משרד החינוך. לדבריה, היא פנתה למנכ"ל הפיס, יעקב ברדוגו, והתריעה בפניו, כי משרד החינוך לא מצליח ליישם את שלב ב' של התוכנית, מאחר שעדיין לא נקבעו הספקים, וגם בשל בעיית התצורה.

לדבריה, חוסר הידיעה מי הזכיינים שיספקו את המחשבים, וקביעת תצורתם, לא איפשרו את הכנת התשתיות לקליטת המחשבים על ידי הרשויות. "שלחנו אין ספור מכתבים לפיס, כדי להזמין מחשבים עם תצורה שנקבעה על ידינו. אבל הפיס החליט על התצורה, וכך, אין מימוש תוכנית, אין מחשבים, אין כלום, ושהפיס יאשים רק את עצמו".

מהפיס נמסר בתגובה, כי הנושא יידון בהרחבה בישיבת הדירקטוריון הקרובה