קציני הים: כל צוות הימאים הישראלים באוניית הפחם "לה-פמפה" פוטר בלב ים

בתום המו"מ למכירת אוניית הפחם הישראלית האחרונה יחוסל ענף הובלת מטענים חיוניים

כל צוות הימאים הישראלים המועסקים על סיפון אוניית הפחם "לה-פמפה" קיבל הודעות פיטורים, בהיותו בלב ים. כך טוען היום (ד') האיגוד הארצי של קציני הים בפנייה דחופה לשר התחבורה, שאול יהלום. האיגוד טוען, כי מדובר בעוד שלב בחיסול מוחלט של ענף הובלת המטענים החיוניים הפועל בארץ.

האיגוד מציין, כי במהלך שנת 97' בוצע מהלך משותף של האיגוד ושל משרדי התחבורה והתשתיות, לשינוי התקנות להעסקת ימאים ישראלים על אוניות זרות המובילות מטענים חיוניים לארץ. זאת, בעקבות השבתת האוניה "לה-פמפה" על ידי צוות הימאים הישראלים, שגם אז קיבלו הודעות פיטורים.

לדברי האיגוד, מתקיימים באחרונה מגעים למכירת אוניית הפחם הישראלית היחידה "חדרה", ובכך יחוסל הענף לחלוטין. לדברי האיגוד, כתוצאה מכך תיגרם בעיה ביטחונית משמעותית בזמן הובלת מטענים חיוניים לארץ, בעת חירום או מלחמה.

האיגוד מזכיר, כי חברת הספנות אל-ים חיסלה באחרונה את עסקיה כחברת ספנות ישראלית; כמו כן, חברת צים מנהלת מגעים למכירת שתי אוניות. לכך יש להוסיף את העובדה, שקיימת רק אוניית פחם אחת, ואין שום מיכלית חיונית בשליטה ישראלית.

יצויין, כי צוות הימאים של "לה-פמפה", המופעלת בארץ על ידי חברת הספנות ארדו, שיגר פנייה בהולה מלב ים לאיגוד קציני הים, שבה נכתב, בין היתר: "קיבלנו שיחת טלפון מראש מינהל הצי של בעלי האוניה - חברת דרייפוס מצרפת - אשר הודיע באופן רשמי, כי אין בכוונת החברה להמשיך בהפעלת האוניה. זאת, משום שהחוזה בין החברה הצרפתית לבין חברת הפחם הלאומית של ישראל, הסתיים. בעקבות כך, הבעלים הצרפתים וחברות זרות אחרות עוסקים ויעסקו בהובלת פחם לארץ, ללא אף ימאי ישראלי".

יצויין, כי הפחם, המובל לארץ, משמש כאמצעי הייצור העיקרי של חברת החשמל.

מהחברה לפחם נמסר, כי לא ניתן יהיה להשיג את תגובת החברה, "משום שכל העובדים נמצאים היום בטיול"