רוסיה מבקשת מנושיה הבינלאומיים לדחות פרעון חובות בריה"מ לשעבר

לעומת זאת, יכובדו איגרות היורו שהנפיקה רוסיה, שפרעונן מתחיל ב-27 בחודש זה

ממשלת רוסיה הודיעה לנושים הבינלאומיים של חובותיה הממלכתיים, כי בשנת הכספים הבאה לא יהיה בידה לפרוע יותר מעשרה מיליארד דולר מתוך 17 המיליארדים שעליה לפרוע ב-1999.

רוסיה הפנתה כבר בקשה רשמית לנושיה מ"מועדון פריז" (מדינות נושות) ו"מועדון לונדון" (בנקים בינ"ל נושים), ובכוונתה לפנות לנושיה האחרים בבקשת פריסה נוספת של חובותיה, בסך 66 מיליארד דולר. סכום זה הינו היקף החוב של ברית המועצות מהעידן שלפני התפרקותה. הפדרציה הרוסית הכירה בכל התחייבויותיה של ברית המועצות כממשיכתה החוקתית.

הממשלה גם הדגישה את מחוייבותה לכיסוי חובות הפדרציה הרוסית מהעידן הפוסט סובייטי, החל משנת 1992.

באחרונה הודיעה ממשלת רוסיה, כי בכוונתה לכבד את מועד פרעון איגרות היורו שלה ב-27 בנובמבר, ולשלם תמורתן 46 מיליון דולר. רוב האנליסטים סבורים, כי רוסיה תכבד בשנה הקרובה את תשלומי היורובונדס, בעלות כוללת של 1.64 מיליארד דולר, ותבליט את ההבדל בין חובות הפדרציה הרוסית לחובות שהיא נטלה על עצמה מהעידן הסובייטי.

באוגוסט 1998, בשיאו של משבר קריסת הרובל, חדלה רוסיה בראשונה גם לפרוע חוב לממשלה זרה, כאשר לא עמדה בתשלום ריבית של 751.5 מיליוני מארקים גרמניים על חובה לממשלת גרמניה. באותה תקופה היא גם לא העבירה תשלומי ריבית לממשלות אחרות ב"מועדון פריז" בסך 58 מיליון דולר.

בחודשים האחרונים החמיר עוד יותר המשבר הכלכלי הפוקד את רוסיה עקב ירידה דרסטית במחירי ענפי הייצוא החשובים שלה, הנפט והגז. גורמים פיננסיים באירופה סבורים, כי ממשלת רוסיה מקווה למחילה על חלק מהחוב הסובייטי, ולהקלה משמעותית בפרעונו בשנים 1999-1998.

חלק ניכר מהסכום המיועד לכיסוי החוב מתכוונת רוסיה ללוות מקרן המטבע הבינלאומית, שנציגיה חזרו בסוף השבוע למוסקבה לצורך משא ומתן.

הבקשה הרוסית לפריסת חובות חדשה עוררה תגובות מעורבות בקרב האנליסטים. העובדה שממשלת רוסיה החלה בעוד מועד בהליך פורמלי, גרמה, אמנם, שביעות רצון מסויימת, אולם יחד עם זאת, רבים הביעו חשש כי האווירה הפוליטית והמשבר החברתי ימנעו מהממשלה להעביר למערב גם את סכומים שהיא מסוגלת לשלם. סטנדר אנד פור'ס, חברה לדירוגי האשראי הבינלאומי, מדרגת את חובה הממלכתי של ממשלת רוסיה תשע דרגות מתחת לדרגת ההשקעה ושלוש דרגות בלבד מעל חדלות פרעון