שאלה: האם גאון חוזר בתשובה?

דרכם המשותפת של בני גאון ויצחק תשובה החלה בגלל אינטרסים שהצטלבו, ואם היא קרובה לסיום - יהיה זה משום שהשניים שוב אינם זקוקים זה לזה. גאון ותשובה: אין אמת בידיעה שיחסינו עכורים

מה קורה ביחסים בין יצחק תשובה לבני גאון? מנכ"ל כור לשעבר, וכיום מנכ"ל גאון השקעות ויו"ר הקו-אופ, הוא גם יו"ר דלק שבבעלות תשובה. השבוע אומרים אנשים שקיימו לאחרונה מגעים עיסקיים עם השניים: "הזיווג הזה - ימיו קצרים. לא מדובר בזוג יונים". גאון מסיים בסוף השנה את 18 חודשי כהונתו כיו"ר דלק, כפי שנקבע מראש. לשני הצדדים יש אופציה להאריך את ההתקשרות, אך כרגע נראה שהיא לא תמומש.

מילת המפתח בסיפור תשובה-גאון היא "כדאי". "כדאיניק", ככלל, היא תכונה נפוצה אצל אנשי עסקים; כבר מזמן אין זה כינוי גנאי. יש כאלה שאף הפכו זאת למקצוע. הרוב יודעים לנצל את הסיטואציות הנקרות בפניהם תוך בחינתם במשקפי הכדאיניק, קרי: מה יוצא לי מזה. פירות לטווח הקצר, פירות לטווח הארוך.

הברית שנכרתה בין גאון לתשובה באוגוסט 1998, היתה כדאית לשניהם באותו מועד. גאון, שזה עתה נפרד מהכורסא המרופדת של מנכ"ל כור, חיפש עוגנים בטוחים בסקטור העיסקי, שבמידת הצורך ישמשו בעתיד גם כקרש קפיצה. מעל הכל, תפקיד של יו"ר לחברה כמו דלק הוא עניין של כבוד. היא הבטיחה לגאון, שטרם גיבש אז את המשך דרכו, המשך מעורבות בסקטור העיסקי ודלת פתוחה אצל רבים. היא גם הבטיחה את המשך נוכחותו בתודעה הציבורית, שהרי לא מעט מנכ"לים, שהיו במעמד כל-יכול, נשכחו במהרה לאחר שנפרדו מהכסא.

תשובה, מצידו, חיפש לגיטימציה. רכישת השליטה בדלק הקנתה לו לגיטימציה בסימן שאלה. הכתבות הרבות על המינוף הגבוה שנטל לצורך העיסקה, וסימני שאלה לגבי יציבותה של דלק והמשך תיפקודה תחת שליטתו, הסבו נזק לתדמיתו, שמלכתחילה נבנתה על קרקע ספקנית. גאון הובא כדי לנקות את התדמית, לתת לגיטימציה לחברת דלק תחת שליטתה החדשה. אם מנכ"ל כור לשעבר מאמין ביצחק תשובה, אין סיבה שאחרים יפקפקו ביכולתו וכישוריו.

גאון נפרד מכור כאיש עשיר. הוא לא נזקק להשלמת הכנסה. לכן, 100 אלף שקל לחודש שהוא מקבל מדלק, לא נועדו לבניית וילה חדשה. הם כן נועדו, לסייע בהוצאות השוטפות של החברה החדשה שגאון התעתד להקים. הרי מי מקים כיום חברה ומעמיד מהונו העצמי לצורך הוצאותיה השוטפות? בדרך כלל, רק יזמים שאין בידם הון עצמי. כל חברה צריכה מקור הכנסה קבוע, ריטיינר, כדי לכסות הוצאות שוטפות: שכירות, עובדים. לפיכך, החוזה עם דלק נחתם עם גאון השקעות.

עוד לא חלפה שנה מאז החל גאון לכהן כיו"ר דלק, ולשני הצדדים ברור שנגמרה "הכדאיות" בזיווג. גאון השקיע בתקופה זו יום וחצי בשבוע כיו"ר לא-פעיל של דלק. אמנם יש לו אופציה ל-%1 מהמניות, אך בשלב זה לא נראה שיגיע כלל לשלב המימוש. בתקופת כהונתו עסק בעיקר בניסיון לייצב את דלק.

בכור הפך, בין השאר, למומחה במיזעור האובליגו. בדלק הפך בעיקר לשומר הראש של תשובה. מקורבים לדלק מספרים, כי לולא גאון, היה תשובה ממשיך לנסות ולקנות כל דבר שזז. גאון הפך לבלם. הוא לחץ על תשובה למשוך דיבידנדים ולהתחיל להפחית את רמת המינוף. הוא מנע ממנו להיכנס לשורה של עיסקאות חדשות.

בנוסף לכך, ייצג גאון את תשובה בדיוני הקבוצה המתמודדת במיכרז על בנק דיסקונט. הקבוצה, בראשות שלמה אליהו, נחשבת עד כה למתמודדת הרצינית ביותר. יחד עם זאת, אומרים מקורבים, חוץ מאליהו וברנרד שרייר, ה"רצינות" בקבוצה היא בסימן שאלה. לאחרונה דרש המפקח על הבנקים מתשובה להגדיל את הבטחונות. ההערכה הרווחת היא, כי בסופו של דבר, תשובה לא יגיע עם הקבוצה לקו הסיום במיכרז זה.

נראה, שתשובה לא ממש נהנה מהנוכחות של גאון. מקורבים טוענים, שהוא סבור שגאון שמרן מדי, ושאין לו "די תעוזה עסקית". מה עוד, שלדידו לא דואג גאון די הצורך לאינטרסים של דלק מבחינת הזדמנויות עסקיות. מדובר בהצעות הנבחנות על ידי גאון במסגרת גאון השקעות, והוא אינו משתף בהן את תשובה. אגב, זה לא שגאון חייב על פי ההסכם, זה פשוט שתשובה ציפה לקצת יותר.

מאידך, נראה שלגאון כבר קצת נמאס להיות כלב השמירה של תשובה. מה עוד, שכבוד לא ממש יש שם. נהפוך הוא. פרשה כמו ניסיון המכירה של אמישראגז על ידי דלק, שממנה עולות לא מעט תהיות, לא מוסיפה לגאון נחת, בלשון המעטה.

זאת ועוד: גאון כבר למעשה מסודר מבחינה עסקית. הוא מחזיק %20 בגאון השקעות, כאשר השותפים האחרים שגייס כוללים את סמי שמעון שמחזיק %24, דוד רונן עם %16, אודי רקנאטי עם %8, תד אריסון עם %8 ומרכוס כץ עם %8. שני שותפים נוספים מחזיקים %8 כל אחד. עבור כל %8 גייס גאון 2 מיליון דולר, דהיינו 20 מיליון דולר בסך הכל. החברה כבר רכשה חלקים ניכרים מהמשביר השקעות ביחד עם אברהם (בונדי) לבנת.

כמו כן היא מתכוונת לסכם בקרוב את רכישתה של כור שוקי הון, שתהיה הזרוע הפיננסית, יחד עם מנורה. בהמשך, הכוונה היא לבצע עוד רכישה אחת גדולה. נבחנת הצעה לרכוש את תדיראן מוצרי צריכה ומספר הצעות נוספות, בכללן, כך נודע, השקעה בחברת היי-טק הנסחרת בנסדא"ק. "הריטיינר" החודשי, אגב, מגיע מהבנק האוסטרי שגאון השקעות הפכה נציגתו בישראל.

בעוד כשנה, כך נודע, מתכוון בני גאון להנפיק את גאון השקעות בבורסה. בתוך פחות משנה עשה צעדי ענק, והעמיד חברת השקעות משמעותית על הרגליים. אז בשביל מה הוא צריך את תשובה? אומרים, שאם הצעת הרכש של דלק היתה מסתיימת בצורה חיובית, היה גאון עוזב באלגנטיות, הרחק מהעין הציבורית.

בינתיים, דלק ממשיכה להיות חברה ציבורית, וגאון, שבע כבר מ"התלכלכות תקשורתית", לא מעוניין לבצע יציאה דרמטית. עוד לא יבשה הדיו מהכתבות הרבות על "החתול השחור" שחלף בינו לבין בעל השליטה בכור בעבר, נשיא שמרוק, סטנלי גולד. אז נכון, שלא מדובר במקרה דומה. במקרה הנוכחי, הסתיימה ה"כדאיות" וכשיסתיים החוזה, גאון כבר לא יחזיק עוד את ידו של תשובה. גם ככה, תשובה כבר מרגיש שהוא "ילד גדול".

גאון ותשובה מסרו בתגובה, כי אין אמת בידיעה שיחסיהם עכורים