"ישראל חייבת לשמור את הגז. יש לה הרבה אויבים"

ג'ון הופמייסטר, לשעבר נשיא ענקית האנרגיה של, טוען שישראל צריכה לשמור על מקורות האנרגיה שלה אצלה, מזהיר שחוזי ייצוא יכולים גם לגרום נזק למדינה ומסביר למה חברות בינלאומיות לא מגיעות לכאן (וזה לא קשור למדינות ערב)

ג'ון הופמייסטר / צילום: בלומברג
ג'ון הופמייסטר / צילום: בלומברג

"למען ביטחונה של ישראל, עליה לשמור את הגז הטבעי שהיא מצאה במדינה ולהסב כל מה שהיא יכולה להפעלה בגז", אומר ג'ון הופמייסטר, נשיאה לשעבר של ענקית האנרגיה "של". "לישראל יש הרבה אויבים, ואין לה נפט. מה יקרה אם יעשו עליה חרם? אם את חושבת שמישהו ייחלץ לטובתה, תחשבי שוב", הוא מזהיר.

הופמייסטר יגיע בשבוע הבא לישראל כדי להשתתף בכנס הרצליה שעורך המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי. בריאיון בלעדי ל"גלובס", הוא מתריע מפני התלות העולמית בנפט וטוען שביטחון אנרגטי יהיה מהנושאים הקריטיים בעשורים הבאים, לא רק בישראל. לדבריו, הגז הטבעי הוא שיוכל לחלץ את העולם ממשבר כלכלי וביטחוני בלתי נמנע.

"לצערי העולם נעשה מקום פחות חברותי, ולכן כל מדינה צריכה לדאוג לאינטרסים שלה. זה נכון לא רק לישראל אלא לכל מדינה, אבל לישראל זה נכון במיוחד", טוען הומפייסטר, שמאז פרישתו מחברת של ב-2008 ייסד את הארגון למען אנרגיה בת השגה בארה"ב. "מדינות צריכות להבין איך עליהן להגן על עצמן ולשמור על האינטרסים שלהן, ואחת הדרכים החשובות היא באמצעות שמירה על מקורות האנרגיה".

"לחנך את האוכלוסייה"

- איך שומרים על מקורות האנרגיה?

"דבר ראשון על ידי חינוך האוכלוסייה. כיום מייבאת ארה"ב שליש מכמות הנפט שהיא צורכת, דבר שהופך אותה לתלויה במדינות אחרות. ישראל, לעומת זאת, מייבאת 100% מהנפט שלה, וכמעט כולו עובר דרך טורקיה. אף אחד לא מבטיח לכם שטורקיה לא 'תסגור את השאלטר'. לכן, צריך לחנך את האוכלוסייה להתייעל מבחינה אנרגטית ולנהל אותה נכון. ניתן לעשות זאת באמצעות טיפול נכון בפסולת וניצולה להפקת גז, מחזור של מים ועוד דרכים רבות. גם בארה"ב וגם בישראל יש הרבה טכנולוגיות שעוזרות לעשות זאת.

"הצעד השני שכל מדינה מחויבת לעשות הוא לחשוב איך היא יכולה להפחית את התלות שלה בנפט. כידוע, אופ"ק שולטת על רבים ממקורות הנפט, ולכן הפחתת הביקוש תחליש את הקרטל באופן משמעותי".

- בשנה האחרונה צנח מחיר הנפט בכ-50% - מ-115 דולר לחבית נפט ביוני 2014 ל-60 דולר היום. המחיר הנמוך יחסית מעודד את צריכת הנפט.

"אני סבור שמחיר הנפט דווקא יעלה במהלך השנה הקרובה וגם בשנה שלאחריה, משום שבכל שנה עולה הביקוש לנפט ב-2%-3% בעוד שההיצע יורד.

- האם הסיבה לירידת מחיר הנפט אינה בין היתר דווקא העלייה בהיצע שלו, לאור ההפקה מפצלים בארה"ב?

"ארה"ב אכן הגדילה את הפקת הנפט שלה פי שניים כמעט בשנים האחרונות: מ-5 מיליון חביות נפט ביום בשנת 2007 ל-9.2 חביות ביום בשנת 2014, אך חשוב להביא בחשבון גם את קצב האזילה - מרגע שקודחים באר נפט פוחתת הכמות במאגר בכל שנה ב-4%-5%, בלי קשר להפקה בפועל. לאור מחיר הנפט הצונח חתכה בשנה האחרונה ארה"ב את הקידוחים שלה בכ-50%, וכך יצא ששיעור ההפקה הוא נמוך מקצב האזילה במאגרים, וההיצע פוחת. לכן אני סבור שמחיר הנפט יעלה. לכן אני גם טוען שהדרך הטובה ביותר להשפיע על מחיר הנפט היא באמצעות הביקוש לו. כאן נכנסת האחריות של כל מדינה ומדינה".

- הביקוש לנפט בישראל הוא קשיח יחסית מאחר שהוא הדלק היחיד המתאים לתחבורה. כיצד ניתן, אם כך, להוריד את הביקוש לו?

"באמצעות הסבת כלי הרכב לגז טבעי. ארה"ב מקדמת עכשיו שימוש בגז טבעי כדלק לתחבורה. אמנם רק כ-2% מכלי הרכב בה פועלים על גז טבעי, אך בחמש השנים הקרובות שיעורם יעלה ל-5%. אני חושב שזה הדבר המשמעותי ביותר שישראל צריכה לעשות. כלי רכב יכולים לנוע היום באמצעות גז טבעי דחוס (CNG), גז טבעי נוזלי (LNG) וגם מתנול המיוצר באמצעות גז טבעי בשילוב בנזין. לפי חישוב שעשיתי, ניתן להוריד את הביקוש לנפט בארה"ב ב-30% אם כלי הרכב יפעלו על גז במקום נפט. אני לא יודע מה האחוז המדויק בישראל, אך בטוח שזה יהיה משמעותי מאוד".

- מעבר לתחבורה, כמעט כל מפעלי התעשייה צורכים תזקיקים של נפט כמו מזוט וסולר. גם הגז המשמש לבישול ביתי הוא תזקיק של נפט.

"את כל אלו ניתן להסב לגז טבעי. רוב המפעלים באירופה ובארה"ב צורכים גז טבעי, וכך גם רוב הבתים - לצורכי בישול וחימום. איני יודע אילו מאמצים ישראל עושה כדי להסב את כל התעשייה לגז טבעי ומה היא עושה כדי להבטיח שהגז יגיע לבתים, אך היא צריכה לשים זאת בראש סדר העדיפויות שלה (משרד האנרגיה בחן בעבר את ההיתכנות של הנחת צנרת גז טבעי שתגיע לבתים, אך לעת עתה הוא כי שזהו בפרויקט יקר ומורכב מבחינה הנדסית - ה"כ)".

"ביטחון חשוב מכסף"

כשהופמייסטר נשאל על האפשרות שחוזי ייצוא של גז טבעי, למשל עם ירדן ומצרים, עשויים להועיל לישראל מבחינה מדינית, הוא נותר בקו שלו: "חוזי גז אכן יכולים לתרום ליחסים בין מדינות, אך הם גם יכולים לעשות ההיפך. הסכמי הייצוא הם על פני 15-20 שנה, וישראל לא באמת יכולה להבטיח שתספק למדינות האלה גז למשך תקופה כה ארוכה. מה יקרה אם תפרוץ מלחמה? האם גם אז תספק להם ישראל אנרגיה או שתפר את ההסכם? במקרה כזה, יקרה בדיוק ההיפך ממה שישראל התכוונה לו".

- על פי הערכות, ההכנסות מייצוא הגז צפויות להכניס לקופות המדינה (מסים ותמלוגים יחד) כ-70 מיליארד דולר, על פני עשרות שנים (מהוון בערכים של היום), אבל הדרך היחידה להצדיק את פיתוח מאגר לוויתן היא באמצעות חוזי הייצוא, משום שהמשק הישראלי הוא מוגבל מאוד בצרכיו.

"זו בדיוק דעתי - שישראל צריכה בכל הכוח להגדיל את הביקוש שלה לגז טבעי. אני לא נגד ייצוא, אך הרבה קודם לכן ישראל צריכה לוודא שהיא מסבה כל מה שהיא יכולה לגז טבעי במקום נפט. חשוב מאוד להבין שאנרגיה היא ביטחון, וביטחון חשוב מכסף. יש הרבה מדינות שלא היה להן מזל כמו ישראל, והן לא גילו גז טבעי. כעת ישראל צריכה לנצל זאת נכון. כמו שאף אחד לא יעזור לארה"ב אם היא תיקלע למשבר אנרגיה, כך גם אף אחד לא יבוא לעזרת ישראל".

- האם ארה"ב לא תבוא לעזרתה?

"אף אחד לא מבטיח זאת, ואני לא חושב שאתם יכולים לסמוך על ברק אובמה. המציאות מוכיחה שיש לו כישרון להבטיח דברים אך פחות לקיים אותם. מבחינה זו הוא הפך את המזרח התיכון למקום בטוח פחות ומסוכן יותר מבחינת ישראל. כמו כן, כפי שציינתי קודם, ארה"ב נאלצת היום לייבא שליש מהנפט שהיא צורכת, אז למה שתייצא אותו? יש היום חברות שהיו מעוניינות לעשות זאת, אך הממשל האמריקאי לא מאשר להן לעשות זאת בדיוק מהסיבה הזאת".

- האם הקמת חברת גז ממשלתית בישראל תעזור לקדם את הנושאים שאתה מדבר עליהם?

"חברות גז ממשלתיות נוטות לרוב להיות לא תחרותיות, עתירות בביורוקרטיה ומושפעות יותר מדי מפוליטיקה, ולכן לא בטוח שהן יעזרו לקדם דבר כלשהו. עם זאת, זה משהו שישראל צריכה לבחון וללמוד ממדינות אחרות. קיימות מדינות שהניסיון שלהן עם חברות גז ממשלתיות הוא טוב וכאלה שלא. בוונצואלה, למשל, חברת הגז הממשלתית הייתה למעשה בובה בידיו של הנשיא הוגו צ'אבס, וגם בניגריה קמה חברה מושחתת. בערב הסעודית, לעומת זאת, החברה הממשלתית היא מעולה, ישרה ומועילה לתושבים".

- כיום עומד מחיר הגז בישראל על ממוצע של 5.45 דולרים ליחידת אנרגיה. יש הטוענים שמחיר הגז משקף את הכוח המונופוליסטי של חברות דלק ונובל. מה לדעתך צריך להיות המחיר?

"הכול תלוי במה שישראל מתכוונת לעשות בגז הטבעי שלה. כלומר, אם היא תחליט שהיא רוצה להפחית את התלות שלה בנפט ולצרוך יותר גז טבעי, אז היא צריכה להשקיע משאבים בהסבת התעשייה, כלי הרכב והתשתיות לגז טבעי. הדרך לשלם על כל זה היא באמצעות מחיר הגז לצרכנים, ולכן הוא יהיה גבוה יותר. לעומת זאת, אם ישראל תחליט שחשוב לה יותר לייצא את הגז ולהכניס לקופתה כסף, אז מחיר הגז לצרכנים צריך להיות נמוך יותר, כי לא צריכים לשלם על כל התשתיות".

"לא באים כי אין מספיק גז"

- במשך שנים מנסה ישראל למשוך אליה חברות גז ונפט בינלאומיות גדולות שיגיע לכאן לקדוח, אך למעט חברת נובל אנרג'י האמריקאית אף אחת לא מגיעה. מהי לדעתך הסיבה?

"זו לא הסיבה שעליה את חושבת. ישראל חושבת שהסיבה שחברות בינלאומיות אינן מגיעות לכאן היא משום שהן מעדיפות שלא להסתבך עם מדינות ערב, אך לא זו הסיבה. עובדה היא שהיו חברות גז שפעלו בעבר גם בסין וגם בטייוואן ומצאו דרך לעשות זאת. לפני שחברות גדולות כמו שברון ואקסון מגיעות למדינה, הן מסתכלות על הכמות הפוטנציאלית של גז ונפט. הן בוחנות אם הן יוכלו להישאר במדינה למשך עשרות שנים. האמת העירומה היא שכמות הגז בישראל פשוט לא מספיקה כדי למשוך את החברות האלה".