S&P מעלות העלתה את דירוגי החוב של אי.די.בי ודסק"ש

חברת הדירוג העלתה את הדירוג של דסק"ש בדרגה אחת ואת הדירוג של החברה האם ב-3 דרגות ■ ההעלאה משקפת בעיקר את ירידה ביחס בין החובות לשווי הנכסים

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

שיפור במצבה הכלכלי והפיננסי של קבוצת אי.די.בי פתוח, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, ושל החברה הבת, דיסקונט השקעות (דסק"ש), חוזר להתבטא גם בדירוגי החוב של החברות. אמש העלתה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוגי החוב של שתי החברות. הדירוג של אי.די.בי הועלה בשלוש דרגות, מ-CCC ל-BB, ואילו הדירוג של דסק"ש הועלה בדרגה אחת, מ-BBB מינוס ל-BBB.

דסק"ש השלימה בנובמבר האחרון את מכירת יתרת החזקתה (40%) בחברת מוצרי האגרוכימיה אדמה, לפני שווי 3.5 מיליארד דולר לאדמה. החזקותיה הנוכחיות של דסק"ש כוללות בעיקר את מניות השליטה בחברות הציבוריות שופרסל, סלקום, נכסים ובנין ואלרון, ובבית ההשקעות הפרטי אפסילון.

לדברי S&P מעלות, העלאת הדירוג משקפת בעיקר את הירידה שחלה ביחס שבין היקף חובותיה לשווי נכסיה (LTV), מ-80% בחודש יולי אשתקד לכ-50% עד 60% כיום. ירידה זו נבעה מעלייה משמעותית בשווי השוק של חלק מהחברות המוחזקות של דסק"ש, וכן מהשלמת העסקה למכירת ההחזקה בחברת אדמה. כך למשל, עלתה מניית שופרסל במהלך אותה התקופה בכ-20%, ואילו מניית סלקום זינקה בכ-40%.

בחברת הדירוג מוסיפים, כי בזכות מכירת אדמה מציגה כיום דסק"ש רמת נזילות הולמת, הכוללת מזומנים בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל וצפי לקבלת דיבידנדים של כ-250 מיליון שקל מהחברות הבנות במהלך השנה הקרובה. מנגד, יעמדו בפני דסק"ש פירעונות חוב של 1 מיליארד שקל עד פברואר 2018, ועוד כ-600 מיליון שקל ברבעון הרביעי של השנה הבאה, כך שאת הפער הזה יהיה צריך לסגור באמצעות מקורות מימון נוספים.

עוד מציינים האנליסטים ב-S&P מעלות, כי קיימת סבירות גבוהה שלפיה מחזיקי האופציות של דסק"ש יבחרו לממש אותן השנה, ויביאו להזרמת הון נוספת של 130 עד 270 מיליון שקל לחברה. עם זאת, במקביל תיתכן להערכתם גם חלוקת דיבידנד של דסק"ש לבעלי מניותיה במהלך המחצית הראשונה של 2017, בשל המזומנים הרבים שנמצאים כעת בקופתה.

אי.די.בי, שמחזיקה ב-68% ממניותיה של דסק"ש וב-76% מהאופציות שלה (סדרות 5 ו-6), צפויה לממש את האופציות שבידיה, מאחר שהן נמצאות עמוק בתוך הכסף. עם זאת, לצורך מימון המימוש היא צפויה לפעול לאישור חלוקת דיבידנד של כ-300 מיליון שקל בידי דסק"ש, שיממן למעשה את מימוש האופציות.

צפוי דיבידנד של מאות מיליונים

בבית ההשקעות לידר שוקי הון העריכו היום, כי דסק"ש תכריז על חלוקת דיבידנד של מאות מיליוני שקלים בעת הצגת דוחותיה הכספיים לשנת 2016, שמתוכננים להתפרסם בסוף מארס. מניית דסק"ש כבר עלתה ב-40% מתחילת השנה, אולם בלידר שוקי הון מדגישים כי השווי הנכסי הנקי (NAV) של החברה עומד על כ-3 מיליארד שקל, ומשקף פרמיה של 25% על מחיר המניה בשוק. משום כך, דסק"ש עדיין מומלצת להשקעה להערכתם, עבור משקיעים שיבקשו לגוון קצת את תיק ההשקעות שלהם.

העלייה החדה במניית דסק"ש הביאה עמה גם לירידה חיובית ב-LTV של החברה האם אי.די.בי, מ-100% בינואר אשתקד ל-75% עד 80% כיום, לדברי S&P מעלות. ירידה זו, בתוספת גיוס של 1.06 מיליארד שקל בהנפקת סדרת אג"ח חדשה שביצעה אי.די.בי לאחרונה, הן הסיבות העיקריות להעלאת הדירוג המשמעותית של אי.די.בי.

בחברת הדירוג מעריכים כי בזכות הגיוס המוצלח, ששיפר מאוד את פרופיל הנזילות של אי.די.בי, היא צפויה להאיץ ב-2017 את פירעון ההלוואות לבנקים ולגופים המוסדיים. כך, שבשנה הנוכחית היא תפרע תשלומי קרן וריבית של 1.1 מיליארד שקל, מתוכם 500 מיליון שקל לבנקים ולמוסדיים ועוד 600 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

עוד מציינים בחברת הדירוג, כי המזומנים שבקופה יספיקו לאי.די.בי עד יוני 2018, אולם היא תידרש למקורות נוספים - למשל באמצעות הרחבת סדרה י"ב שמובטחת בשעבוד על מניות דסק"ש - עבור הפירעונות שיעמדו בפניה במחצית השנייה של 2018 ומעבר לכך.

מנגד, מדגישים ב-S&P מעלות את חוסר הוודאות שיוצרת האפשרות להתחלה קרובה של יישום המתווה למכירת מניות השליטה (51%) בכלל ביטוח - ההחזקה המרכזית השנייה של אי.די.בי. המתווה קובע מכירה של 5% ממניות כלל ביטוח מדי ארבעה חודשים, וממתין להחלטת השופטת רות רונן בנוגע למועד החלתו.

לדברי האנליסטים בחברת הדירוג, מכירת המניות בתנאים הולמים תביא לשיפור ב-LTV של אי.די.בי, אולם קיים גם סיכון שלפיו המימוש ההדרגתי של המניות יוביל לירידה בשווי השוק של כלל ביטוח ואז דווקא ייפגע ה-LTV. יש לציין, כי אי.די.בי כבר שכרו את בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן לצורך מכירת גרעין השליטה בכלל ביטוח, כך שגם אם יימכרו חלק מהמניות במחיר השוק בהתאם למתווה, הרי שחלק מהותי מהמניות עשויות עדיין להימכר כמקשה אחת לבעלים חדשים, במחיר שיכלול גם פרמיית שליטה.

החזקות דסקש
 החזקות דסקש