יזמי תמ"א 38 תובעים 8 מיליון שקל מעיריית ר"ג: "התעמרה בנו"

שני יזמים שהגישו בקשה להיתר בנייה לפרויקט הריסה ובנייה ברמת-גן טוענים: "הנתבעות שמו להן למטרה להכשיל את פרויקט הבנייה. הן הציבו מכשולים רבים ופעלו בניגוד לסיכומים"

תמא 38 / צילום: בר אל
תמא 38 / צילום: בר אל

תביעה יוצאת דופן נגד עיריית רמת-גן: שני יזמים שביקשו להרוס בניין בן שתי יחידות דיור ברחוב החיל 9 בעיר ולהקים במקומו בניין מגורים בן 7 קומות, במסגרת תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה, תובעים מעיריית רמת-גן ומהוועדה המקומית כ-8 מיליון שקל, בטענה כי עברו מסכת ארוכה של התעמרות מצידן.

בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות עורכי הדין רמי פרגן ושי מורלי ממשרד פרגן-פלס, טוענים היזמים, רמי שמאי וניסים ברדה, כי הוועדה המקומית שינתה היתר בנייה שניתן להם, הוציאה נגדם צווי הפסקת עבודה שלא כדין, וחזרה בה מהחלטות שניתנו. לטענתם, התנהלות הוועדה המקומית גרמה להם לנזק כלכלי גדול ולהארכת זמן בניית הפרויקט, והעירייה היא האחראית לנזקים אלה.

מכתב התביעה עולה כי הפרשה החלה בשנת 2013, כאשר היזמים ביררו בעירייה ובוועדה המקומית כמה דירות ניתן לבנות על המגרש שאותו הם תכננו לרכוש. לדבריהם, נאמר להם שניתן לבנות בין 27 ל-30 דירות, ולאחר שחברי הוועדה סיירו במגרש אישרה הוועדה את התוכנית לבניית 26 יחידות דיור ודחתה ההתנגדויות שהוגשו לה.

לאחר אישור הבקשה הועברה התוכנית לדיון בפני ועדת ערר מחוזית, אך זה לא מנע מהוועדה המקומית לשוב ולדון בבקשה, ולהחליט כי בבניין יהיו רק 21 יחידות דיור, במקום 26 שכבר אושרו, אף שהערר שהוגש לא העלה כל טענה לגבי מספר הדירות בבניין. למרות זאת, נטען בתביעה, הדבר לא מנע מהעירייה לחייב את היזמים לשלם אגרות לפי 26 יחידות דיור - וכך הם גם שילמו בפועל.

אולם בכך לא הסתיימה הפרשה. לאחר הפחתת מספר הדירות הוצא היתר בנייה והיזמים התקשרו עם קבלנים שהתחילו בעבודה. תוך כדי העבודה קיבלו לפתע היזמים צו הפסקת עבודה בטענה כי הם "חורגים מההיתר שניתן, שכן הם בונים תחת הפקעה". לדברי היזמים, "לא ברור על מה ולמה הוצא נגדם צו הפסקה מינהלי כנגד עבודות הבנייה, שכן היתר הבנייה ניתן כדין, אושר על-ידי מחלקת הרישוי באגף ההנדסה של העירייה, לאחר שנבדק על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים".

העירייה: "אין כל בסיס לטענות היזמים"

בתביעה תוהים היזמים מה הניע את הוועדה המקומית לפעול כפי שפעלה בעניינם ולהוציא צו הפסקת עבודה מינהלי, בזמן שפרויקטים דומים ומקבילים בעיר קיבלו היתרים ואישורים ללא כל קושי, ולמרות שגם ההיתר של התובעים הוצא כדין. אם לא די בכך, בהמשך הוצא ליזמים שוב צו הפסקת עבודה בשל טענות על ליקויים תכנוניים של פנים הדירות.

לטענת התובעים לא היה הכרח להוציא צו הפסקת עבודה מקיף שכזה, אשר גרם לעצירת הבנייה, ולנזקים כספיים עצומים לתובעים. גם בנושא החניון התת קרקעי נאלצו היזמים לשנות את התוכניות כמה פעמים בשל דרישות העירייה ואף להוסיף קומת חניה נוספת עם מתקני חניה מתוחכמים בעלויות כספיות אדירות. לטענתם, עבודת הפרויקט התארכה שלא לצורך ו"נדמה כי הנתבעות שמו להן למטרה להכשיל את פרויקט הבנייה. הן הציבו מכשולים רבים, פעלו בניגוד לסיכומים בין התובעים לבינן, הוציאו צווי הפסקת עבודה שלא כדין, חזרו בהן מהחלטות ואישורים שניתנו. מדובר בהתעמרות לשמה".

מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה: "כל הפעולות שננקטו על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ועיריית רמת-גן נעשו כדין ואין כל בסיס לטענות ההתעמרות המועלות על-ידי התובעים בכתב התביעה. הוועדה המקומית ועיריית רמת-גן ימסרו את עמדתן המפורטת לטענות כתב התביעה במסגרת כתב ההגנה שיוגש מטעמן".