צפו ב"טבלת האימים" של א': "גם בעשירון העליון לא גומרים ת'חודש"

"טבלת האימים" של א', נשוי ואב לארבעה, המפרטת הוצאות חודשיות בסיסיות של יותר מ-26 אלף שקל - ומסבירה איך גם אזרחים שמוגדרים עשירון עליון, לפי מדרג הלמ"ס, מידרדרים במהירות בישראל 2011 לאוברדראפט קבוע ודחק כלכלי עצום

המחאה החברתית, שתחילתה בקוטג' ובפייסבוק והמשכה בדיור ובאוהלים בשדרות רוטשילד, יוצרת גיבורים חדשים כמעט מדי יום.

כך פני הדברים גם באתר "גלובס", שמקבל מדי יום מכתבים, מאמרים ודעות מאנשים מהשורה, שפשוט לא יכולים להמשיך לשתוק. כך היה עם י' מההיי-טק, עם רוברט פרישקו שהגדיר עצמו כ"מעמד ביניים גאה" ועכשיו גם עם א', נשוי ואב לארבעה ילדים.

וכך כותב א':

"אני רותח. לא יכול להיות שלא מבינים. בעצם, זה בטוח ספינים של ספיניהו וחבורתו. אני רותח כי קראתי את דבריו של רוני סופר, דוברו של ראש הממשלה נתניהו: 'צריך לחזור לפרופורציות, כי המצב החברתי בישראל לא כל-כך גרוע, והמצב הכלכלי מצוין' (במקור סופר התראיין לתוכנית הבוקר של אורלי וילנאי וגיא מרוז בערוץ 10, אבל איש עובד אנוכי, ולפיכך פיספסתי את חוויית הצפייה המפוקפקת בבחור).

"מר סופר, בוא נדבר גלויות: רעייתי ואני מרוויחים 42 אלף שקל ברוטו כל חודש. אנחנו מניח שיש רבים שהיו מתקנאים ברמת שכר זו. בשבילך, אנחנו עשירון עליון, ואין ספק שזה המצב על-פי דוח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 2009, שקבע רף כניסה של 37,461 שקל ברוטו בחודש לעשירון זה.

"לפני כמה שנים, כשהייתי צעיר ואופטימי - היום אני בן 45 - הייתי קונה את המונח 'עשירון עליון' בשתי ידיים. היום אנחנו לא גומרים את החודש. כן, מר סופר. עשירון עליון ולא גומר את החודש. אז עשינו קצת שיעורי-בית לפגישה איתך, שכנראה לא תתקיים כי לא תזמין אותנו אליה.

"יש לנו ארבעה ילדים: 7, 5, 3 ושנה. ארבעה זה אופרציה שונה וקצת יותר יקרה, נכון. אבל אנחנו לא מוכנים לוותר על אף אחד מהמדהימים הקטנים. אנו משלמים (שכירות) כל חודש עבור בית גדול קצת יותר, עבור רכב גדול קצת יותר וכן ארנונה, חשמל, מים, גנים, בית-ספר, טיטולים, מזון (והרבה) ועוד רשימה שלא נגמרת.

"עבורך, מר סופר, הכנתי תמצית שבתמצית. אגב, חוגים לילדים לא בפנים כי לא יכולנו להרשות לעצמנו.

סכום הוצאה
₪ 7,000 שכר דירה
₪ 2,600 גנים ילד 1
₪ 2,500 גנים ילד 2
₪ 150 גן חובה ילד 3
₪ 760 צהרון ילד 3
₪ 180 בי"ס ילד 4
₪ 1,150 צהרון ילד 4
₪ 1,200 חשמל
₪ 250 מים
₪ 1,100 ארנונה
₪ 4,800 מזון
₪ 400 טלפוניה
₪ 300 כבלים
₪ 1,000 רכב דלק
₪ 850 רכב ביטוח
₪ 500 אופנוע ביטוח
₪ 480 אופנוע דלק
₪ 200 טיפולים רכב
₪ 250 טיפולים קטנוע
₪ 300 בריאות
₪ 360 טיטולים
₪ 26,330 סה"כ חודשי

"אז ככה, מ-42 אלף שקל ברוטו נשאר לנו 25 אלף שקל נטו. כל חודש אנחנו במינוס של 1,330 שקל. נכון? לא נכון! כדי לא לייצר טבלה באורך אוהלי המחאה בשדרות רוטשילד הורדתי את הבייביסיטר פעם בחודש כדי ללכת לסרט (שאנחנו לא רואים), לא הכנסתי את החופשה השנתית (שאנחנו לא נוסעים אליה), לא כתבתי על בלאי של מוצרי חשמל, רהיטים ועוד, התעלמתי מביטוח תכולת הבית ולא ציינתי ספרי לימוד, חוברות לחופש, מתנות לילדים וקייטנות (שהסבתות קונות ומממנות).

"אני מקבל את דבריך ש'לא כולם שווים, יש כאלה שקצת יותר וכאלה שקצת פחות'. מר סופר, אני בוגר תואר שני, גם רעייתי. אני לא גר בתל-אביב, אלא במרחק של 35 ק"מ ממנה. אני לא נוסע לחו"ל ולא חולם על מגדלי יוקרה. אולי בעצם כן, כי לחלום זה אף פעם לא מזיק.

"מר סופר, אני מבקש לגמור את החודש מאוזן. אני מבקש לתת לילדים חוגים, אני רוצה ללכת לסרט פעם בחודש. אני רוצה להרגיש בנאדם ולא עבד מודרני. ועוד משהו קטן, רעייתי מבקשת גם לנסוע לנופש פעם בשנה. היא אומרת שזה טוב לזוגיות.

"אתה מבין? זה לא (רק) זעקתם של מעמד הביניים. גם 'העשירון העליון' מאבד גובה. ובמהירות".

הכנסה חודשית ברוטו למשק בית
 הכנסה חודשית ברוטו למשק בית