עסקה ראשונה לקידוח "תמר": תמכור לדליה אנרגיות גז בהיקף של מיליארד שקל

יצרנית החשמל הפרטית תרכוש 5.6 מיליארד מ"ק גז החל מ-2013 למשך 17 שנה; דליה אנרגיות ניהלה עד אתמול מו"מ גם עם EMG

עסקה ראשונה לקידוח "תמר". השותפות בקידוח, חברות דלק, אבנר, כהן פיתוח וישראמקו הודיעו היום (ג') כי חתמו על מכתב כוונות עם חברת דליה אנרגיות תרכוש גז טבעי בהיקף של מיליארד דולר. יצרנית החשמל הפרטית תרכוש החל מ-2013 5.6 מיליארד מ"ק גז (BCM) שיופק מהקידוח על פני 17 שנה.

מחיר גבוה

החוזה הסופי בין הצדדים ייחתם בחודשים הקרובים אך הפרטים העיקריים של ההתקשרות כבר סוכמו. אנליסטים העריכו אתמול כי מחיר הגז שיסופק לדליה אנרגיות יעמוד על 5.1 דולר למיליון BTU (יחידת חום). מדובר במחיר גבוה יותר מהמחיר שעליו סיכמה ספקית הגז השנייה, קבוצת EMG, עם חברת דוראד, המקימה תחנת כוח פרטית לייצור חשמל ליד אשקלון.

המחיר בעסקת דוראד, שעודכן ביולי 2009, מוערך בכ-4.8 דולר למיליון BTU. ל"גלובס" נודע כי במקביל למשא ומתן עם השותפות ב"תמר", ניהלה עד אתמול דליה אנרגיות משא ומתן גם עם EMG.

מחכים לחברת החשמל

השותפות בתמר ממשיכות לנהל משא ומתן עם שני הלקוחות הגדולים במשק: חברת החשמל והחברה לישראל. לפי ההערכות, חברת החשמל מעוניינת לרכוש כמות גז שבין 3-4 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה. החברה לישראל המנהלת את המו"מ בשם שלוש חברות בת שלה תחנת הכוח OPC, בז"ן וכי"ל זקוקה לכמות גז כוללת של כ-2.2 BCM.

מנכ"ל דליה אנרגיות, איתן מאיר, אמר ל"גלובס" כי המחיר לא היה שיקול יחיד בהחלטה. לדבריו "התנאים שהוצעו לנו מאוד מתאימים לנו הן מבחינת משטר ההפעלה והן מבחינת סוג הטורבינות".

דליה אנרגיות שהוקמה ב-2005 מקימה תחנת כוח פרטית לייצור חשמל ליד תל צפית. התחנה אמורה להיות אחת הגדולות שייבנו בארץ, עם הספק צפוי של 870 מגה ואט. בימים אלה מנהלת החברה מכרז לאספקת שתי טורבינות גז גדולות לתחנה בהשתתפות סימנס, GE ואלסטום.

דליה אנרגיות בראשות היו"ר אריק רייכמן והמנכ"ל איתן מאיר היא בבעלות קבוצת משקיעים הכוללת חירם אפסילון (43%) של איש העסקים ישעיהו לנדאו, משקי התק"ם (43.3) קרן תשתיות ישראל (10%) וסיגמא אפסילון (3.3%).