נחשפים החורים בהסדר אפריקה

החורים בהסדר החוב של אפריקה ישראל הולכים ונחשפים. עכשיו מתברר שבכל 53 עמודי ההסדר אין שום סעיף הקובע מנגנון התאמה למקרה שערך הנכסים המועברים כפיצוי לבעלי החוב יורד. אף אחד לא חשב על פתרון למצב שבו בחודשים הרבים בין החתימה על ההסדר לבין העברת הבעלות על המניות לבעלי האג"ח, תהיה ירידת שווי.

ההסדר בנוי כפאזל. בעלי האג"ח מוותרים על חוב קיים ומקבלים בתמורה מזומן, אג"ח חדשות ומניות. מה יקרה אם שווי המניות ירד לפני אישור ההסדר? האם אפריקה חייבת לפצות באופן אוטומטי את מחזיקי האג"ח? כשניסינו לקבל תשובה מנציגות האג"ח היום קיבלנו רק גמגומים.

קביעת השווי של אפריקה ישראל הייתה אבן יסוד בהסדר. אפריקה היא חברת נדל"ן גלובלית עם נכסים שמפוזרים על פני הגלובוס. כדי לברר את שווי החברה צריך לעשות עבודת שטח. לשכור בכל מדינה יועצי נדל"ן מקומיים שיעברו נכס אחרי נכס ויעריכו את שוויו.

עבודה כזו לוקחת הרבה מאוד זמן. מחזיקי האג"ח ויתרו עליה והסתפקו בהערכות השווי שניפקה אפריקה ישראל.

בתמורה הכניסו מחזיקי האג"ח לחוזה את סעיף 18.2 בו נקבע ש"החברה מתחייבת כי למיטב ידיעתה, המידע שמסרה לנציגויות אינו כולל פרט מטעה כהגדרת מונח זה בחוק ניירות ערך". משפט כסת"ח שאומר בעצם "אם הערכות השווי שלנו לא נכונות, תוכיחו שהטעינו אתכם בכוונה ואם לא זבשכ"ם".

הבעיה היא שירידת ערך אינה עניין תיאורטי. רשות ניירות ערך חשפה היום כי מעריכי שווי מטעמה עשו מה שנציגות האג"ח לא טרחה. יו"ר הרשות, זוהר גושן, שלח לרוסיה אנשים שבדקו את שווי נכסי אפי פיתוח. התוצאה עגומה. כשהרשות כותבת ביובש "תוצאות הביקורת יבואו לידי ביטוי בדוחות הכספיים של אפי", היא מתכוונת שיש פער בין שווי הנכסים שאפי רואה לבין השווי שהרשות מצאה.

כמה ישפיע הפער הזה על שווי אפי פיתוח? זו שאלה שעדיין אין עליה תשובה. אבל אם שווי אפי פיתוח יירד בשיעור משמעותי ייווצר פער בשווי התמורה שמקבלים מחזיקי האג"ח, ואת הפער הזה מישהו צריך לספוג. או שמחזיקי האג"ח יקבלו פחות או שאפריקה תשלם יותר.