אטיאס: תמ"א 38 למיגון מבנים נכשלה; 800 אלף דירות יקרסו ברעידת אדמה

לפי תוכנית ההיערכות החדשה לתמ"א 38 של משרד הבינוי והשיכון, יוקדשו הכנסות שיגיעו מחיזוק מבנים בת"א לחיזוק מבנים הפריפריה

הכנסות שיגיעו מחיזוק מבנים בתל אביב יוקדשו לחיזוק מבנים בפריפריה. זוהי אחת ההצעות בתוכנית ההיערכות החדשה לתמ"א 38 של משרד הבינוי והשיכון, בראשות השר אריאל אטיאס, שהוצגה היום בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה. בין השאר מכוונת התוכנית למיגון של כ-425 אלף יחידות דיור, בהשוואה ל-100 אלף יחידות הדיור שמסוגלת המתכונת הנוכחית של תמ"א 38 למגן.

המשרד הציג תוכנית להוספת תמריצים ולשיפור אפשרויות היישום של תמ"א 38, בעקבות מחקר שבוצע עבור המשרד. הדיון המיוחד נערך בעקבות רעידות האדמה שפקדו לאחרונה את האיטי ואת צ'ילה, לאחר שהבוקר אף התברר כי את טורקיה, הקרובה יותר לישראל, פקדה רעידת אדמה חזקה שגבתה את חייהם של לפחות 57 בני אדם.

התוכנית שמציע משרד הבינוי והשיכון לקביעת עקרונות לתוספת זכויות בנייה כתמריץ לחיזוק מבנים תידון בקרוב בוולנת"ע (ועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) של המועצה הארצית במשרד הפנים. בין השאר מציעה התוכנית שתוספת זכויות הבנייה במסגרת תמ"א 38 תתבטא בקומה וחצי ברחבי הארץ, לעומת הקומה שמוצעת במתכונת הנוכחית, וכי תוספת של 2.5 קומות תתאפשר בפריפריה. עוד מציעה התוכנית כי מיסוי שיתקבל בקופת המדינה מחיזוק דירות בתל אביב יוקצה לחיזוק דירות בפריפריה, הכוללת יישובים רגישים סיסמית כמו בית שאן, צפת וקרית שמונה, היושבים על השבר הסורי-אפריקני. עוד הוצע בדיון כי ייבחן ניוד זכויות במיקום שונה מהבניין המחוזק כתמריץ לקבלנים.

"אנחנו עדים לצערנו לדיווחים מהאיטי, מצ'ילה ומטורקיה", אמר אטיאס בדיון, "ותמ"א 38 במתכונת שהיתה קיימת עד היום לא הוכיחה את עצמה ואפילו נכשלה במבחן התוצאה. חובתנו לנסות לתת תמריצים פשוטים וכלכליים יותר. מבנים שלא יכולים לעמוד ברעידות אדמה יקרסו טוטאלית. עד היום לא ספרו את הפריפריה כמי שצריכה להתגונן מפני רעידות אדמה. ראו את הפריפריה כאזור לא כלכלי. התוכנית שלנו באה להוסיף יותר זכויות בנייה בתמ"א 38, שיספקו היתכנות כלכלית. היא באה לשחרר חסמים בוועדות התכנון על מנת לאשר מהר יותר תוכניות במסגרת תמ"א 38, ונאפשר אף מסלול ירוק. צריך להבין, אם מאז שאושרה תמ"א 38 הוגשו 190 בקשות תחת התוכנית ואושרו רק 93, זה מראה שבמתכונת הנוכחית של התוכנית לא משתלם אפילו להתחיל בה".

"נמגן 55% מהדירות"

מטרת הבדיקה שנעשתה עבור משרד הבינוי והשיכון היתה להרחיב את תמ"א 38 על ידי הוספה מדורגת של זכויות בנייה. הבדיקה סקרה השפעות תפקודיות של התוספות המוצעות לזכויות הבנייה על 20 שכונות בארץ. לפי הממצאים, תוספת של 2.5 קומות כלכלית יותר.

"מספר יחידות הדיור שיש לחזק הוא 800 אלף", אמרה בדיון סופיה אלדור, מנהלת אגף בינוי ותכנון ערים במשרד הבינוי והשיכון, "מתברר שעל פי התנאים הנוכחיים של תמ"א 38, כשמוסיפים קומה אחת אפשר לחזק רק 100 אלף יחידות דיור, וזאת רק בשכונות בודדות. הקומה המפולשת שמוצעת תחת המתכונת הנוכחית לא תיבנה ברוב המקרים משום שהיא תופסת שטח חניה. בחלק נכבד של העיריות כבר מאושרים חדרי יציאה לגגות בשטח 40-60 מ"ר. עליהם לא חלים תנאי תמ"א 38 כמו למשל הצורך בהסכמת 66% מדיירים הבניין".

מטרת התוכנית היא להרחיב משמעותית את מעגל יישום תמ"א 38 גם ליישובים פחות חזקים ולהפוך את היישום בהם לכלכלי יותר. "כדי להגיע לפריפריית המרכז ולפריפריה כולה נזדקק ל-2.5 קומות ואז אנחנו מגיעים לחיזוקן של 425 אלף דירות, שהן 55% מהדירות שיש לחזק", מוסיפה אלדור.

ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, הביע תמיכה ברעיון, אך הציג כמה הסתייגויות וספקות באשר לאופן יישומו. "אין בעצם פתרון משמעותי", הוא אמר, "זאת לא מסה משמעותית שתצטרף למסה שאפשרית עכשיו. אני רוצה שלא תהיה לנו אשליה לגבי מה שהוצג כאן, כי זו בעצם תמ"א 38 משופרת. יכול להיות שניתן באמצעות התוכנית לשפר את תמ"א 38, אבל רק בשוליים. באילת כאזור רגיש סיסמית אין מספיק ערך לקרקע, גם אם יוסיפו לבניין 10 קומות. אם לא יהיה סבסוד השיפורים יעבדו בצורה מאוד שולית".

"הפריפריה בסכנה"

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), אמר בדיון כי "הראשונה שרעידת האדמה תפגע בה היא הפריפריה. התמריצים שיש היום לא מספיקים. אין הסברה. הבוחר צריך להגיד למתמודדים לרשות המוניציפלית שאם לא יפעלו למיגון המבנים לא ייבחרו".

לדברי ד"ר אבי שפירא, יו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, אומדן עלות ההסברה לציבור בנושא היערכות לרעידות אדמה הוא כ-2 מיליון שקל לשנה.

ראובן קוגן, סגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, אמר בדיון כי הממשלה אישרה תקציב של 3.5 מיליארד שקל לחיזוק מבני ציבור בבעלות ממשלתית וכי שאר הכסף אמור להגיע ממשרדי הממשלה.

בפנייתו לקוגן אמר אטיאס כי התוכנית החדשה מציעה שההכנסות שיתקבלו לקופת המדינה מבניית הדירות החדשות תחת תמ"א 38 בתל אביב יוקצו לחיזוק יחידות הדיור באזורי הפריפריה. "בלי אישור של האוצר אין בנייה", אמר אטיאס.

נציג ארגון הקבלנים בדיון, ראול סרוגו, תמך ברעיון ניוד זכויות הבנייה. "תמ"א 38 נכשלה", הוסיף, "היא לא נותנת מענה לחיזוק המבנים והשרים טומנים ראשם בחול. מתי תביאו פתרונות יעילים? כשיהיו כאן 50,000 הרוגים?".

מהי תמ"א 38?

תמ"א 38 היא תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. כתמריץ לחיזוק מוענקות זכויות בנייה נוספות. התוכנית אושרה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בדצמבר 2004, ובמארס 2005 אושרה על ידי ועדת השרים לענייני פנים ושירותים. תמ"א 38 מעניקה זכויות בנייה לתוספת יחידות דיור והרחבת דיור במבני מגורים, ותוספת שטחי בנייה למבנים שאינם מיועדים למגורים, בהליך ישיר של היתר, בין השאר כדי לעודד את החיזוק. תמ"א 38 חלה על מבנים שההיתר לבנייתם הוצא לפני 1.1.80, למעט מבנים שהתקן הישראלי לרעידות אדמה פטר. מבנים בהיתר שנבנו לאחר מועד זה - חלות עליהם הוראות החיזוק בלבד, ללא תוספת של זכויות בנייה. עידוד תוספות זכויות נעשה באחת משלוש אפשרויות: תוספת אגף, תוספת קומה או מילוי קומת עמודים מפולשת.