אובמה: "ניכנס למאבק גדול עם הבנקים"

נשיא ארה"ב: "אנשים כועסים ומתוסכלים. מנקודת המבט שלהם, רק חילצנו את הבנקים" יכריז על הגבלה של המסחר העצמי של הבנקים

הנשיא ברק אובמה יקשיח הערב (ה') את עמדתו ביחס לרגולציה בוול סטריט, ויכריז על הגבלת המסחר העצמי (נוסטרו) של הבנקים, במטח האש השני שהוא משגר החודש לכיוון הבנקים האמריקנים.

אובמה עמד להשמיע את דבריו בנושא אחרי פגישה עם פול וולקר, יועץ הבית הלבן ומי שכיהן כיו"ר הפדרל ריזרב לפני בן ברננקי ואלן גרינספן. וולקר דוגל בגישה פיקוחית רחבה וקשוחה הרבה יותר כלפי הבנקים, כדי למנוע את הסיכון המערכתי בפעילותם, אך עד כה נדחקה גישתו הצידה, לטובת הצעות הרפורמה שנוסחה במשרד האוצר.

הגבלות גודל

בראיון לרשת ABC אמש הגדיר אובמה את השינוי באומרו שהממשל עומד להיכנס ל"מאבק גדול עם הבנקים". לדבריו, "יש לנו מערכת רגולציה פיננסית שאינה מתאימה לחלוטין לפקח על הסיכונים המופרזים ועל ההתנהגות הבלתי אחראית של שחקנים פיננסיים בכל רחבי העולם".

"אנשים כועסים והם מתוסכלים. מנקודת המבט שלהם, הדבר היחיד שקרה הוא שחילצנו את הבנקים... אנחנו הולכים להיכנס למאבק גדול עם הבנקים", אמר אובמה.

פקיד בממשל אמר אתמול שהתוכנית שיציג הנשיא נולדה מתוך הצורך "להפחית את נטילת הסיכונים המופרזת". לדבריו, "התוכנית תכלול הגבלות על הגודל והמורכבות, בייחוד של מסחר הנוסטרו, והבית הלבן יעבוד בצמידות עם בית הנבחרים והסנאט כדי לקדם את החקיקה הזו".

עם זאת, ההודעה של הנשיא היום לא צפויה לכלול חזרה להפרדה כפויה בין בנקאות ההשקעות המסוכנת יותר לבנקאות הקמעונאית והמסחרית הבסיסית, מהסוג של חוק גלאס-סטיגול שנחקק בשנות ה-30 של המאה שעברה.

גולדמן זאקס, בנק ההשקעות הטהור לשעבר, מנהל אמנם מסחר נוסטרו גדול, אך ההצעה צפויה לאיים יותר על הבנקים המסורתיים שפעילותם כוללת גם בנקאות השקעות עם מסחר נוסטרו גדול וגם בנקאות קלאסית בהיקף נרחב.

אחרי הפסד המושב של מסצ'וסטס בסנאט לרפובליקנים שלשום (ג'), אובמה ינסה לחדש את המומנטום הפוליטי שלו, למרות שהדמוקרטים איבדו את הרוב המיוחד שלהם בסנאט, 60 מושבים.

אובמה ושר האוצר שלו, טים גייתנר, נקלעו ללחצים גוברים של האגף הליברלי בקונגרס, הדורשים לפעול ביד קשה נגד הבנקים. חלק מהמחוקקים מאמינים שפעולה כזו נחוצה כדי למנוע חזרה על המשבר הפיננסי, ואילו אחרים סבורים שנקיטת מדיניות פופולרית יותר תבלום את השחיקה בפופולריות של הנשיא והמפלגה.

תומכים ביד קשה

לפני שבוע הכריז הנשיא על היטל מיוחד על הבנקים הגדולים ביותר, כדי להחזיר לממשל 90 מיליארד דולר בעשר שנים, שלטענת פקידי הממשל מגיעים למשלם המסים האמריקני אחרי חילוץ הבנקים בכספי הציבור.

חלק מהבנקים שוקלים כעת נקיטת צעדים משפטיים נגד ההצעה לגבות מהם את ההיטל המיוחד. ההודעה הצפויה היום נתפס במגזר הפיננסי כעוד הוכחה לכך שמדיניות הממשל כלפיו היא בלתי צפויה ומזיקה לכלכלה. מנגד, פוליטיקאים משתי המפלגות תומכים בנקיטת יד קשה כלפי הבנקים, כמו גם כלכלנים עצמאיים רבים.