ורינט וקומברס כבר לא

קומברס מממשת ורינט: הסיבות וההשלכות

ביום שני האחרון הטילה קומברס טכנולוג'י סוג של פצצה. לאחר שנים ארוכות בהן שמרה על גרעין השליטה בחברה הבת, ורינט, הודיעה קומברס כי תמכור עשירית מההון של ורינט תמורת סכום ששוויו הנוכחי הוא 57 מיליון דולר. לקומברס יש החזקה של 66.5% מהון המניות של ורינט (כולל מניות בכורה), שנסחרת כיום לפי שווי חברה של 670 מיליון דולר.

קומברס טכנולוג'י, תחת השרביט של אנדריי דהן, לא ציינה בהודעתה את הסיבה לביצוע הצעת המכר האמורה, ורוב האנליסטים המכסים את שתי החברות טענו כי מדובר במהלך שנועד לרפד את קופת המזומנים של החברה האם. זו, כזכור, סוגרת בימים אלו קצוות אחרונים לקראת פרסום דו"חותיה לשנים עברו, ותשלום קנסות מקנסות שונים בעקבות פרשת התיארוך לאחור של אופציות למניות.

קנסות אלו צפויים לדלל באופן משמעותי את קופת המזומנים של קומברס, ולכן מיהרו האנליסטים למיניהם להכריז כי מכירת מניות ורינט נועדה לאפשר לחברה האם להתמודד עם תשלום הקנסות, ולא מעבר לכך.

עם זאת, כשמסתכלים על התמונה הכוללת, ובמיוחד על אסטרטגיית הטווח הארוך של קומברס טכנולוג'י, ייתכן מאוד שלמהלך הנוכחי יש סיבות מעט יותר מורכבות, ולפיכך יש לו גם השלכות ארוכות טווח.

1. דרך ארוכה מתחילה בצעד קטן

אין זה סוד שוורינט מצויה על המדף - בצורה כזו או אחרת - כבר מספר שנים. קומברס ניסתה בעבר למזג אותה עם מתחרתה הבולטת והעמיתה הישראלית, נייס, אך הניסיון לא צלח. עם מינוי דהן לתפקיד מנכ"ל הקבוצה, היה ברור כי זו עומדת בפני פירוק ומכירת החברות בת. ואכן, גם בימים אלו נראה שזו המטרה העיקרית של קומברס, ולכן הצעת המכר הנוכחית עלולה להפוך לשלב הראשון בניתוק חבל הטבור בין השתיים.

קומברס, כאמור, מחזיקה בגרעין השליטה בוורינט, וזהו מצב יחסית חריג בקרב חברות ציבוריות בארה"ב. רוכש פוטנציאלי שיהיה מעוניין לרכוש את גרעין השליטה בוורינט, אולי יידרש לשלם פרמיית שליטה עבור מניות החברה האם, וכך תג המחיר שקומברס תצמיד לחברה הבת יהיה גבוה יותר.

בימים אלו, כשמשבר האירו עדיין מרחף באוויר, לא בטוח שקומברס טכנולוג'י תוכל למצוא רוכש מתאים שיהיה מוכן לעמוד בתנאיה, ולכן דילול החזקותיה בחברה הבת, שלב אחר שלב (אולי עד כדי ירידה מתחת למחצית מההון של ורינט), אולי יוכל לסייע במציאת הרוכש המתאים.

2. הדרך מטה

אחת מההשלכות ארוכות הטווח של מכירת מניות קומברס בוורינט היא הלחץ כלפי מטה שייווצר על מניית ורינט. ביום שני האחרון, עם פרסום הודעת קומברס בנידון, החלה מניית ורינט את דרכה מטה ואיבדה 7% בקירוב. לכן, אם תבצע קומברס טכנולוג'י הצעות מכר נוספות להחזקותיה בחברה, ותציף את השוק בסחורה ששמה "ורינט", אל תופתעו אם מנייתה של זו תמשיך להתדרדר במורד ההר, עד לכדי מחיקת חלק משמעותי מהעלייה שרשמה בשנה האחרונה (במהלכה כמעט הכפילה את שווייה).

3. היכונו למאבקי Proxy

והנה ההשלכה הלא פחות חשובה של הלחץ שייווצר על מניית ורינט בטווח הארוך. משקיעים מוסדיים ופרטיים, במיוחד בארה"ב, שיאמינו בעתיד החברה (ו/או יראו במחירה הזדמנות קנייה), יתחילו לאסוף מניות שלה, יהפכו לבעלי עניין מהותיים, ידרשו להביע את דעתם על המתרחש בין מסדרונותיה, וכך עלולים להיווצר מאבקי Proxy על אחת מהחברות הישראליות המוצלחות שצמחו כאן. מאבקי Proxy, נזכיר, הם מאבקי שליטה על חברה ציבורית שנעשים דרך כתבי הצבעה שנועדו לשרת את ציבור בעלי המניות.

למרות שמדובר בתרחיש שעשוי להפוך למציאות רק בטווח הרחוק יותר, סממנים ראשונים לו עלולים להופיע בשבועות הקרובים, מיד לאחר שקומברס תפזר את מניותיה בוורינט, וייתכן שמי שיאסוף חלק מהן יהפוך לבעל עניין.

4. כאב הראש של בודנר

מאבקי Proxy, ובמקרה הפחות גרוע - יותר מדי בעלי מניות אקטיביסטים - ימקמו את דירקטוריון ורינט ואת המנכ"ל, דן בודנר, במרכז הבמה. לאחר שניקה את שולחנו מהשלכות פרשיית התיארוך לאחור בחברה האם, עלול בודנר למצוא עצמו מתמודד עם דרישות מאוסף של בעלי מניות שונים, שיתפסו את המקום של קומברס טכנולוג'י.

במילים אחרות, קומברס מתחילה לחתוך את חבל הטבור שחיבר אותה לוורינט, ולא בטוח שהדבר יטיב עם האחרונה. דבר אחד כן אפשר להגיד בוודאות - משעמם לא יהיה.