חח"י: אם מחיר החשמל לא יעלה 30% - לא נעמוד בביקוש

החברה הציגה תקציב ל-2012 המבטא גידול של 50% לעומת 2011, בו עלה סעיף רכישות הדלקים ■ במידה ודרישות החברה למימון הגידול מהמדינה, לא ייענו - עלולה לקצץ ברכישת הדלקים ■ ביצעו קיצוצים שוליים בסעיף התפעול

דירקטוריון חברת החשמל דורש מהמדינה העלאת תעריף החשמל ב-30 אחוז וסיוע חירום בסך 4 מיליארד שקלים על-מנת לממן גידול עצום בהיקף רכישות הדלק ותכניות הפיתוח של החברה. הדירקטוריון החליט עוד כי במידה ודרישות אלה לא ייענו בחיוב יתכנס הדירקטוריון מחדש עד ינואר על-מנת להחליט על קיצוצים נרחבים בסעיפי רכישת הדלקים ובתכניות הפיתוח של החברה. קיצוצים ברכישות הדלק עלולים להביא את החברה למצב שבו לא תוכל לספק את מלוא הביקושים לחשמל בקיץ 2012. ואולם ההערכה בחברת החשמל היא כי המדינה לא תעמוד מנגד ותיחלץ לעזרתה ומשום כך לא צופים כי ייאלצו ליזום הפסקות חשמל.

דירקטוריון חברת החשמל אישר הערב את תקציב החברה ל-2012, שיעמוד על כמעט 30 מיליארד שקל. מדובר בגידול דרמטי של כ-50 אחוז בתקציב החברה לעומת שנים קודמות. הדירקטוריון החליט כי הגידול לא ימומן על-ידי גיוסי הון נוספים שיגדילו את מצבת החובות החברה מעבר ל-60 מיליארד שקלים ויאיימו על יציבותה. הדירקטוריון אישר לגייס רק 3.7 מיליארד שקל שכולם מיועדים למחזור חובות קיימים של החברה.

סעיף רכישות הדלקים בתקציב 2012 יעמוד על סכום אסטרונומי של כ-18 מיליארד שקלים לעומת כ-10 מיליארד לפני משבר הגז. הגידול נובע בראש ובראשונה ממשבר הגז המצרי שמאלץ את חברת החשמל לרכוש סולר יקר במקום גז טבעי לצורך ייצור חשמל. התקציב מבטא את התממשות תרחיש של אפס גז ממצרים במהלך 2012 והמשך הזרמת הגז ממאגר מרי-B של ים תטיס. בחברת החשמל מעריכים כי ייתכן תרחיש קיצוני אף יותר שבו תשובש אספקת הגז מהמאגר הישראלי - במקרה כזה ההשלכות יהיו חמורות אף יותר.

גידול משמעותי נוסף נרשם בתקציב הפיתוח של החברה שיעמוד השנה על 6 מיליארד שקלים לעומת 4.8 מיליארד ב-2011. הסיבה לכך הם שני מגה-פרויקטים: הפחתת הפליטות והתוספות הקיטוריות שיעלו יחדיו 2.5 מיליארד שקלים ב-2012.

כנגד הגידול בעצום בעלויות מציגה חברת החשמל קיצוצי שכר הכוללים קיצוץ 10% מהשעות הנוספות וביטול 400 תקנים במסגרת תכנית הפרישה ההמונית "תנופת אור" שכלל לא ברור אם תקבל את הסכמת הוועד.