תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עובדים מהבית ומוותרים על המשרד - האם נפסיק להיפגש פנים מול פנים?

משבר הקורונה הכניס את עולם הנדל"ן המסחרי לסחרור: חברות מצמצמות לעיתים החזקה בנדל"ן, ומעבירות כמות גדולה של עובדים לעבוד מהבית • "חברות מוותרות לפעמים לגמרי על משרד, אבל עדיין צריך להיפגש בעבודה", אומר ירון קופל, מנכ"ל חברת Meet in Place, המתמחה בהשכרת חדרי ישיבות לעצמאים וחברות ברחבי העולם

חדר ישיבות גדול ב-Meet in Place. להשתמש לפי דרישה / צילום: סיון אסקיו Sivan Asakyo
חדר ישיבות גדול ב-Meet in Place. להשתמש לפי דרישה / צילום: סיון אסקיו Sivan Asakyo

הכתבה בשיתוף Meet in Place

משבר הקורונה הכניס את עולם הנדל"ן המסחרי לסחרור, הן מבחינת המשקיעים והן מבחינת החברות שהחלו לצאת ממשרדים או לצמצם שטחים. חברות החלו לשלוח את העובדים בהמוניהם לעבוד מהבית, אבל גם להן ברור שלא ניתן לוותר באופן מוחלט על השטחים המשרדיים והמפגשים של העובדים אחד עם השני. אז איך עושים זאת בעידן שבו הטרנד החדש של עבודה מהבית עשוי לשנות את כל עולם הנדל"ן המשרדי שהכרנו עד כה? בעידן שבו משרדים מתרוקנים, חברות מבטלות חוזים ומשקיעים מאבדים אמון?

חברות כמו LivePerson, ששלחה כ-1,300 עובדים לעבוד מהבית בינתיים וסגרה את המשרדים, או צ'קפוינט, טוויטר ולינקדאין שנקטו בצעדים לא פחות דרסטיים, ממחישות את הטרנד הזה. על פי הערכות של החברות עצמן, סגירת המשרדים ומעבר לעבודה מהבית לא רק מתמודדת עם הבעיה הבריאותית, אלא גם חוסכת להן מיליוני דולרים בשנה וזאת מבלי לפגוע בתפוקת העבודה. דבר שבא לידי ביטוי בדוחות הכספיים שלהן, כשהדבר לא רלוונטי רק לחברות הענק, אלא גם לחברות קטנות ובינוניות שפועלות במודל דומה לצמצום שטחים.

לצד זאת, למרות שחברות הולכות ומוותרות על שטחי המשרדים, הן עדיין זקוקות ויזדקקו בעתיד לשטחים כאלו. למשל, למטרת פגישות, אירועים או סדנאות שניתן לקיים רק פנים מול פנים. מכאן, עולה השאלה, כיצד יסתגלו החברות למצב שבו הן אולי לא זקוקות בשוטף לכל השטחים המשרדיים שהתרגלו אליהם בעבר, אך כן צריכות מדי פעם שטחים כמו חדר ישיבות או חדר אירועים?

כיצד משתנה עולם התעסוקה?

המגמה להעביר יותר עובדים לעבודה מהבית החלה עוד לפני פרוץ מגיפת הקורונה. מי שהבין את הצורך הזה וזיהה את המעבר של חברות רבות לעבודה מהבית כבר כמה שנים קודם לכן הוא ירון קופל, יזם סדרתי, סמנכ״ל חדשנות לשעבר בסודהסטרים ומנכ"ל חברת Meet in Place, המתמחה בהשכרת חדרי ישיבות לעצמאיים וחברות ברחבי העולם. קופל הקים בשנת 2017 את החברה שפועלת כיום למעט בישראל, גם במקומות נוספים בעולם כמו ניו-יורק ולונדון.

"השינוי שעובר על עולם התעסוקה מחייב שגרה ניהולית חדשה", אומר קופל בהחלטיות. "בסופו של יום, אי אפשר להעסיק עובד מהבית ב-100% ולראות אותו פנים מול פנים פעם ברבעון, בהרמת כוסית". "כיום, קבוצות עבודה מתחילות להיפגש יום בשבוע או לפגישות ביניים אחת לתקופה. זה מצריך אופציות שונות שלא היו קיימות בעבר. בשורה התחתונה, יש המון יתרונות לפגישות פנים מול פנים", הוא מסביר. נשאלת השאלה אם כן, מהן האפשרויות והיתרונות של שימוש בחדרי ישיבות לפי שעה, בשונה מהנהוג היום, שחדר הישיבות הוא חלק מנכסי הנדל"ן של הארגון?

"מהנתונים שיש בידנו, באופן לא פורמלי, כ-70% מהחברות בעולם שוקלות להעביר בין 5% ל-35% מהעובדים לעבודה מהבית. זה חוצה את כל מגזרי התעסוקה. אין כמעט חברה, מחברות ייעוץ ועד לבנקאות ו-IT שלא עוסקת בכך", אומר קופל. "חברות וארגונים פשוט נוכחו לדעת שהדבר חוסך להן כסף, שהעובדים מרוצים ושפריון העבודה לא נפגע ואפילו גדל", הוא מחדד. כך, המצב הנוכחי שנכפה על החברות, אך גם הוכיח את עצמו, הוביל אצלן לחשש מהתחייבויות לשטחים משרדיים לטווח ארוך ולוויתור על הנדל"ן הקיים - מצמצום שטחים ועד לעבודה מהבית.

לפרטים על השכרת חדרי ישיבות לפי הצורך הקליקו כאן>>

משרדים לפי דרישה, חדרי ישיבות לפי שעות

המגמה של ויתור על החזקת נדל"ן משרדי אינה חדשה. קדמה לה תופעת חללי העבודה המשותפים, שאפשרו לחברות וגם לעצמאים להתחייב לפרקי זמן קצרים יותר, מאשר שכירות שנתית של משרד או רכישה של נדל"ן. עם זאת, משבר הקורונה העמיק את המצב וכיום חברות ועצמאים לא ששים להתחייב אפילו ברמה החודשית".

הפתרון שאיתו הגיעה חברת Meet in Place לשוק כבר ב-2017 הוא להשכיר חדרי ישיבות לפי תעריף שעתי ויומי. חדרי הישיבות של החברה פרוסים בשני לוקיישנים מרכזיים בתל אביב, ברחוב רוטשילד, ובנוסף בשישה סניפים בניו-יורק ובלונדון. כך, למשל, עובדים במנהטן יכולים לעבוד מהבית, אך להיפגש בסוהו או במידטאון. החברה, שנשלטת גם על ידי מיקי דורסמן וחברת ההחזקות "אלקו", מצויה בימים אלו במגמת התרחבות גלובלית ומתכננת להקים בישראל שטחים נוספים להשכרה של חדרי ישיבות. המודל של החברה מאפשר לכל אדם, בין אם הוא עצמאי או עובד חברה, להזמין חדר מתוך מגוון רחב של חדרי ישיבות, מסוגים שונים, שנועדו לענות על צרכים שונים, בין אם על בסיס שעתי או יומי, והכל בלחיצת כפתור. כך, למשל, באתר החברה ניתן לראות חדרי ישיבות קלאסיים המתאימים לפגישות מצומצמות, חדרים סלוניים ואף שטחים פתוחים על גג שמתאימים גם לכנסים. "זה נועד לאפשר לעצמאים ולחברות לצמצם את השטחים בהם הם מחזיקים, אבל עדיין לקיים מפגשים פיזיים כשצריך תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי", מסביר קופל. "מעבר למתחמים, יש לנו מערכת הזמנות טכנולוגית, המתקדמת בעולם מסוגה, שמאפשרת להזמין חדר ישיבות תוך חצי דקה, ללא סיבוכים. המערכת מאפשרת לחברות להתנהל עם מספר הזמנות במקביל וחדרים מרובים, תוך כדי שהן עוקבות אחרי כל האופרציה", הוא אומר.

חדרי הישיבות שמציעים מתחמי Meet in Place מאובזרים בציוד שנדרש לישיבות וכנסים - החל ממכונות קפה ושתייה ועד למסכי וידאו בפורמט 4K וכניסות חשמל ותקשורת. "אפילו ה-WiFi בחדרים פרטי ומאובטח, כך שאנשים שמחוברים לרשת בחדר אחד לא יכולים להיכנס לרשת של מי שמחוברים בחדר אחר, כמו שקורה הרבה פעמים ב-WiFi ציבורי", אומר קופל.

חדרי ישיבות משותפים בבניינים

"חדר ישיבות הוא תמיד משאב בעייתי", מצהיר קופל ומסביר: "כשצריך אותו, אין מספיק לכולם. כשלא צריך אותו, אז נותרים חללים ריקים שלא משתמשים בהם. 15-20 אחוזים משטחי משרדים כיום הם חדרי ישיבות וזה שטח שלא תמיד זקוקים לו , בטח בתקופה הנוכחית ויש לנו אלפי לקוחות שיעידו על כך". לדבריו, בחו"ל החלו בעלי מגדלי ומתחמי משרדים רבים להפעיל חדרי ישיבות משותפים לכלל דיירי המתחם. חדר ישיבות קומתי, או מספר חדרי ישיבות הפרוסים לאורך כמה קומות, שניתנים לשימוש על בסיס מקום פנוי או שכירות לפי פגישה לבאים מן החוץ. כעת, מנסה Meet in Place לקדם את המודל הזה גם בישראל. לצורך כך, מנהלת החברה כיום מגעים עם בעלי מתחמים משרדיים במטרה להפעיל חדרי ישיבות בשותפות בבניינים, בהם הם שוכנים.

"אין עוררין שעוד לפני הקורונה, אבל בוודאי שאחריה, המגמה של עבודה מהבית הולכת ומתרחבת. במקביל, חשוב להדגיש, הצורך של מפגשים פיזיים מדי פעם לא נעלם. אז למה לא לאפשר הקמה של חדרי ישיבות משותפים בתוך בניין משרדים, הנשכרים בהתאם לצורך?", שואל קופל ומדגיש כי המודל שלפיו עובדת Meet in Place הוא כי המתחמים בבניינים פתוחים גם לעובדי הבניין וגם ללקוחות חוץ. "מי שצריך - יכול להיכנס למערכת ומהר מאוד להשכיר את החדר. זה מעצים את הבניינים וזה חלק מהמהפכה שעולם התעסוקה עובר עכשיו. לשם אנחנו צועדים", הוא אומר לסיכום, "גם עבודה מהבית וגם שטח משרדי לפי הצורך".

לפרטים על השכרת חדרי ישיבות לפי הצורך הקליקו כאן>>