תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"בנייה של עושר דורשת גישה מובנית וארוכת טווח"

כך אומר ד"ר אודי דהאן, שמונה לאחרונה כמנהל השוק הישראלי של הבנק הפרטי LGT • בראיון עימו הוא מספר על אסטרטגיית "ניהול העושר" של הבנק, מה מבחין אותו מבנקים תאגידיים ועל המחויבות לצמוח בשוק הישראלי

בנק LGT נמצא בחזית הקיימות והשקעות אימפקט ופתוח לאפיקי השקעה מסורתיים ואלטרנטיביים / צילום: באדיבות בנק LGT
בנק LGT נמצא בחזית הקיימות והשקעות אימפקט ופתוח לאפיקי השקעה מסורתיים ואלטרנטיביים / צילום: באדיבות בנק LGT

הכתבה בשיתוף בנק LGT

למרות שבישראל לא נוסד בנק חדש מאז 1978, בשנתיים האחרונות מתנהל דיון רגולטורי בנושא הקמת בנק פרטי בארץ. חרף העובדה כי בישראל עדיין לא קם כאן בנק שכזה, שאינו תאגידי, בנקים פרטיים רבים מהעולם מעניקים שירותים בנקאיים לישראלים רבים. בעיקר לבעלי הון רב.

בשונה מבנקים תאגידיים, בנקים פרטיים (או בפשטות "בנקים לא-תאגידיים"), נשלטים באופן ישיר על ידי הבעלים ולא באמצעות בעלי המניות. במדינות כמו שוויץ ובריטניה קיימת היסטוריה רחבה של בנקים שכאלה שפעלו ופועלים בהן. בנוסף, במדינות נוספות כמו גרמניה, הולנד, צרפת, סין וארה"ב - פועלים בנקים פרטיים, אך בהיקף נמוך יותר. לרוב, נוטים הבנקים הפרטיים, לפחות המרכזיים שביניהם, לשרת בעלי ממון רב - להציע להם השקעות ייחודיות עם פוטנציאל גבוה לרווח, יחס אישי ו"ניהול עושר", המשלב אפיקים שונים, לא רק בנקאיים, לניהול הפיננסי של תיק הלקוח.

אחד מהבנקים הפרטיים הללו הוא LGT Bank, בנק פרטי אשר פועל בליכטנשטיין ולו מספר סניפים באוסטריה, בשוויץ, בבריטניה ובמקומות נוספים בעולם. בחודש דצמבר האחרון מינה הבנק את ד"ר אודי דהאן, כמנהל השוק הישראלי. לבנק אין אמנם סניף בארץ, אך הוא מעניק שירותים לישראלים רבים.

LGT בנק נשלט על ידי משפחת הנסיכות של ליכטנשטיין ופועל בשוק הישראלי מאז שנת 2014. בבנק מסבירים כי מינויו של ד"ר דהאן לתפקיד האחראי על ניהול השוק הישראלי מגיע במטרה להעמיק את הפעילות עם לקוחות מקומיים. דהאן, עצמו, אשר כיהן במגוון רחב של תפקידים בכירים בבנקים גדולים בעולם, סבור כי השירותים שמציע הבנק יכולים להיות אטרקטיביים במיוחד לקהל הישראלי.

ד"ר אודי דהאן, מנהל השוק הישראלי בבנק LGT / צילום: באדיבות בנק LGT
 ד"ר אודי דהאן, מנהל השוק הישראלי בבנק LGT / צילום: באדיבות בנק LGT

"משפחת הנסיכות באמת מושקעת בבנק ובאינטרסים של הלקוחות"

"עבדתי עבור שני בנקים מרכזיים, UBS ו-HSBC, בחמש השנים האחרונות, גם כמנכ"ל וגם כאחראי שוק", מספר דהאן. "הצטרפתי ל-LGT משלוש סיבות, העיקרית שבהן היא שמדובר בבנק שממוקד מאוד בקשרי לקוח לטווח הרחוק ובנושא של שביעות רצון הלקוחות ומתמקד פחות במכירה של מוצרים פיננסיים. שנית, ל-LGT יש בעל מניות יחיד ומאוד מחויב, משפחת הנסיכות של ליכטנשטיין. יש לו גם הנהלה מאוד יציבה, ברוב הבנקים הגדולים אנחנו רואים שינויים תכופים בהנהלה - עניין שמפריע ללקוחות ולנאמנות של העובדים. ההתנהלות הזו של LGT תורמת לו, לבנק ציון גבוה ביציבות פיננסית ודירוג אשראי של A+.

"הסיבה השלישית היא הלקוח הכי גדול של LGT Bank - משפחת הנסיכות עצמה, שמשקיעה כסף רב בתפעול שלו. מדובר בהשקעה שבאה לידי ביטוי באמצעות קרן ייעודית שמנוהלת על ידי הבנק ומוקדשת לכך (ומאפשרת גם ללקוחות אסטרטגיים להשקיע בה - א.ג). המשמעות היא שהמשפחה באמת מושקעת בבנק ובאינטרסים של הלקוחות".

לנהל בנק בלי הלחץ הכרוך בדיווח הרבעוני

בישראל, ובמקומות רבים בעולם, המודל הנפוץ של בנק הוא זה התאגידי. במקרה כזה, מי ששולט בבנק הוא יישות משפטית. גם אם הבנק נשלט על ידי בעלי הון פרטיים, הקמת היישות המשפטית מגנה עליהם מפני תביעות, הפסדים או כל דבר שלילי אחר - את כל אלו היישות עצמה "סופגת". בבנקים פרטיים, לעומת זאת, האחריות הינה אישית של הבעלים. הדבר מחזק לרוב את המחויבות האישית שלהם לשביעות רצון הלקוחות.

דהאן, מדגיש יתרון נוסף של הבנק הפרטי: "מאחר ש-LGT הוא בנק המוחזק בבעלות פרטית מלאה, אין לחץ רבעוני להציג בפני האנליסטים צמיחה תקופתית מתמדת. מדובר אמנם בחברה מאוד תחרותית ומוכוונת צמיחה, אך יחד עם זאת לא נגדל על חשבון שביעות רצון הלקוחות שלנו או כתוצאה ממכירה של שירותים פיננסיים שלא מתאימים להם. אנחנו תמיד נותנים את הדעת לשביעות רצון הלקוחות ולאינטרסים שלהם. הכל כדי ליצור קשר ארוך-טווח ויציב עימם".

ליכטנשטיין. המשפחה הנסיכותית לה שושלת של 900 שנה, ייסדה את בנק LGT לפני 100 שנה / צילום: באדיבות בנק LGT
 ליכטנשטיין. המשפחה הנסיכותית לה שושלת של 900 שנה, ייסדה את בנק LGT לפני 100 שנה / צילום: באדיבות בנק LGT

לדבריו, "במשך עשורים ומאות שנים משפחת הנסיכות חוותה השקעות שאין כמותן; לקוחות שיצטרפו לבנק ייהנו מחוויית השקעה ייחודית ומהידע המעמיק שנצבר כתוצאה מכך. בין היתר באמצעות חברת האחות של הבנק, LGT Capital Partners, המציעה ללקוחות הבנק גישה לאפיקי השקעה בינלאומיים מהדרג הראשון".

בנוסף לכל אלו, מדגיש דהאן צד נוסף של הבנק, אשר מאפיין מגמה עולמית שהולכת וגוברת - חיזוק הקיימות והשקעות מקיימות. "למשפחת הנסיכות מסורת ארוכת שנים בתחום זה, וגם הבנק נמצא בחזית של השקעות קיימות והשקעות אימפקט, במיזמים בעלי מטרה חברתית ו/או סביבתית. וכך, בפני המשקיעים ב-LGT פתוחים מגוון אפיקי ההשקעה, מסורתיים ואלטרנטיביים, להבטחת ניהול מיטבי של הפורטפוליו שלהם".

התנהלות מול לקוחות ישראלים: השוק הכחול לבן

בישראל, כאמור, נכון להיום, לא פועל עדיין בנק פרטי. לפני שנתיים נעשה צעד ראשון וחשוב בעניין, באמצעות הרגולטור, אך בסופו של דבר לא הוקם הבנק. לכן, ישראלים רבים שמעוניינים בשירותים של בנק פרטי פונים לאלו הפועלים בחו"ל המנהלים את כספם גם של אלו שנמצאים מעבר לים. כל זאת בהתאם לחוק ולרגולציות המחייבות של הרשויות הפיננסיות.

דהאן מספר כי "LGT משרת משפחות בישראל כבר כמה עשורים. בהמשך לכך, לפני שני עשורים קיבלנו החלטה אסטרטגית להרחיב את הנתח שלנו בשוק הבינלאומי, וכחלק מזה, ב-2014, גם להכיר בחשיבות הרבה של השוק הישראלי. עוד הוא מוסיף כי בשנתיים האחרונות גדל היצע השירותים הפיננסיים שהבנק מעניק ללקוחות ישראלים, עם התמקדות בבעלי הון גבוה, וגבוה במיוחד. עבורם ועבור בני משפחותיהם מציע הבנק טווח רחב של השקעות ארוכות טווח. "אנחנו מאוד מעריכים ב-LGT את הקשר האישי ואת רמת האמינות שנוצרת בינינו לבין הלקוחות בישראל במהלך השנים האחרונות", מוסיף דהאן ומצהיר כי "ההפיכה שלנו את ישראל ליעד אסטרטגי לפני כמה שנים, הוכיחה את המחויבות שלנו למדינה".

במשך שנים עסק הבנק בישראל ובעולם בתחום של "בניית וניהול עושר" (Wealth Management). התנהלות פיננסית שמחייבת אסטרטגיות שונות מניהול רגיל של הון. "מאחר שהזמן וסוג של משמעת הם תנאים להצלחה מתמשכת, המוקד שלנו הן כחברה והן כגוף השקעות הוא לטווח הרחוק", מצהיר דהאן. "שירתנו חלק גדול מהלקוחות שלנו לאורך דורות ואנחנו יודעים שבנייה של עושר דורשת גישה מובנית וארוכת טווח", הוא מדגיש ומוסיף כי "אנחנו עושים שימוש בכל טווח אפשרויות ההשקעה, מסורתיות ואלטרנטיביות, כדי באמת לנהל את העושר של הלקוחות שלנו בצורה מיטבית".

דהאן מבקש בנוסף להתייחס לתוכניות של הבנק לשנים הקרובות בישראל: "הצטרפתי ל-LGT עם הצוות שלי וחברנו לגוף קיים שיש בו צוות מצליח שמשרת נאמנה לקוחות ישראלים, בעיקר מציריך, אבל גם ממקומות אחרים בשוויץ ובעולם. יש לנו מחויבות גדולה לצמוח בשוק ולמשוך עסקים ולקוחות חדשים שיכולים ליהנות מהפלטפורמה יוצאת הדופן של LGT. בעתיד הקרוב אנחנו נבחן את האפשרות להיות אפילו קרובים יותר ללקוחות שלנו באמצעות משרד ברישיון על אדמת ישראל".

ד"ר אודי דהאן

ד"ר אודי דהאן הצטרף ל-LGT Bank בדצמבר 2020 כמנהל השוק הישראלי. לפני כהן כיהן כמנכ"ל UBS Wealth Management בישראל וכמנהל השוק המקומי. בעבר, הוביל דהאןא את חטיבת הבנקאות ב-U-Bank, והיה חבר במועצת המנהלים. לדהאן דוקטורט מאוניברסיטת סנט-גלן (HSG) בשוויץ והוא מוסמך התוכנית לניהול מתקדם (AMP) בהרווארד לשנת 2019. יש לו אזרחות כפולה ישראלית-שוויצרית.

LGT Bank

LGT הוא אחד הבנקים הפרטיים בבעלות משפחתית המובילים בעולם. במשך 90 שנים נוהל הבנק על ידי משפחת הנסיכות בליכטנשטיין. החל מ-30 ביוני 2020, קבוצת LGT מנהלת נכסים בשווי כולל של 218.7 מיליארד פרנקים שוויצרים (230.8 מיליארד דולר בקירוב) עבור משפחות אמידות במיוחד, לקוחות פרטיים וגם מוסדיים. קבוצת LGT מעסיקה למעלה מ-3,700 איש שעובדים ב-20 סניפים ברחבי אירופה, אסיה, אמריקה והמזרח התיכון.