תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

קטן וזריז או גדול ויציב? הפרמטרים החשובים בבחירת גוף לניהול תיק ההשקעות שלכם

אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר שיש לקבל בעת פתיחת תיק השקעות, היא בחירת הגוף שינהל את הכסף עבורכם לפי מדיניות השקעות מותאמת אישית. האם לגוף גדול ויציב יש יתרונות על פני גופים קטנים? ומהם הדברים שרצוי לבדוק לפני שמתחילים להשקיע?

מעוניינים להשקיע את הכסף הפנוי שלכם בתיק מנוהל? זה מה שחשוב לבדוק / צילום: Shutterstock
מעוניינים להשקיע את הכסף הפנוי שלכם בתיק מנוהל? זה מה שחשוב לבדוק / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

ענף ניהול תיקי ההשקעות בישראל התפתח בצורה משמעותית בשנים האחרונות, וכיום מנוהלים בו מאות מיליארדי שקלים עבור עשרות אלפי לקוחות. ניהול תיק השקעות הוא אחת האופציות הנפוצות ביותר להשקעת כסף פנוי. מדובר בהשקעה המותאמת לכם באופן אישי, עם מדיניות השקעות לפי הצרכים והמטרות שתגדירו מראש ביחד עם הגוף שינהל בפועל את תיק ההשקעות עבורכם. השלב הראשון בפתיחת תיק השקעות הוא בירור צרכים מעמיק, הכולל בחינה של המטרות, היעדים והמאפיינים שלכם, כאשר השלב הבא הוא בניית תמהיל ההשקעות וקביעת רמת הסיכון הנכונה עבורכם באמצעות מכשירי השקעה כמו קרנות נאמנות, וכן ניירות ערך שונים, לרוב מניות ואגרות חוב.

צילום: אלטשולר שחם
 צילום: אלטשולר שחם

רוצים לדעת עוד על ניהול תיקי השקעות באלטשולר שחם? הקליקו כאן >>

אם בדקתם והגעתם למסקנה שתיק השקעות מנוהל הוא הפתרון לכסף הפנוי שלכם, השאלה הבאה היא באיזה גוף תבחרו לניהול התיק. אחת ההתלבטויות המרכזיות בהקשר הזה, היא האם כדאי לבחור בגוף גדול עם היקף נכסים רחב ולקוחות.

גופי מחקר מתקדמים בחו"ל ותשתיות מיוחדות לניהול סיכונים

אחד היתרונות החשובים של גוף גדול ועתיר משאבים הוא היכולת להחזיק במחלקת אנליזה רחבה עם צוות של מנהלי השקעות ואנליסטים המתמחים במגוון ענפים ויכולים לעקוב באדיקות אחר הנעשה בשווקים. זאת במטרה לאתר מגה טרנדים אשר צפויים להוביל את שוק ההון בשנים הבאות. כמו כן, היתרון לגודל מאפשר גם גישה לגופי מחקר מתקדמים בחו"ל, לתשתיות מיוחדות ויקרות שמסייעות בניהול הסיכונים וכמובן גם מגביר את היכולת לגייס כוח אדם איכותי ולשמור עליו קבוע לאורך זמן, בעיקר בזכות היכולת להקצות משאבים גדולים לצורך כך. להון אנושי מקצועי, איכותי וקבוע, המצוי באסטרטגיית ההשקעות של החברה המנהלת, יש תפקיד מרכזי בהשגת תשואה לאורך זמן. מנגד, גוף קטן ודל יותר במשאבים עם כמות נכסים קטנה באופן יחסי, עשוי להיות מוגבל יותר ביכולותיו הן בהיבט של צוות המומחים שברשותו והן ביכולת הגישה שלו לגופים בחו"ל. באופן טבעי, למחלקת אנליזה גדולה עם אנשי מקצוע רבים, ישנה יכולת מוגברת לאתר הזדמנויות במהירות ולנצל אותן.

גם לפיזור הנכסים על פני הגלובוס והשקעה בחו"ל יש משקל משמעותי. מנהלי השקעות לא מעטים נוטים להתמקד דווקא בשוק המקומי, שאותו לטענתם הם מכירים בצורה מקיפה ועמוקה יותר. על אף שההיכרות עשויה להיות טובה יותר, כדאי לזכור ששוק ההון הישראלי מוגבל בהיקפו, והנזילות בו נמוכה יותר ומקשה על ביצוע שינויים וניצול הזדמנויות. חשיפה רחבה לנכסים גלובליים מסייעת בצמצום הסיכון וחוסר הנזילות שנובעים מהתמקדות בשוק המקומי; היא מאפשרת תגובה מהירה לאירועים בשווקים ככל שנדרש, ומגבירה את היכולת ליהנות ממגמות ותהליכים כלל עולמיים. על כן, למנהל השקעות שהשקעה בחו"ל היא חלק אינטגרלי מהאסטרטגיה שלו, עשוי להיות יתרון על פני מי שמעדיף להתמקד רק בשוק המקומי.

צילום: אלטשולר שחם
 צילום: אלטשולר שחם

תנו למקצוענים של אלטשולר שחם לנהל לכם את תיק ההשקעות>>

כל גוף גדול התחיל בקטן

ישנה נקודה נוספת שנשמעת אולי טריוויאלית, אך היא חשובה מאוד. למעט במיזוגים, כל גוף גדול התחיל בקטן, ועבר תהליך הדרגתי של גידול בסך הנכסים ובכמות הלקוחות. העובדה שגדל, מעידה על כך שהצליח לצבור ולתחזק לאורך השנים לקוחות המרוצים מהשירות ומהביצועים שהוא מעניק להם והגדיל בהתאמה גם את היקף הנכסים המנוהלים שלו. בנוסף, יש חשיבות גדולה ליכולת לנהל היקף רחב של נכסים, שכן גוף קטן שמצליח להכות את השוק ומציג ביצועים בולטים לאורך זמן, סביר שיצבור נכסים ולקוחות ויהפוך גדול. או אז יהיה עליו להתמודד עם ניהול נכסים כגוף גדול או שהיתרון היחסי שלו ייעלם. כמובן שחשוב לוודא שעל אף הגודל וכמות הנכסים המנוהלים, מנהל התיקים שלכם מעמיד לרשותכם איש קשר אשר זמין לכל שאלה או בעיה, ומאפשר לכם שקיפות מלאה באשר למצב התיק שלכם ולשינויים בו באמצעות עדכונים רבעוניים ושנתיים.

יכולת התמודדות עם מצבי קיצון

לצד הפרמטרים שציינו מעלה, גם הוותק והניסיון חשובים בצורה משמעותית לבחירה שלכם. גוף ותיק ומנוסה שפועל כבר עשרות שנים בשוק ההון, מיומן יותר בהתמודדות עם מצבי קיצון ועם משברים. סביר להניח שגוף כזה יוכל גם לנהל באחריות ובשיקול דעת את הכספים שהופקדו אצלו, תוך הסתכלות ארוכת טווח ואיתור מגמות והזדמנויות השקעה שבהן הסיכוי עולה על הסיכון. גופי השקעה קטנים לעומת זאת, עלולים להיות רגישים יותר למצבים מסוימים, ובטח למצבי קיצון כמו משברים (גם אם הם נקודתיים) או תנודתיות גבוהה בשוקי המניות. רגישות זו עשויה לבוא לידי ביטוי למשל ברמה העסקית. גוף גדול, על פי רוב, יגלה גמישות גבוהה ורגישות נמוכה יותר למצבי משבר, ואלה דווקא עשויים לזמן לו הזדמנויות ולהוות שעת כושר עבורו.

בשורה התחתונה, כדאי לזכור שתיק השקעות מנוהל מתבצע באמצעות מנהל התיקים על פי מדיניות ההשקעה שנקבעה מראש עבורכם (ואשר אתם שותפים מלאים בקביעתה). מנהל ההשקעות מקבל מכם ייפוי כוח מלא לפעול בתיק במסגרת מדיניות ההשקעות, כאשר מטרת העל שלו היא למקסם את הביצועים עבורכם לאורך זמן. בחירה זו אינה דבר של מה בכך, ועל כן כדאי שתבחרו בגוף אמין, ותיק ויציב שאתם סומכים עליו, ובו זמנית מאמינים שהוא יוכל להניב עבורכם תשואה עודפת בראייה ארוכת טווח.

הניסיון והמקצוענות של אלטשולר שחם יכולים לעבוד בשבילך>>

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

**פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.