תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

סביבת העבודה עושה את ההבדל: כך הפכו מתחמי התעסוקה ל"שכונות" יוקרה ירוקות

התפיסה הרווחת כיום היא שמקום עבודה צריך לספק סביבה שמתייחסת כמכלול לצרכים של העובדים. הדרך לשם עוברת בקמפוסים מושקעים בהם שטחים ירוקים, אזורי הסעדה ובילוי ודגש על Well Being באמצעות בנייה ירוקה בתקן גבוה • "באופן חד משמעי, חברות מצליחות לגייס יותר טאלנטים כשהן שמות דגש על סביבה ירוקה"

קמפוס אמות בחולון, תכנון בר-קיימא לרווחת העובדים / צילום: viewpoint
קמפוס אמות בחולון, תכנון בר-קיימא לרווחת העובדים / צילום: viewpoint

הכתבה בשיתוף אמות

בעשור האחרון מקומות העבודה הפכו להרבה יותר מ"המקום" שעובדים בו. במקום שבו בני אדם מבלים בשגרה כשמונה וחצי עד תשע שעות בממוצע ביום, רובם מצפים למצוא מעטפת שלמה העונה על צרכיהם - מהסעדה, רווחה וכושר ולא פחות חשוב - סביבת עבודה בריאה וירוקה. ארגונים משקיעים כסף רב בטכנולוגיות חדשות וירוקות שמאפשרות לייצר לעובדים סביבה נעימה, מפרה וירוקה, התורמת לפרודוקטיביות.

"יש כיום גישה חדשה בנוגע לתפקיד של בניינים בכלל, ובנייני משרדים בפרט", מסביר אדריכל חן שליטא, מנכ"ל אלפא פרויקטים ירוקים, חברה המתמקדת בפרויקטי בנייה ירוקה וסוגיית משבר האקלים. "כיום מסתכלים לא רק על הנראות האדריכלית של הבניין; הדרישות של חברות ועובדים השתנו". אדריכל פרופ' משה צור, מנכ"ל חברת מ. צור אדריכלים, מרחיב בנושא ומסביר כי יש מספר מישורים שעליהם שמים דגש בתכנון מגדלי משרדים. "השטח של בניין המשרדים מאוד חשוב. מקומות עבודה שבנויים כמו קמפוסים, עם שטחים ירוקים, אפשרות לעבוד בחוץ, ואפילו לבלות, הם מצרך נדרש שתורם לשביעות רצון העובדים ולפריון גבוה יותר".

נקודה מהותית נוספת בעיני צור נוגעת לחדשנות הטכנולוגית בתחום הבנייה הירוקה. "אלמנטים כמו זגוגיות 'דאבל סקין' (מערכת המורכבת מקיר מסך כפול ומאפשרת הצללה), צלונים שמונעים סינוור ומגדילים את האור הטבעי ותחלופה של אוויר צח - מאוד חשובים, גם מבחינה אקולוגית סביבתית וגם כגורם נוסף שמשפיע על בריאות ורווחת העובדים וכמובן על שביעות הרצון שלהם".

בימים אלה מושלמת הקמתו של מבנה משרדים חדש בחולון, "קמפוס אמות", אשר תוכנן ע"י צור ושליטא מתוך מחשבה על הגורמים שנמנו מעלה. המבנה כולל שטח של 60 אלף מ"ר משרדים. אבל לא רק - עובדי הקמפוס נהנים גם מכ-6,000 מ"ר של שטחים ירוקים, גינות, מדשאות, עצים, בריכות נוי ופינות ישיבה, 3,000 מ"ר של מרפסות ו-1,000 מ"ר של שטחי לובי מרווחים. "עובדים יכולים לרדת לפארק ולקיים פגישות עבודה, לשבת אחד עם השני בלובי או בכל מקום אחר", מסביר צור. לצד אלו, קיימים בקמפוס גם שטחים גדולים של מסחר ופנאי, בתי קפה, ברים וגם חדר כושר פנימי, מתקני כושר חיצוניים ומלתחות. בכך, ממלא הקמפוס אחר שלושה עקרונות של סביבת עבודה חדשנית, שממוקדת בצרכי העובדים - בנייה ירוקה, שטחי רווחה של בילוי ופנאי וקומות גדולות במיוחד.

השקעה בשטחים ירוקים לצד אזורי מסחר ופנאי / צילום: viewpoint
 השקעה בשטחים ירוקים לצד אזורי מסחר ופנאי / צילום: viewpoint

הקמפוס זכה לדירוג "PLATINUM" - הדירוג הגבוה ביותר של תקן LEED

בשנים האחרונות הולך וגדל הידע המחקרי שמחזק את הטענה שבנייה ירוקה של סביבת עבודה תורמת לארגונים ולעובדים בכל המישורים. מחקר שנערך על ידי קבוצת חוקרים מאוסטרליה, הונג קונג וסין, ופורסם בכתב העת "Habitat International" בשנת 2018, הצביע על כך שעובדים בבנייני משרדים ירוקים יותר שבעי רצון מאחרים. המחקר, שניתח נתונים מעשרות מחקרים קודמים, הצביע על כך שמדובר במגמה עולמית. עובדים בסביבת עבודה ירוקה הם בעלי שביעות רצון גבוהה יותר לעומת אחרים, מדווחים על נכונות גדולה יותר להמשיך לעבוד במקום שנים רבות ולוקחים פחות ימי מחלה. הנתון האחרון, שמתקשר עם בריאות ורווחת העובדים, גם מתורגם כלכלית לרווח לחברות, שההוצאות שלהן פוחתות. כמו כן לפי שליטא, סביבת עבודה ירוקה תורמת גם בגיוס עובדים: "הדרך של חברות גדולות למשוך טאלנטים לעבודה אינה רק דרך תלוש המשכורת, אלא גם בערך המוסף של סביבה ירוקה. באופן חד משמעי, חברות מצליחות לגייס יותר טאלנטים כשהן שמות דגש על הערך הזה".

חדשני חסכוני בעל ערך מוסף לעובד - לפרטים על קמפוס אמות חולון הקליקו כאן>>

הוא מוסיף כי אמות היא חלוצה ישראלית בתחום המדובר, כשהקמפוס בחולון זכה לדירוג פלטינום הגבוה ביותר לתקן LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) לבנייה ירוקה. "הדירוג מעיד על הצטיינות בקטגוריות שונות של תכנון בר קיימא, מהפחתת צריכת האנרגיה בבניין, דרך איכות האוויר, חדשנות טכנולוגית ועוד".

כדוגמה הוא מביא את מערכת זגוגיות ה"דאבל סקין" בבניין: "החלונות מורכבים מחומרים שמחזירים חלק גדול מהקרינה, אבל עדיין מאפשרים חדירה של אור יום פנימה; האור נכנס ומאיר את החדר, אבל הקרינה והחום לא - וכך שומרים על טמפרטורה נוחה".

מבט ללובי, אפשר לעבוד בחוץ ולא רק בעמדה האישית / צילום: viewpoint
 מבט ללובי, אפשר לעבוד בחוץ ולא רק בעמדה האישית / צילום: viewpoint

במבנה הותקן גם צלון מיוחד, בעל סיבי אלומיניום, שעוקב אחרי תנועת השמש וכך חוסם את מרבית הקרינה, תוך כדי שהוא מאפשר אור יום מקסימלי. כמו כן, המערכת שומרת על תחלופת אוויר צח גבוהה, "פי כמה וכמה מהדרישות שקיימות כיום בתקן", מדגיש שליטא.

כל מה שעובד צריך במקום אחד

אם בתחילת העשור הקודם, מתחמי עבודה שכללו חדרי כושר, פאבים, מקלחות ומסלול ריצה היו שייכים בעיקר לתאגידי ענק, כיום המגמה הזאת הרבה יותר רווחת. "עובדים שיש להם יותר זמן לפנאי, ולהשקיע בעצמם - הם, כאמור, יותר פרודוקטיביים בסופו של דבר. הם מספיקים יותר בעבודה", קובע צור.

הוא מוסיף כי "תאגידים בינלאומיים, בעיקר מצפון אמריקה, שמחפשים מקומות לעובדים מחוץ לארץ המוצא, מעוניינים בדירוג ה-LEED הכי גבוה. בנוסף, הם מעוניינים במקום עבודה המספק את התנאים הטובים ביותר לעובדים. סוגיית הרווחה, השטחים הנוספים, והאפשרות למצוא את רוב מה שהעובד צריך ביומיום - מאוכל ועד כושר, בתוך הקמפוס, מבלי הצורך לצאת החוצה - היא מרכיב חשוב מאוד בהחלטה על המיקום האופטימלי לעובדים".

פחות שימוש במעלית, יותר קירבה אחד לשני

עוד ייחוד בקמפוס אמות בחולון נוגע לגודל הקומות שבבניין. שטח כל קומה נע בין 2,600 ל-3,600 מ"ר. זאת כתוצאה מעתודת קרקע גדולה במיוחד שאיפשרה לבנות מבנה רחב, בעל קומות גדולות.

כתוצאה מכך, חברות בעלות מספר רב של עובדים ששוכרות במקום - לא חייבות להתפרס על מספר קומות. " יש יותר קשר בין העובדים מאחר וכולם נמצאים באותה קומה", מסביר צור. "התכנון פשוט טוב יותר", הוא מדגיש.

שליטא מסכם ואומר כי "אנחנו מנסים ומצליחים, להראות ליזמים שיש עתיד בבנייה ירוקה; שזה דבר מתבקש ולא רק עניין סביבתי, אלא תורם גם לחברות ולעובדים". צור, שתכנן את הבניין הראשון בישראל שזכה לתקן LEED פלטינום, גם כן עבור אמות: מגדל אמות אטריום ברמת גן, - מסכים עימו ומוסיף: "זו מגמה שרק מתעצמת. ארגונים מעוניינים להעניק ערך רב ותנאים מיטביים לעובדים ולכן גם שוכרים משרדים במקומות שמאפשרים ומציעים זאת".

קמפוס אמות חולון - חווית העבודה מהמשרד משתנה - לפרטים הקליקו כאן>>