תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הזכיינות מגיעה לעולם החללים המשותפים - מהן התועלות במודל?

זכיינות היא אחת הדרכים של יזם או משקיע לקחת חלק בתחום מתפתח, באמצעות השימוש במותג חזק על כל יתרונותיו • איך פועל המודל בעולם חללי העבודה המשותפים?

זכיינות בחלל עבודה משותף של Regus. להתחבר לרשת בינלאומית / צילום: Regus
זכיינות בחלל עבודה משותף של Regus. להתחבר לרשת בינלאומית / צילום: Regus

כתבה בשיתוף Regus

עולם הזכיינות מוכר היטב לקהל הישראלי. מזכיינות של סניפים ברשתות ענק ועד לזכיינות על ייבוא מוצרים בבלעדיות לישראל. מודל חדש שהחל צומח בעולם ומגיע עכשיו גם אלינו, מביא את עולם הזכיינות לתחום החללים המשותפים. וכך מציג למעשה סקטור פעילות נדל"ני נוסף למעוניינים.

זכיינות היא שיטה שבה חברה מעניקה את הזכות (זיכיון) לאדם או לקבוצה לעשות שימוש בסימן המסחרי שלה ולהפעיל שירותים מטעמה. עבור החברה היתרון הוא ביכולת להרחיב את פריסת השירותים שלה ללא הצורך לתפעל אותם באופן מלא בעצמה. עבור הזכיין היתרון הוא במטריה היוקרתית שמעניקה לו החברה, ובאפשרות להשתמש בשמה.

בחודשים האחרונים השיקה רשת מרחבי העבודה הבינלאומית Regus, שהינה חלק מקבוצת IWG, תוכנית זכיינות ייחודית המאפשרת ליזמים ובעלי נכסים מקומיים לזכות בזיכיון להפעלת מתחם חללי עבודה משותפים של הרשת בישראל. ישראל היא המדינה השלישית שבה תצא לדרך תוכנית הזכיינות המדוברת, אחרי אנגליה וצרפת. כשבוחנים את המודל החדש, עולות מספר שאלות חשובות, וביניהן מה מייחד את מודל הזכיינות בחללים משותפים, מהן הדרישות מהזכיין מול התמיכה מהחברה, מהו אופן ההתנהלות השוטף וכמובן, שאלת ההזדמנות מול הסיכון בהשקעה.

חברת ריג'ס העולמית מובילה את שוק השכרת המשרדים המשותפים מאז שנת 2000. משרדי החברה פרוסים ב-20 מוקדים ברחבי ישראל כבר כיום וב-3,000 מתחמים נוספים ב-900 ערים מרכזיות ברחבי העולם. כחלק משיטת הפעולה של החברה, היא מאפשרת שיתופי פעולה נרחבים בין המתחמים השונים. כך, אדם ששוכר משרדים של החברה במתחם מסוים, זכאי לכניסה לכלל מתחמי החברה ברחבי העולם. המשמעות עבור זכיינים של החברה היא שקבלת זיכיון של Regus תחבר אותם לרשת הרבה יותר גדולה, ובכך, גם לפוטנציאל לקוחות גדול יותר. הזכיין, למשל, יכול לקלוט את לקוחות החברה ברחבי העולם ולהעניק להם שירותים נוספים בתשלום, כאשר הם מבקשים לעבוד באופן זמני במתחם שבניהולו. זאת בשונה ממצב שבו הוא פועל שלא במסגרת רשת גדולה ולכן קהל הלקוחות הפוטנציאלים שלו קטן יותר.

לא זכיינות סטנדרטית

יש מספר נקודות דמיון ושוני בין מודל הזכיינות המוכר מענפים רבים לבין מודל הזכיינות בחללים משותפים. הדומה הוא כי בשני המקרים מדובר בזיכיון המוענק למפעיל מסוים, וכמו שניתן להעניק אותו, כך ניתן גם לשלול אותו. הזכיין רשאי להפעיל את חלל העבודה המשותף תחת המותג שהעניק לו את הזיכיון אך ורק למשך תקופת החוזה.

עם זאת, בשונה מענפים אחרים שבהם קיימת הזכיינות, במקרה של חללי עבודה משותפים, מדובר קודם כל במוצר שהיזם מפתח בעצמו ורק לאחר מכן מקבל את הזיכיון. כלומר, תוכנית הזכיינות מיועדת ליזמים שמלכתחילה נמצאים בעיצומו של הקמת מתחם חללי עבודה משותפים, או כאלה שמפעילים חלל כזה כיום באופן עצמאי וכעת מעוניינים לזכות בזיכיון להפעלתו תחת מותג Regus. כך, למשל, בחודשים האחרונים פונה החברה ליזמים ובעלי נכסים קיימים בעולם חללי העבודה המשותפים ומציגה בפניהם את האפשרות לפעול כזכיינים שלה. במסגרת התוכנית, היא מציעה את השימוש במותג Regus, ואת השירותים של החברה בחללי העבודה המשותפים שלה - כולל, כאמור, גישה של לקוחות אותו זכיין למתחמים אחרים של Regus ברחבי העולם.

מה נדרש "להביא מהבית" וכיצד מתנהלת הזכיינות?

במסגרת הזכיינות בעולם חללי העבודה המשותפים היזם הוא שעומד מאחורי הפרויקט. בין אם מדובר בפרויקט קיים או בפרויקט חדש שמוקם מאפס, הוא נמצא קודם כל באחריות היזם שצריך להשיג את המימון והמשאבים לתכנון הפרויקט ומימון הבנייה. היזם אחראי גם לניהול הפעילות, התפעול השוטף והתקצוב והכי חשוב - מדובר במתחם השייך לו. הוא הבעלים מבחינת רישום בטאבו על כל המשתמע מכך.

לפרטים על הפעלת חלל עבודה של Regus בזיכיון הקליקו כאן>>

עם זאת, במקרים מסוימים החברה בעלת הזיכיון מעניקה ליווי שוטף וייעוץ במהלך הקמת הפרויקט ובהמשך הדרך. Regus, לדוגמה, מספקת ליזם ייעוץ בנוגע לבחירת מיקום מתחם חללי העבודה המשותפים ולגבי שיקולי כדאיות, תכנון ועיצוב, ולאחר מכן - גם תמיכה בתהליך המכירה, באמצעות מוקדי המכירות של החברה ושיווק המתחם כחלק מהרשת הגלובלית. החבילה כוללת את קידום אתר המתחם במנועי חיפוש, מתן שירותי Back Office לשוכרים וליווי מקצועי גם בעת הפעלת המתחם והשכרתו ללקוחות. כל זאת עבור תשלום שנקבע בין הזכיין לבין החברה. 

חלל עבודה של Regus. ישראל היא המדינה השלישית בעולם בה מושק מודל הזכיינות / צילום: Regus
 חלל עבודה של Regus. ישראל היא המדינה השלישית בעולם בה מושק מודל הזכיינות / צילום: Regus

רווח מול סיכון

בהשקעה בהקמת מתחם חללי עבודה משותפים, כמו בכל השקעה אחרת, יש הזדמנויות מול סיכונים. מצד אחד, מדובר בהשקעה לא מבוטלת - תכנון הפרויקט, הקמת המבנה, שיווק וכן העלויות שנדרש הזכיין לשלם עבור הזיכיון. בנוסף לכך, בשנים האחרונות קמו בישראל מתחמי עבודה משותפים רבים, מה שמגביר את התחרות.

מצד שני, חשוב לזכור כי מודל הזכיינות בחללי העבודה המשותפים נמצא כעת בחיתוליו, ואולי זו ההזדמנות להיכנס לתחום, כפי שבעבר זכייני מסעדות, מכוני כושר ובתי קפה ניצלו את ההזדמנות והרוויחו מכך לאחר מכן.

מעבר לכך, הדרישה לחללי עבודה גמישים, הן מבחינת התנאים והן מבחינת חוזי השכירות, הולכת וגוברת בעולם ובישראל. בשנת 2017 פורסם הסקר השנתי של אתר Flexjobs.com המתמחה בשוק העבודה הגלובלי, אשר חזה כי עד סוף שנת 2020 כ-50% מכל העובדים יהיו ניידים ולכן יידרשו עבורם חללי עבודה גמישים. תחזית נוספת, שמספקת מחלקת המחקר של חברת Regus, גורסת כי עד שנת 2030 ייווצרו ב-16 הכלכלות החזקות בעולם עוד 30 מיליון עבודות שדורשות גמישות בצורה כזו או אחרת של העובד או מקום העבודה. מכאן, ניתן לראות כי הפוטנציאל בתחום קיים וקבלת זיכיון, המקנה מיתוג של חברה מובילה, עשויה להיות אחת הדרכים להיכנס לענף.

על פי המודל העסקי שמציעה קבוצת IWG העולמית, שאליה, כאמור, משתייכת רשת חללי העבודה המשותפים של Regus, ההזדמנות הכלכלית של היזמים נשענת על ארבעה קריטריונים. הקריטריון הראשון הוא שמדובר בחברה שמובילה את שוק חללי העבודה המשותפים, וגדולה כפי שישה מחברות אחרות, מה שמחזק את המותג שאליו משתייך הזכיין; קריטריון שני נוגע לעובדה שכרשת מוכרת יש ל- Regus בסיס צרכנים גדול, כך שהזכיין עצמו לא נדרש להתחיל לשווק את המקום מאפס. הקריטריונים השלישי והרביעי נשענים על יכולות התפעול, המכירה והשיווק - תמיכה שוטפת בתפעול המקום, והאפשרות להשתמש בפלטפורמות המכירה והשיווק שמציעה החברה כדי להמשיך ולקדם את המתחם.

כך או כך, אין ספק כי כניסת תחום חללי העבודה המשותפים לעולם הזכיינות היא התפתחות מעניינת בענף הצומח. היא מאפשרת התרחבות של התחום ומספקת מענה לדרישה עולמית ומקומית. בנוסף, היא פותחת שער ליזמים ומשקיעים לעולם שעד כה התאפיין בחסמי כניסה גבוהים. כעת, בשל האפשרות לפעול במודל זכיינות - הוא נגיש עבורם.

לפרטים על תוכנית הזכיינות של רשת Regus הקליקו כאן>>