הותר לפרסום: ראש עמותת צדקה מג'נין יועמד למשפט בגין העברת כספים לחמאס

אחמד סלטאנה חשוד בניהול עמותה אשר אספה מיליוני דולרים שמימנו פעולות טרור ושמקצתם הועברו למשפחות של מחבלים מתאבדים

השב"כ התיר היום (א') לפרסום את דבר מעצרו לפני חודשיים של ראש עמותת צדקה מג'נין, אחמד סלטאנה (אבו אסאמה), בן 43, בחשד כי העביר מיליוני דולרים למימון פעילות טרור של החמאס, כמו גם למשפחות מתאבדים וחללים אחרים של האירגון וקרובי משפחה של אסירים. כתב אישום יוגש נגדו בקרוב לבית המשפט הצבאי בסאלם.

אבו אסאמה ריצה בין השנים 93 עד 96 עונש מאסר בישראל, ולדברי החוקרים עמד בראש עמותת הצדקה של חמאס בג'נין בתשע השנים האחרונות.

עמותות הצדקה של החמאס ידועות בפעילותן העניפה ובסיוע הנרחב שהן מעניקות לאנשי האירגון ולפלשתינים מהשורה. לחמאס שם טוב ברחוב הפלשתיני, כמי שלהבדיל מהרשות הפלשתינית מנהל את העמותות שלו בנקיון כפיים. בישראל אומרים כי הפעילות האזרחית איננה אלא מסווה לתמיכה בטרור.

העמותה בראשה עומד סלטאנה, שהשב"כ מגדיר אותה כוועדת תקציב של החמאס בג'נין, מנהלת לדברי החוקרים תקציב שהיקפו השנתי מיליון דולר ושנאסף באמצעות אירגונים איסלאמיים באירופה, אמריקה ומדינות ערב. במערכת הביטחון חושדים, כי מיליוני הדולרים שנאספו מימנו פעולות טרור, ומקצתם הועברו למשפחות של מחבלים מתאבדים, חללי פעולות טרור של החמאס ואסירים.

במהלך החודשים האחרונים מתנהלת חקירה משותפת ביחידה הארצית לחקירת פשעים בינלאומיים (יאחב"ל) והשב"כ, בנושא מימון פעילות טרור בכלל ובגופים המממנים את פעילות החמאס בפרט. במרכז החקירה עומד כאמור אחמד סלטאנה, שנעצר בעקבות החקירה המשותפת שמתנהלת בנושא.

ועדת הצדקה שבראשה עומד סלטאנה הוצאה אל מחוץ לחוק ב-2002 בצו מפקד כוחות צהל ביהודה ושומרון, ולטענת גורמי החקירה, למרות פעולות רבות לסגירתה היא ממשיכה להתקיים ולשמש צינור להעברת כספים של ארגון החמאס לפעילי טרור ולמשפחותיהם.

נמסר, כי אגודות באירופה, צפון אמריקה וארצות ערב העבירו כסף לפעילות החמאס לגופים של התנועה בגדה וברצועת עזה. אגודות אלה היושבות באירופה נכללו בצו האמריקני הנשיאותי משנת 2003 לסגירת גופים המסייעים לטרור, ובישראל אומרים כי האירגונים הללו ממשיכים בפעולתם גם עתה ללא כל הפרעה.

ב-2003 הוצאה תנועת חמאס ומוסדותיה אל מחוץ לחוק בקרב מדינות האיחוד האירופי, אך במערכת הביטחון אומרים כי הקרנות ממשיכות לפעול במסווה של פעילות צדקה תמימה שנועדה לסייע לחולים, מסכנים, נזקקים ויתומים בשטחי הרשות הפלשתינית. גרמניה והולנד, נמסר, הינן המדינות היחידות באירופה שנקטו בצעדים משפטיים לסגירת אירגונים שתומכים בטרור ומעודדים אותו.

בין המשפחות שנהנות מתמיכה כספית של ארגוני הצדקה הללו הן משפחתו של מבצע הפיגוע בקפה סבארו בירושלים, שגרם לרצח 15 ישראלים ולפציעתם של 107 איש, ומשפחותיהם של ראשי הזרוע הצבאית של החמאס בג'נין שנהרגו בשנים האחרונות מאז מבצע "חומת מגן".

במערכת הביטחון טוענים, כי הקרנות האירופאיות של החמאס הזרימו מיליוני אירו מדי שנה לוועדות הצדקה בג'נין ולגופים דומים בערים פלשתיניות אחרות. קרנות החמאס פועלות באירופה במסגרת הגוף הקרוי "קואליצית הצדקה" בראשותו חאלד אל שולי, שמנהל גם את הקרן הצרפתית, ועסאם יוסף, שהינו חבר הקרן הבריטית "אינטרפל". מקים האירגון הוא המטיף הקיצוני שייח יוסף קרסאווי מקטאר.

בישראל מעריכים, כי מעצרו של סלטאנה, נגדו יוגש כאמור כתב אישום בבית המשפט הצבאי בסאלם שבשומרון, יפגע קשות בזרוע הצבאית של החמאס, הנשענת על תמיכת הרחוב הפלשתיני באמצעות גופי צדקה כגון זו שהוא עמד בראשה.