טיול לסופ"ש: קבלו שילוב מדהים בין יוגה לטיול במרחבים

שילה דביר, מדריכת טיולים ומורה ליוגה, ממזגת את השניים ומוציאה את היוגה מהסטודיו לטיול במרחבים

יוגה בטבע /צילום: אורלי גנוסר

רק לקראת סוף הטיול נחשפתי למורשת המשפחתית שמוטלת על כתפיה של שילה. היא בתו של מי שהיה האורים והתומים בתחום הטיולים בארץ, אושיה מיוחדת ורבת אופי - אורי דביר. שילה דביר, כמו אביה, הובילה אותנו בשבילים בבטחה, אבל את הטיולים שלה היא מתבלת אחרת, משלבת סיפורי היסטוריה ומורשת עם פעילות גופנית, ומכניסה טעם של רוח וחשק לעוד.

נפגשנו בבוקר שישי בכניסה לחורבת עתרי שבשמורת עדולם. רוח עזה קיבלה את פנינו וצמררה את העור ברווזים-ברווזים. כבר הצטערתי על שלא הקשבתי לתחזית מזג האוויר ולא התלבשתי חם יותר, אבל בניתי על חימום בפעילות ושמרתי על אופטימיות. כששילה הגיעה היא הביאה איתה משב רוח דומיננטי לא פחות, עם הרבה אנרגיות של שמחה ושל מרץ. לפני הכול היא הכינה תה צמחים נהדר, שהיה ממש במקום, ולווה בנשנושי בריאות ובמתוקים. אחר כך, משחק היכרות - סבב שבו התבקשנו להציג את עצמנו אבל גם לספר על העבודה הראשונה שלנו. מבלי להכיר אף אחת מהמשתתפות, נפלו חומות וחסמים, וצחוק גדול התגלגל במורד הגבעה - מזל שהיינו כמעט לבד.

השקט מסביב ליווה אותנו כשטיפסנו על הגבעה לכיוון החורבה, הרוח לא הרפתה, אבל הפריחה היפהפייה בשוליים עצרה אותנו מדי פעם, כששילה סיפרה על פרח כזה או אחר. עצרנו בתחנה הראשונה בין חורבות בתים וגלי אבנים שהיו פזורות מסביב. נכנסנו אל אחד החדרים האלה ושם עשינו את החימום. מתיחות, סיבובי ידיים, וכמובן נשימות - חלק בלתי נפרד מהיוגה. למגע הבלתי אמצעי עם הטבע הייתה השפעה חיובית מיידית. המשכנו הלאה.

שילה סיפרה על ההיסטוריה של המקום, תוך שימוש בשרידים שנותרו. בתוך כמה דקות הליכה הגענו לפתח של מחילת מסתור, וכאן היא עשתה השוואה בין שיטת הלחימה של היהודים מלפני אלפיים שנה לזו שגילינו בצוק איתן במנהרות ההתקפיות. אז נכון שהמינוחים שונים, ואין דינה של מחילת מסתור כמנהרה התקפית, אבל השיטה, לדידה, היא אותה שיטה - שימוש במעבה האדמה למסתור ולהתקפה, אז מול האויב הרומי, וכיום מול יישובים ישראליים, מה שאומר שאת הגלגל הזה כבר המציאו מזמן.

כשהגענו לחורבת עתרי המרכזית, עצרנו להסבר על המקום, על הבנייה ועל החיים שהיו כאן לפני אלפיים שנה, ולאחריו התמקמנו באחד החדרים לתרגול יוגה נוסף. הפעם הדגש היה על תרגול אישי תודעתי. משהו באוויר הנקי, וברוח שהמשיכה להצליף, חישל עוד קצת מבפנים, ויצר הפרדה בין העולם הפנימי לזה שמתקיים בחוץ.

אזור עדולם, בימים של אביב, הוא פארק טבע מושלם. המרחבים שממזרח לכביש 38 (בית שמש - בית גוברין) מוריקים עדיין, גבעות מעודנות המשתפלות לעמקים פוריים עם שדות חקלאיים או כרמי ענבים, צמחייה של חורש ים תיכוני אופייני ובאביב ים של פרחים. החורבה נמצאת בנקודת גובה טובה, המאפשרת גם תצפית נוף מרהיבה לסביבה.

מהחורבה צעדנו בשביל אל שדה פורח, שבו פרסנו את המזרנים ששילה חילקה. התחלנו בתרגול יוגה ממשי ומלא בתוך הססגוניות הפורחת, לצד חרקים ואבנים. כמתרגלת יוגה די מנוסה, זו הייתה חוויה יוצאת דופן: התפאורה הלא שגרתית, שריקות הרוח, זמזום החרקים וציוץ של ציפורים, וגם קרני השמש שהגיחו בין העננים ושלחו מגע חמים ונעים. התרגול היה הדרגתי וכלל את ברכת השמש ושלל תנוחות כמו קוברה, עץ, נר ועוד.

שילה הנחתה בנועם ובקלילות, בדקה ועזרה כשהיה צריך, והוסיפה גם תובנות על החיים. אחרי הרפיה מרגיעה סיכמנו את החוויה בתחושות וברשמים שהיו מפתיעים בעוצמתם. הרגשתי שניקו לנו את הנשמה בחומר שטיהר וזיכך אותנו מבפנים, וזה היה מרענן ומשחרר.

מכאן צעדנו חזרה אל נקודת ההתחלה בדרך לא דרך, בין כרמים ושטחי בור, שיחי סירה קוצנית, נוריות ופרגים. בדרך חשבתי לעצמי שזה הזמן הכי יפה בשנה, ותהיתי איך זה נראה כשמתייבש ומצהיב פה. שילה סיפרה על נקודות מוצלות לימות החום, שבאחת מהן אף פגשנו, כשעצרנו להסדיר נשימה.

הטיולים של שילה מלמדים גם אותה, היא אומרת, והיא נמצאת עדיין בתהליך של בנייה, נאמנה לדרכה - להוציא את היוגה מהסטודיו המזוקק אל המרחבים. את שתי אהבותיה היא משדכת - זו לטיולים שנולדה לתוכה, ואת היוגה שהכניסה לחייה לפני כמעט שלושה עשורים - והתוצאה מוצלחת ומרעננת.

טיולי היוגה מיועדים בשלב זה לנשים בלבד, בהמשך ייפתחו גם לגברים. הטיולים הם ברמת הליכה קלה (עד שלושה קילומטרים), וניסיון קודם ביוגה אינו הכרחי. התוכנית היא להיפגש פעם בחודש בחיק הטבע ולהתחבר במשך כארבע שעות לסביבה ולעצמכן.

מחיר הרצה (עד סוף מאי) 80 שקלים, מיוני 120 שקלים למפגש; טל' 052-6587376, www.facebook.com/sheila.devir.trips

פסטיבל ביער

פסטיבל יערות מנשה למוזיקה ולאמנות רב תחומית בלב יער קק"ל שבמרחב הביוספרי רמת מנשה. עשרות מופעים ופעילויות: הופעות חיות של מוזיקאים מובילים (מרינה מקסימיליאן, גבע אלון, קטיפה שחורה), הצגות ומופעים מהארץ ומחו"ל, סדנאות תנועה, יוגה ומדיטציה, זומבה, ריקוד ואקרובלאנס, סיורים בטבע, תצפית כוכבים מודרכת בלילה ועוד. 14-16 במאי. לפרטים, הסעות ותוכנייה: www.yearot.com