הנקראות ביותר

יקשיב נא, ידידי המלומד

צרור עצות לא שימושיות לעורכי הדין הצעירים, שצלחו זה עתה את מבחני הלשכה. אם אתם מרגישים שאינכם יודעים כלום, אל דאגה, אתם צודקים

השבוע במזל טוב חזרו אל משרדי חמישה מתמחים שצלחו זה מקרוב את מבחני הלשכה והיו לעורכי דין טריים. אם היה להם זמן לקרוא עיתון בשבוע הזה, הם קראו על עו"ד פלילי מוביל שייעץ לאישה הכי מקורבת לראש הממשלה לשעבר - ועומד עקב כך בפני העמדה לדין, ועל עו"ד מוביל שמטפל באישה הכי מקורבת לראש הממשלה הנוכחי - ועומד עקב כך בפני העמדה לדין משמעתי (עוד מימי הדייג ודג הזהב - תמיד יש איזו אישה הכי מקורבת שבסוף מחרבנת את הכול), כך שבשל הבלבול הקשה, לא נותרה בידי ברירה אלא לעצור לרגע, ולתת צרור עצות לא שימושיות לעו"ד הצעירים שבפתח.

אם אתם מרגישים שאינכם יודעים כלום, אל דאגה, אתם צודקים. זכרו שהסיכוי היחיד שזה ישתנה הוא אם תמשיכו לחוש כך. תמיד כשהצד השני טוען, הוא ייראה לכם צודק ומשכנע יותר מכם. אל תדאגו, בדרך כלל יש סיכוי לא רע שהשופט לא מקשיב לו, או שהוא כבר גיבש את דעתו קודם לכן.

סיפרתי להם פעם על שני הומוסקסואלים שגרים יחד והראשון פונה לחברו ושואל: "ידעת שעורך הדין מהקומה השלישית הומו?", וחברו עונה לו בהלם: "אני שוכב איתו כבר שלוש שנים, ולא ידעתי שהוא עו"ד". אז זהו. חשוב שתדעו שחוץ מאימא שלכם, אף אחד לא מתרגש מכך שאתם עו"ד. זכרו שעוד לא השגתם כלום, זו רק עוד לבנה בחומה, ראשית ההתחלה. זכרו שהיום כל מי שאין לו מקצוע אחר הוא עו"ד, ורק אם תמשיכו להרגיש רגילים עוד תהיו פעם מיוחדים.

זכרו שמי שמסתפק במועט עלול להשיג את מבוקשו, וספק רב אם זה יגרום לו אושר. החכמים רוצים יותר ממה שישיגו, ובגלל זה יהיה להם יותר ממה שהם צריכים. וגם לזה כנראה לא יהיה קשר לאושר. תזכרו לבקש מה שאתם רוצים, אחרת כנראה לא יבינו שזה מה שאתם רוצים. אני הפסדתי בחיים כל-כך הרבה בחורות שלא הצליחו להבין מה שלא אמרתי להן, ואין לי ספק שאם רק הייתי אומר, הייתי מפסיד אותן מסיבות אחרות.

נכון, המקצוע היה יפה יותר, אלמלא הלקוחות. אבל אל תשכחו שגם להם יש תפקיד. זכרו ש-90% מהלקוחות לא יודעים אם הטיעון המשפטי שלכם מבריק, אבל 100% מהם יודעים אם לא החזרתם להם טלפון. זכרו תמיד - הלקוח שיתווכח אתכם הכי הרבה - ישלם הכי פחות. 20% מהלקוחות ישתו 80% מהזמן שלכם, 20% מהלקוחות ישלמו 80% משכר הטרחה שלכם. תשתדלו להבדיל בין אלה לאלה. תקפידו ללמוד איך מתמודדים עם לקוחות מעורכי הדין העוסקים בפלילים, ותקפידו לא ללמוד מהם שום דבר מעבר לכך. שם, בפלילים, זה אותו דבר, רק מוקצן יותר. במעצרים, למשל, על פי רוב יש תורנות בין השופטים, כך שקיים סיכוי סביר שבהארכת המעצר ידון שופט שמעולם לא עסק בפלילים. אם שופט לא מבין בתחום שבו עליו לדון, הוא ייטה ליתר ביטחון לקבל את עמדת המדינה או הרשות. אבל אל דאגה, הוא מספיק חכם ומוכשר, ובתוך מספר שנים, כשירכוש ניסיון בתחום, הוא יקודם לתפקיד אחר שבו ניסיון זה לא יידרש לו.

כשעורך הדין שלידך צועק על נציג המשטרה בהארכת מעצר, אל תתרגש. הוא לא מתכוון. גם נציג המשטרה לא נעלב. גם הוא מבין שעושים כרגע הצגה ללקוח, כי הוא כנראה לא שילם עדיין שכר טרחה, גם השופט לא מתרגש. אם זו הארכת מעצר ראשונה, הוא יאריך את המעצר כבקשת המשטרה, אבל אל דאגה, בהארכה הבאה הוא יעצור למחצית הימים שהמשטרה תבקש. מאחר שגם המשטרה מודעת לכך, היא תבקש במקרה הזה תקופת מעצר כפולה ממה שהיא צריכה.

אם דיון המעצר הוא בחשד לתקיפה במשפחה, עליך להבין את השופט. הוא במצוקה מהחשש שאם העצור ישוחרר ובטעות הוא ירצח מישהו, ילך לו הקידום. לכן הוא עוצר למספר ימים, על מנת להעניק לך הזדמנות להביא חוות דעת של גורם מקצועי אחר, לפיה הלקוח אינו מסוכן, כדי שיהיה למי להפנות אצבע מאשימה במקרה המתאים. זכור להתחשב בשופט, הוא בסך הכול בן אדם.

מרבית עורכי הדין מספרים ללקוח עד שלב התשלום שהוא צודק ושהסיכוי שלו מצוין. מי שמעוניין לבדוק את הסיכוי האמיתי שלו, צריך להתייעץ בעניין רק לאחר גמר התשלום. אם גם אז העו"ד אומר שהסיכוי מצוין, אפשר להירגע ולהבין שהעו"ד מתכנן לבקש עוד שכר טרחה בהמשך.

במקרה של הרשעה - עו"ד מנוסה ידגיש בפירוט רב את העבירה השולית שממנה הלקוח זוכה חלקית, ובמקביל יסביר שהוא לומד את הכרעת הדין ומאמין לחלוטין בערכאת הערעור, לפחות עד שגם היא תכריע בעניין. אם מדובר בלקוח שנחקר לראשונה על עבירה חמורה - תסביר מיד שעקב הצלחתו בעסקים או בפוליטיקה, האויבים שלו מנסים להפיל אותו. אם הוא ממשפחת פשע, תסביר כמובן שאין לו שום אויבים. זה נראה מטומטם בשני המקרים, אבל כולם עושים את זה. העו"ד שמתכופף שם בדיון ולוחש על אוזנו של הלקוח שהועלה מהמעצר, לא אומר לו שום דבר חשוב. גם הלקוח יודע את זה. הוא לא מקשיב, הוא רק מחייך - כי הוא יודע שהתנוחה היא בשביל הצלמים. אם העו"ד מספיק מקושר ויסודי הוא גם יזהיר את שוטרי הליווי - לא להעלות את העצור לפני שהוא מגיע - שלא תתפספס תמונת הלוחש לעצורים שלו. מה לא עושים בשביל הלקוח.

זכרו שאותם מים רותחים גורמים לביצה להתקשות ולתפוח אדמה להתרכך - אז אל תאשימו את הבעירה. בסוף זה אתם שם. אז שיהיה בהצלחה, ותחזרו לעבוד.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות