השמים באמת הגבול

ישראל רינגל וסרטי רול (יחד עם השותפים יאיר פרדלסקי, ליאון ניסים ואיציק קול), הם מהוותיקים בענף ההפקה בארץ: כמעט 40 שנה. באחרונה הם רכשו את אולפני "שביט" והקימו מערך טכנולוגי מוביל בתחום הפוסט-פרודקשן, האנימציה, העריכה והאפקטים הממוחשבים. בקרוב הם יקימו אולפן וירטואלי, שיאפשר ליצור סרטי פרסומת זולים שייראו כאילו צולמו ב סט של מיליון דולר

ישראל רינגל, מהיזמים והמובילים של חקיקת חוק הקולנוע, המבטיח את קיום היצירה הקולנועית המקורית וכיום נאבק לתיקונו, תומך נלהב במאבקם המתוקשר של היוצרים הישראליים להפקות מקור.

"אני מאמין שמלחמתם של היוצרים להגדיל את הפקות המקור היא מלחמה אמיתית וצודקת. אני חסיד של הפקות מקוריות", הוא אומר. רינגל, חבר הנהלת איגוד המפיקים ויושב ראש האקדמיה הישראלית לקולנוע בחמש השנים האחרונות, הוא אחד מבעלי חברת "רול תקשורת". את החברה ייסד בתחילת שנות ה-60, יחד עם חבריו ושותפיו יאיר פרדלסקי וליאון ניסים המכונה ניצ'ו (שלושתם יוצאי "סרטי גבע" לשעבר). מאז ועד 1992 נשארה החברה בבעלותם.

ב-1993 הצטרף אליהם כשותף איציק קול ושנה לאחר מכן חבר אליהם גם עידו צוקרמן כמפיק ראשי של החברה וכאחראי על פיתוח פרוייקטים בתחום התוכן. "עבודתו של צוקרמן מוערכת מאוד", אומר רינגל. קרוב ל-40 שנות קיומה צברה החברה מוניטין של הקפדה על איכות ההפקה בכל תחומי פעילותה: סרטי עלילה בינלאומיים, סרטים ישראליים, סדרות טלויזיה, דרמות, תוכניות סידקום ושעשועני טלויזיה, ניהול והפקה של 8 מערכות בחירות לכנסת, סרטי תעודה, תדמית וסרטוני פרסומת.

האם התחרות בענף קשה נוכח ריבוי הערוצים?

רינגל:"לצערי הרב אין היום תחרות של ממש בתחום התקשורת האלקטרונית. הערוץ הראשון לא מהווה שום תחרות, הוא תקוע באותו מקום ולא מצליח להתרומם. גם הכבלים לא מהווים תחרות, מפני שהם מתעסקים עם מנויים ומה שנותר הוא הערוץ השני. הערוץ מולו אנחנו באמת מקווים להתחרות הוא ערוץ הלווין די.בי.אס".

כיצד אתם נערכים לעידן הרב-ערוצי?

"אנחנו שוקדים על פיתוח וייזום של פרוייקטים ופורמטים חדשניים בתחום התוכן, בשיתוף עם מיטב הכוחות היוצרים בשוק הישראלי והבינלאומי. באחרונה רכשנו את אולפני הטלויזיה 'שביט' (וכיום אולפני 'רול') ב-8 מיליון שקל מה שהופך אותנו לאחת החברות המובילות בתחום. כמו כן הקמנו מערך טכנולוגי מוביל בתחום הפוסט-פרודקשיין, האנימציה, העריכה והאפקטים הממוחשבים. בקרוב אנחנו מתכוונים להקים אולפן וירטואלי. המיוחד באולפן זה, שהוא מאפשר ליצור סרטי פרסומת זולים בסט שנראה כשווה מיליון דולר. כחלק מההערכות שלנו להתמודדות על הפעלת ערוץ מסחרי נוסף, אנחנו עומדים לרכוש גם ניידת שידור מאחת החברות סוני או פיליפס תמורת כמיליון דולר".

רינגל ושותפיו ב"רול תקשורת" אינם מסתפקים בכך. באחרונה הם הצטרפו כשותפים בערוץ "טבע והדברים, ערוץ סגנון חיים". הבעלות על הערוץ תתחלק בין שלושה גורמים-שותפים: מגזין "טבע הדברים", חברת "פרופיל הפקות" ו"רול תקשורת".

רינגל: "אנחנו נספק לערוץ החדש את יכולות ואמצעי ההפקה". מאז הקמתו של הערוץ השני גדלו ההכנסות של "רול תקשורת". משנת 95' שילשנו את מחזור ההכנסות שלנו מ-10 מיליון שקל בשנה ל-30 מיליון שקל. השנה, בעקבות ההתרחבות בהשקעות, אנחנו מצפים להגיע ל-85 מיליון שקל".

מקור הכנסה נוסף של החברה הוא בהפעלת רשת של שישה בתי קולנוע ברעננה ובקרוב 8 בתי בתי קולנוע נוספים באזור הצפון. בימים אלה יוזמת רול תקשורת הקמתם של שישה בתי קולנוע באזור המרכז. אולמות ההקרנה מצוידים במערכות מיחשבו דיגיטליות הנחשבות למתקדמות בעולם בתחום זה.

ברזומה של "רול תקשורת" תוכניות טלויזיה כמו: "זום" - סדרה דוקומנטרית שכל פרק עוסק בנושא אחר ומשודרת בערוץ 2; "החברים של ברני", תוכנית ילדים בערוץ 2; "כן או לא" - סדרה שקהל הצופים בבית מחליט כיצד יסתיים כל פרק ומשודרת בערוץ 1; "תופסים קו" - תוכנית המשודרת בטלוויזיה חינוכית בערוץ 2.

לדבריו של רינגל, בשנים האחרונות הפכה "רול תקשורת" לחברה המובילה בתחום הפקת סרטוני הפרסומת. החברה הפיקה מאות סרטוני פרסומת מורכבים ובתקציבים גדולים במיוחד, שחלקם אף זכו בפרסים מקומיים ובינלאומיים. "בין סרטוני הפרסומת שזכו בפרסים: פרסומת למי עדן, טבעול, ויזה, אמקור, מזגנים, טמבור, להפשיט תפוז 2, אגוזי, פלאפון-אופרה ועוד".

"המגמה שלנו להצעיר את החברה", אומר רינגל, "ברול תקשורת מועסקים מאות עובדים על בסיס פרילנס וחוזים אישיים. יש לנו חממה של 500 יוצרים צעירים שעוסקים בפיתוח ובכתיבה של הפקות מקוריות המותאמות לצרכי השוק והן מפיקים צעירים מוכשרים כמו גלית בנגלס וניקול אבי-טל. אנחנו משתפים פעולה גם עם חברות הפקה קריאטיביות כמו 'גיל הפקות' במטרה ליזום מיזמים משותפים" עם חברות הפקה נוספות, אומר רינגל. רינגל ושותפיו פרדלסקי וליאון שהחלו את דרכם המקצועית ב-1958 באולפני גבע, הפיקו סרטי קולנוע רבים ומוכרים. להלן רשימה חלקית: שתי דפיקות לב, קולינמל בתל אביב, מיליונר בצרות, חמש חמש, פצעי בגרות, קולינמל בקהיר, זוג נשוי, כשנותנים קח, המחצבה, לא שם זין ועוד.

לצד הפקות הקולנוע והטלויזיה בארץ, פיתח רינגל את הפעילות של "סרטי רול" בחו"ל. בין סרטי העלילה הבינלאומיים אותם הפיק: הדיברה ה-11, אשאנטי, מצדה ועוד. רינגל רכש את זכויות ההפקה של הסרט "השוטר אזולאי" מאפרים קישון ובימים אלה מעובד התסריט להפקה ברחובותייה הדרומיים של מנהטן בשיתוף עם חברת הסרטים ההוליוודית NEW IMAGE. את השוטר אזולאי הפיק שותפו של רינגל איציק קול. בשנות ה-60' ניהל את התיאטרון הקמארי ולאחר מכן כיהן כמנכ"ל האולפנים המאוחדים בהרצליה. קול הפיק סרטים רבים וטובים שהיריעה קצרה מלהזכיר את כולם: מציצים, לול, אני אוהב אותך רוזה, אסקימו לימון 6 ו-8, הלקה, הצילו את המציל, רמבו 3, כח דלתא.

"יש לנו מיכרז מוכן לערוץ בערבית בלווין ובכוונתנו להתחרות גם על הערוצים היהודיים הנוספים ברוסית וערוץ חדשות. אולם החלום האמיתי הוא ללכת למיכרז על הערוץ המסחרי הבא".

מטרתה של "רול תקשורת" או כפי שמכנה זאת רינגל "החלום שלנו" להפוך בסופו של דבר לגוף משדר, אומר רינגל.#« ספיר פרץ « השמים באמת הגבול « ישראל רינגל וסרטי רול (יחד עם השותפים יאיר פרדלסקי, ליאון ניסים ואיציק קול), הם מהוותיקים בענף ההפקה בארץ: כמעט 40 שנה. באחרונה הם רכשו את אולפני "שביט" והקימו מערך טכנולוגי מוביל בתחום הפוסט-פרודקשן, האנימציה, העריכה והאפקטים הממוחשבים. בקרוב הם יקימו אולפן וירטואלי, שיאפשר ליצור סרטי פרסומת זולים שייראו כאילו צולמו ב סט של מיליון דולר