הפורום הכלכלי השנתי בדאבוס נפתח באופטימיות: "צפויה להיות שנת 'סינדרלה' למשק הגלובלי"

2,400 אנשי עסקים, מנהיגים ופוליטיקאים הגיעו לוועידה " "ההאטה בארה"ב לא תפגע בכלכלה הגלובלית, הודות לצמיחה המעודדת מאירופה ומיפן"

הוועידה השנתית של הפורום הכלכלי בדאבוס, שווייץ, החלה אמש (ג') בהשתתפותם של כ-2,400 מנהיגים, פוליטיקאים ואנשי עסקים מלמעלה מ-90 מדינות. יותר מ-800 מהמשתתפים בפורום השנה הם מנכ"לים או יו"רים של חברות מכל רחבי העולם.

ערב הפתיחה נערך אמש במלון בלוואדיר בראשות קלאוס שוואב, יו"ר הפורום העולמי. המשתתפים עסקו בעיקר בנטוורקינג, ורבים מהם ניצלו את האירוע על מנת לקדם את עסקיהם וליצור קשרים עסקיים חדשים.

בין הנוכחים בערב הפתיחה היו גם הישראלים יוסי ורדי ונגיד בנק ישראל לשעבר, יעקב פרנקל, שנחשב לאחד הוותיקים בפורום, לאחר שהשתתף בו קרוב לעשרים שנה. בימים הקרובים ישתתפו בכנס, בין היתר, השרים שמעון פרס וציפי לבני, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר וח"כ אבישי ברוורמן. איש העסקים לב לבייב, הבעלים של קבוצת אפריקה ישראל, צפוי אף הוא להגיע לאירוע.

במהלך הפורום יתקיימו 233 מושבים שונים, כשהנושא העיקרי השנה הוא "תזוזתה של משוואת הכוחות". פאנלים עיקריים יעסקו בהתפתחות השווקים המתעוררים, במזה"ת, בעירק, בכלכלות המתפתחות במזרח אסיה וכן בתמורות בעולם הטכנולוגי (web 2.0).

הבוקר (ד') התקיים פאנל שעסק בתחזית הכלכלה הגלובלית בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. "למרות ההאטה במשק האמריקני, זו צפויה להיות שנת 'סינדרלה' למשק הגלובלי, הודות לצמיחה המעודדת מאירופה ומיפן" - כך אמרה בפאנל לורה טייסון, פרופ' לכלכלה באוניברסיטת ברקלי.

מרבית המשתתפים בפאנל הסכימו עם הערכה זו של טייסון. היחיד שיצא נגדה היה נוריאל רוביני, יו"ר החברה הנושאת את שמו ועוסקת בניתוח הכלכלה הגלובלית. רוביני הזהיר כי הסיכון בהאטה של המשק האמריקני הוא אמיתי, וסימן את ההאטה בשוק הנדל"ן כתמרור אזהרה מרכזי.

יעקב פרנקל, סגן יו"ר AIG ונגיד בנק ישראל לשעבר, העריך כי הכלכלה הגלובלית יציבה היום הרבה יותר מבעבר, וכי השפעת ההאטה של הכלכלה האמריקנית על הצמיחה הגלובלית צומצמה.

פרנקל התייחס לכלכלות המזרח-אסייתיות ואמר כי רמת החיסכון בסין מאוד גבוהה יחסית לשאר המדינות בעולם.

"אנחנו רואים שינויים בשיווי המשקל העולמי", הוסיף פרנקל. "זה מגיע גם במישור הדמוגרפי. בעוד הודו וסין צומחות, אנחנו רואים את האוכלוסייה באירופה מתכווצת. משחק השח נע לעבר זירה חדשה - מזרח אסיה" (ראו ידיעה נפרדת).