המדינה לחברת החשמל: התחילו במו"מ לרכישת המאגר של בריטיש גז מול חופי עזה

עמוס לסקר סירב לדון עם המצרים על העלאת מחירי הגז עד לחידוש מלא של הזרמת הגז

משרדי האוצר והתשתיות הורו רשמית לחברת החשמל לפתוח במו"מ עם בריטיש גז לרכישת הגז הטבעי מעזה. כך נודע ל"גלובס". מנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב ומנכ"ל משרד התשתיות עו"ד חזי קוגלר שיגרו באחרונה מכתב למנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר המאשר לחברה לפתוח במו"מ, זאת בהתאם למתווה עליו החליטה הממשלה.

דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, אישר לפני מספר שבועות את עקרונות המתווה למו"מ עם בריטיש גז. פתיחת המו"מ ממתינה כעת רק להחלטת הדירקטוריון לאשר פטור ממכרז לצורך ניהול המו"מ כאשר הנושא צפוי לעלות באחת מהישיבות הקרובות.

כפי שנחשף ב"גלובס", המדינה חידשה לפני כשלושה חודשים רשמית את המו"מ עם בריטיש גז לאחר שהופסק בתחילת השנה על רקע פערים גדולים במחירי הגז. גם לאחר חידוש המו"מ קיימים פערים בנושא מחירי הגז לאחר שבריטיש גז הודיעה כי בכוונתה להכפיל את מחירי הגז בהשוואה להצעתה בעבר.

בהתאם למתווה שגיבשו משרדי האוצר והתשתיות חברת החשמל אמורה לרכוש 0.8 מיליארד מ"ק גז לשנה בתקופה של 15 שנים. מדובר ברכישת כמחצית משדה הגז בעזה כאשר יתרת כמות הגז מיועדת ליצרנים פרטיים. עם זאת, בחברת החשמל מעוניינים להגדיל את כמויות הגז ועשויים לבקש אופציה להגדלת רכישת הגז במידה והיצרנים הפרטיים לא ייכנסו לשוק כמתוכנן.

חידוש המו"מ עם בריטיש גז באה בין היתר על רקע שיבושים שאירעו בחודשים האחרונים בסאגת הגז הטבעי ממצרים והצהרת ממשלת מצרים כי בכוונתה להעלות את מחירי הגז לישראל.

בשבוע שעבר ביקרו מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר ומנכ"ל משרד התשתיות חזי קוגלר במצרים לדיון עם בכירי הממשל המצרי ונציגי ספקית הגז EMG שבה שותף יוסי מימון.

בעיות עם המצרים

לסקר סירב לדון בדרישת המצרים להעלאת מחירי הגז זאת עד לחידוש מלא של הזרמת הגז. בפגישה סוכם, כי בחודש הקרוב יעשו המצרים מאמץ להגדיל את הזרמת הגז ב-70% מהכמות כאשר עד ינואר התחייבו המצרים לאספקת מלוא הכמות עליה התחייבו.

השיבושים באספקת הגז ממצרים מעוררים לא מעט דאגה בחברת החשמל שנאלצת בינתיים להגדיל את רכישות הגז הטבעי מים תטיס במחיר גבוה יותר. בדיונים פנימיים התריע באחרונה ראש אגף הייצור, אריק קושניר, כי יש צורך להגדיל את מלאי הסולר במידה והשיבושים באספקת הגז ימשיכו.

לדבריו, במקרה של שיבושים באספקת הגז בשעות שיא הצריכה, מערכת ההולכה אינה ערוכה להזרמת הסולר לתחנות באופן מיידי ולכן יש לשקול את האפשרות להגדיל את המלאי.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי חידוש המו"מ נעשה בהתאם להחלטת ראש הממשלה, לפיה ההתנהלות המסחרית בין צרכני הגז במשק לבין ספק הגז יתנהל באופן ישיר.

מחברת חשמל נמסר כי "החברה החלה בהליך לרכישת גז הנדרש לה אחרי שנת 2012. לאחר שהממשלה החליטה שאת הגז ירכשו הצרכנים ישירות, הבשילו התנאים למו"מ ישיר בין חברת החשמל ובריטיש גז שיתחדש בקרוב, על הכללים הנהוגים בחברת החשמל.