גם נתוני מע"מ מאשרים: ככל שהעסק קטן כך הוא נפגע יותר מהקורונה

ניתוח של רשות המסים מגלה כי עסקים בעלי מחזור של עד 300 אלף שקל הכי נפגעו • יותר ממחצית העוסקים הזעירים ספגו ירידה של יותר מ-34% בהכנסות • הנתון המפתיע: פחות עסקים נסגרו השנה

חלון ראווה ובו שלט להשכרה. אחד מבין אלפי עסקים שנאלצו לסגור בגלל המשבר הכלכלי / צילום: כדיה לוי, גלובס
חלון ראווה ובו שלט להשכרה. אחד מבין אלפי עסקים שנאלצו לסגור בגלל המשבר הכלכלי / צילום: כדיה לוי, גלובס

הפגיעה הכלכלית של משבר הקורונה במגזר העסקי קשה יותר ככל שהעסק קטן יותר, ההערכה הזו שנשמעת מפי כלכלנים רבים מקבלת ביטוי מוחשי וברור בניתוח שמפרסמת רשות המסים, בהסתמך על דיווחי המע"מ הדו-חודשיים.

מהניתוח עולה, כי גם לאחר פתיחת המשק ספגו העוסקים הזעירים, שמחזור העסקים שלהם נמוך מ-300 אלף שקל, פגיעה שחומרתה עולה ביותר מ-50% מהפגיעה שספגו העוסקים הקטנים שמחזור מכירותיהם בין 300 אלף שקל למיליון שקל. פער דומה באחוזים קיים בין העוסקים הקטנים לעוסקים הבינוניים (מחזור של 1 עד 20 מיליון שקל), כאשר בתחתית הסולם נמצאים העוסקים הגדולים ביותר (מחזור עיסקאות של 100 מיליון שקל ומעלה), שספגו ירידה של 7.2% במחזור במאי-יוני לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מדובר בניתוח המתבסס על דיווחי המע"מ הדו-חודשיים שהתקבלו מכ-481 אלף עוסקים, שמתוכם כ-50 אלף דיווחו על אפס הכנסות בחודשים מאי ויוני. מדובר בכ-200 אלף עסקים זעירים, 124 אלף עוסקים קטנים, 100 אלף עוסקים בינוניים וכ-10,000 עוסקים גדולים (מחזור של מעל 20 מיליון שקל).

לא-התאוששו-מהסגר
 לא-התאוששו-מהסגר

על פי הניתוח, מעל 50% מהעוסקים הזעירים בישראל ספגו בחודשים מאי ויוני ירידה של 34% ומעלה המחזור המכירות שלהם, לעומת התקופה המקבילה ב-2019 (הנתונים מתייחסים למחזור של העוסק החציוני להבדיל מהעוסק הממוצע). בקרב עוסקים קטנים הפגיעה החציונית במכירות עמדה על 20.7%, עוסקים בינוניים חוו ירידה חציונית של 16.2% בעוד שבקרב העוסקים הגדולים והסופר-גדולים הייתה של פחות מ-10%.

מרבית העוסקים מדווחים למע"מ על בסיס מזומן, כך שהדיווחים מתייחסים גם לחודשים מרץ ואפריל. ההכנסה נרשמת ומדווחת בעת קבלת התמורה בפועל.

בחינת הדיווחים על-פי ענפים בהשוואה לנתוני מרץ אפריל, מראה כי ענפי האמנות והבידור לא התאוששו ושיעור הפגיעה במחזורי העסקים בהם עמד על 46% ו-44% בהתאמה. בענפי האירוח והאוכל הגיעה הפגיעה החציונית במאי ויוני על 43%, אם כי מדובר בשיפור קל לעומת מרץ-אפריל (55%). ענף נוסף בנפגע באופן חמור יחסית בהכנסותיו הוא התחבורה והאחסון - שם נרשמה ירידה של 24.5% בהכנסות העסקים לעומת ירידה של 28.1% במרץ-אפריל.

שיפור מסויים בחלק מהענפים

בהשוואה בין התקופות (מרץ-אפריל לעומת מאי-יוני) בולטת מגמת שיפור מסויים בכל ענפי הפעילות הכלכלית בחריג בולט: ענף הבינוי שפעל כמעט ללא הגבלות בתקופת הסגרים. בחודשים מאי ויוני ירדו מחזורי העסקאות בבינוי ב-9.6% לעומת ירידה של 3.5% במרץ-אפריל.

ברשות המסים מתעקשים להצביע דווקא על הצדדים האופטימיים: "ציפינו לראות נתוני פגיעה משמעותיים יותר בחודשים העוקבים. בפועל, ניתן לומר בזהירות שמרבית ענפי המשק הצליחו להתמודד עם המצב בצורה טובה יותר ממה שראינו במרץ-אפריל", כותבים עורכי הסקירה.

ברשות מציינים כי מידת הפגיעה ברוב ענפי המשק עדיין משמעותית, אך ניכרת מגמת שיפור בפעילות. ענפי האומנות והבידור נפגעו באופן קשה גם בתקופה מאי-יוני, כשבשאר הענפים ובחתכים נוספים (גודל, ותק) לרוב קיימת מגמת שיפור.

ברשות המסים מציינים, כי שיעור העוסקים אשר נפגעו בצורה הקשה ביותר עמד במאי-יוני על20%. זהו שיעור גבוה לכשעצמו, אך נמוך מהחודשים מרץ-אפריל, בהם עמד על 25%. בקרב העוסקים הגדולים ביותר - עם מחזור שנתי של 100 מיליון שקל ומעלה - רק כ-6% נפגעו באופן קשה כל כך, דומה למה שראינו במרץ-אפריל.

ברשות מציינים, כי הפגיעה הקשה ביותר נרשמה בענפים שמחייבים התקהלות או שקשורים לתיירות בינלאומית, ולפיכך הוטלו עליהם ההגבלות המחמירות ביותר. אלה הם ענפי השירותים המוניציפליים ושירותי מינהל (קבוצה זו כוללת גם סוכני נסיעות ומארגני טיולים ובמיוחד בענפי האמנות ובידור). כ-30% מהעסקים בתחומי התיירות וההסעדה נפגעו בשיעור העולה על 60%. כך גם כשליש מהעוסקים בתחום השירותים המינהליים. שיעורי הפגיעה הגבוהים ביותר נצפו בענפי האמנות ובידור - כמחצית מהעוסקים נפגעו ביחס לאשתקד בשיעורי פגיעה גבוהים מ-60%.

פחות עסקים נסגרו בתקופת הקורונה

עם זאת מציינים ברשות המסים, כי "למרות המצב, עסקים רבים הצליחו לצמוח ביחס לתקופה המקבילה ב-2019. ככלל, למעלה משליש מהעוסקים היו בצמיחה ביחס לשנה שעברה, רובם (28%) צמחו ביותר מ-10%. שיעור הצמיחה הגבוה ביותר נרשם בקרב העוסקים הגדולים ביותר - 45%.

נתןן מעניין עולה מניתוח נתוני הסגירות והפתיחות של עסקים. לפי נתוני רשות המסים, כמות העסקים שנסגרו בחודשי הקורונה היה נמוך ביחס לתקופה המקבילה ב-2019. ברשות קובעים שאין פרשנות חד-משמעית למצב הזה ומציינים ש"ייתכן שההסבר לכך הוא סגירה חלקית של משרדי רשות המסים לקבלת קהל בעקבות ההנחיות או חשש טבעי של בעלי העסקים מביקור במקומות ציבוריים, וייתכן גם שקיימים שיקולים של אי סגירת העסק לצורך המשך קבלת המענקים. כעת לא ניתן להעריך מהו המשקל של כל אחת מהסיבות הנ"ל".