"נשים לא מרוצות מהטיפול שהן מקבלות. יש לרבות מהן בטן מלאה על העולם הרפואי"

אורגנון, תאגיד בריאות האישה הבינלאומי הראשון, נולד כספין אוף של ענקית התרופות מרק, שביקשה להיפרד מפעילות לא רווחית מספיק • האם מנהלים גברים יצליחו לשנות את הטיפול של מערכות הבריאות בנשים? "אנחנו שומעים בחברה קולות של מגוון רחב של נשים"

חברת אורגנון בבורסת ניו יורק / צילום: צילום מסך מסרטון החברה
חברת אורגנון בבורסת ניו יורק / צילום: צילום מסך מסרטון החברה

היינו רוצות לספר לכן שהתאגיד המוביל הראשון בעולם שמתמקד בתחום בריאות האישה נולד מחזון של רופאות ויזמיות. היינו רוצות לספר שהן עבדו יומם ולילה כדי להקים חברה שתחרוט על דגלה את הצרכים הרפואיים הייחודיים של מחצית מאוכלוסיית העולם, ולתאר כיצד נבנה העסק צעד אחד צעד עד שהפך לחברת ענק.

במציאות, תאגיד בריאות האישה הראשון בעולם נולד קצת אחרת: ענקית התרופות האמריקאית מרק (MSD) רצתה להיפרד מחלק מהפעילויות שלה כדי להתמקד בתחומי הליבה הרווחיים ביותר. תחום בריאות האישה היה מהפעילויות שהחברה הייתה מוכנה לוותר עליהן. מהפיצול הזה נולדה לפני כחודש אורגנון, חברה בינלאומית לבריאות האישה, ששווה כ-7.6 מיליארד דולר.

סיימון ניקולסון, המנהל את אזור אירופה והמזרח התיכון (כולל ישראל) באורגנון, נשבע שהחברה מחויבת ורתומה למשימה, ממש כאילו נולדה מלכתחילה מתוך הצורך בשוק. "אנחנו נהפוך כל יום לבריא יותר וטוב יותר עבור כל אישה", הוא שב וחוזר על חזון החברה.

הכנסות מתרופה להתקרחות יועברו לבריאות האישה

MSD ממוקדת בשנים האחרונות בתחום האונקולוגיה, בדגש על התרופה האימונותרפית קייטרודה שעשתה מהפכה בתחום הטיפול בסרטן. פעילויות אחרות בתחום החיסונים, הסוכרת ומחלות הלב קיבלו גם הם תשומת לב. שאר הפעילויות, ובהן בריאות האישה, די הוזנחו.

עם השלמת עסקת הספין אוף, בפורטפוליו של אורגנון יש 60 טיפולים ומוצרים, רובם גנריים, ביוסימילרז (גנריקה של תרופות ביולוגיות) או מוצרים בשווקים תחרותיים. כדי בכל זאת לעמוד בחוד החנית של תחום בריאות האישה, הודיעה אורגנון עוד לפני השלמת עסקת ההיפרדות שלה ממרק על רכישת חברת המכשור הרפואי Alydia Health, שפיתחה מכשיר לטיפול בתחלואה ובתמותה של יולדות בעקבות דימומים.

הצעד הזה נועד, בין היתר, להראות לעולם שאורגנון מתכוונת לא רק לחלוב את פרות המזומנים הקיימות של MSD, אלא להביא רוח של חדשנות ויזמות שקצת חסרה בתחומים הקלאסיים של בריאות האישה.

עמית צימרמן, מנכ"ל אורגנון ישראל, אומר שהחברה לקחה אליה גם מוצרים "מוזנחים" אחרים של מרק, שאינם בתחום בריאות האישה, כדי לחלוב מהם כמה שיותר מזומן עד סוף תקופת הפטנט שלהם, ולהשקיע את ההכנסות בבריאות האישה. לדבריו, אפילו תרופה של החברה לטיפול בהתקרחות גברית אמורה לשמש למטרה זו.

צימרמן מוסיף שתחום בריאות האישה לא קודם כלל על ידי MSD ישראל בשנים האחרונות. "אנחנו צריכים כעת לעשות למוצרים השקה מחדש".

עמית צימרמן, מנכ"ל אורגנון ישראל / צילום: יח"צ - רמי זרנגר
 עמית צימרמן, מנכ"ל אורגנון ישראל / צילום: יח"צ - רמי זרנגר

"יש צרכים שלא סופקו עד היום"

אורגנון פועלת כעת בנישה ללא תחרות כמעט. חברה אחת שאולי אפשר לראות בה מתחרה היא חברת פרינג, שאמנם לא מגדירה את עצמה חברה לבריאות האישה, אבל היא מתמחה בתחומי הטיפול בפוריות וביולדות, לצד גסטרולוגיה ואורולוגיה. פרינג היא חברה פרטית, וגודלה דומה פחות או יותר לזה של אורגנון. יש לה גם מרכז פיתוח ומפעל ייצור בישראל.

חברות ייעודיות לבריאות האישה הן עדיין מחזה נדיר, אבל התחום עצמו מעורר עניין בשנים האחרונות, והוא נחלק לשלושה תתי-תחום עיקריים. התחום הראשון הוא שוק המוצרים הקלאסיים לבריאות האישה, שהמוצרים המובילים בו הם גלולות והתקנים למניעת היריון, גלולות היום שאחרי, הורמונים לתקופת המנופאוזה, תרופות לטיפול בסרטנים גינקולוגיים ותרופות למחלות נשים מובהקות כמו אנדומטריוזיס.

תחום הפעילות השני הוא מחלות שתוקפות בעיקר נשים, כמו פיברומיאלגיה, טרשת נפוצה, מיגרנות, דלקות בדרכי השתן ואוסטיאופורוזיס, וכן מחלות שתוקפות נשים באופן שונה מגברים, כמו מחלות לב.

התחום השלישי הוא פם-טק, מוצרי בריאות דיגיטלית ומכשור רפואי צרכני לרווחת האישה. תחום זה נחשב אחד מתחומי ההשקעה החמים בעולם הבריאות הדיגיטלית, והוא כולל מוצרים כמו אפליקציות לתזמון מחזור, אפליקציות למעקב היריון, משאבות חלב אם חכמות עם יכולות עיבוד מידע ומכשירים לאימון רצפת האגן. יש הכוללים בקטגוריה הזאת גם גביעוניות ותחתוני מחזור.

ניקולסון אומר שאורגנון תעסוק בשלושת התחומים. "לפני ההשקה של אורגנון, מרק עשתה עבודת חקר שוק יסודית מאוד, ומה שהיא גילתה הוא קודם כול שנשים צריכות קול, הן צריכות לדעת שיש מקום שבו הן והצרכים שלהן נשמעים. בכל המחלות ה'נשיות', יש צרכים שלא סופקו עד היום באופן מיטבי על ידי השוק, ואין בהם מספיק חדשנות.

"לפעמים הבעיה היא לא העדר תרופות טובות, אלא נגישות, למשל לאמצעי מניעה, להפלות, לטיפולים שקשורים באיכות חיי המין. במדינות מסוימות יש בעיות בריאות של נשים שנובעות מהמצב החברתי, כמו הרבה פגיעות אלימות ופוסט טראומה".

איך אתם עובדים בתחומים המורכבים הללו?
"אורגנון מבינה שאי אפשר לפעול באופן דומה בכל המדינות. לכן מאוד חשוב לנו שכל סניף בכל מדינה יעבוד באופן עצמאי, עם הפוליטיקה, התרבות והחברה של המדינות הללו. אם ניתקל בהתנהלות של מערכת הבריאות שהיא לא לטובת בריאות האישה, אנחנו ננסה לשנות זאת. זה חלק מהחזון שלנו וחלק מהביזנס שלנו. כמובן, אנחנו צריכים להיות ריאליים לגבי מה שאנחנו יכולים ויש לנו לגיטימציה לעשות".

סיימון ניקולסון, מנהל אזור אירופה והמזה"ת / צילום: Daniel Kennedy
 סיימון ניקולסון, מנהל אזור אירופה והמזה"ת / צילום: Daniel Kennedy

"עוברים תהליך של הסרת סטיגמות"

ניקולסון מציין שמלבד בעיות הנגישות, ישנם תחומים שבהם לנשים פשוט יש תוצאות פחות טובות עבור אותם טיפולים באותן מחלות. "אפילו בקורונה, הגברים חולים יותר והתחלואה קשה יותר, אבל אותה אישה עם אותה חומרת מחלה עלולה להגיע למצב גרוע יותר, וזה בנוסף לפגיעה הלא ישירה של הקורונה בחיי הנשים בכל העולם. נשים לפעמים שמות את הבריאות שלהן בסוף התור אחרי בריאות המשפחה.

"תחומים רבים בעולם בריאות האישה צריכים לעבור תהליך של הסרת סטיגמות. למשל מנופאוזה או בריאות הנפש. מסתמן שכשמדובר בבריאות האישה ובמחלות ייעודיות של נשים, מניעה היא אחד הכלים המשמעותיים, וזה סוג חדש של תקשורת בין חברת תרופות למטופלת. קשר שהוא לאורך כל מעגל החיים, שתומך בשינויים שעוברת האישה בחיים שלה. כדי לעשות זאת אנחנו חייבים לקיים מחקר ופיתוח, גם של מוצרים חדשים וגם של שיטות חדשות לתקשר עם הלקוחות. האופן שבו מוגדר טיפול תרופתי היום הוא שונה מבעבר.

"כיום נשים לא מרוצות מהטיפול הרפואי שהן מקבלות. יש לרבות מהן בטן מלאה על העולם הרפואי, גם על המוצרים עצמם שלא תמיד מותאמים להן, גם על היחס שלפעמים מחלות נשיות מקבלות מרופאים. גם על המוצרים הטובים והטיפולים הטובים שהגישה אליהם נחסמת מסיבות חברתיות".

הרופא שאתם מתמחים בפנייה אליו הוא גינקולוג?
"אי אפשר לעשות את סוג רפואת האישה שאנחנו מכוונים אליה תוך פנייה לרופא אחד בלבד, והיום ממילא כבר די עברה מהעולם צורת השיווק שבה תועמלנים של חברה מוכרים מוצר אחד לרופא אחד. הראייה היא הרבה יותר מערכתית, וחברות מתקשרות מול כל מערכת הבריאות.

"היינו רוצים להביא גם לשינוי בעצם הדרך שהמטופלת עוברת. למשל, אם בבריטניה אישה צריכה קודם כול לעבוד דרך רופא משפחה כדי להגיע לרופא נשים, אנחנו יכולים לשמוע את הצורך של הנשים ולפעול מול מערכת הבריאות כדי לשנות את זה. היום, עם היציאה מהקורונה, לכל בתי החולים ברור שצריך לשנות את הדרך של המטופל מול מערכת הבריאות במגוון אמצעים טכנולוגיים. זה תזמון מצוין להגיע אליהם עם הרעיונות שלנו. אנחנו עובדים לא רק עם בית החולים ומערכות הבריאות עצמן, אלא גם עם נציגים מוניציפליים וממשלתיים שאחראים על בריאות מינית, מניעת אלימות, שוויון זכויות וכדומה".

 
  

"גם לגברים בחברה יש נשים בחיים שלהן"

כמובן, אתם לא נשים. גם מנכ"ל החברה הוא גבר.
ניקולסון: "גיוון תמיד היה בלב הפעילות שלנו. לא משנה מי האדם, כולנו שייכים וכולנו שווים. אנשים בוחרים באורגנון כי יש אצלנו איזון בין המינים. בהנהלה שלנו כמחצית נשים, בדירקטוריון 70% נשים. זה שונה מכל חברה אחרת בפורצ'ן 500. אנחנו שומעים בחברה קולות של מגוון רחב של נשים מאוד שונות זו מזו בידע ובניסיון המקצועי שלהן".

צימרמן: "אני מוצא את עצמי עושה דברים שלא עשיתי קודם, כמו לראות תוכניות לייף סטייל. ברור לי שאישה הייתה יכולה להיות טובה בתפקיד שלי לא פחות. קיבלתי את התפקיד כי הצלחתי בעבודה שלי כסמנכ"ל כספים של החברה ב-18 החודשים האחרונים, והעבודה שלי על הפיצול. זה היתרון שהיה לי. אחרת ללא ספק היו מגייסים לתפקיד הזה אישה".

בחברה הממוקדת בנשים, האם מספיק לשאוף לגיוון מגדרי או שאנחנו מצפים שתהיה דומיננטיות לקול הנשי?
ניקולסון: "החברה לא חייבת להיות מורכבת מ-95% נשים. גם לגברים שעובדים בחברה ישנן נשים בחיים שלהם, וגם הם מכירים את הבעיות של נשים".

אורגנון

תחום עיסוק: חברה בינלאומית המתמקדת בתחום בריאות האישה
היסטוריה: החברה, שבראשה עומד קווין אלי, נולדה לפני כחודש בעסקת היפרדות מתאגיד התרופות האמריקאי מרק. כרגע היא נבנית בעיקר ממוצרי מרק שעברו אליה
נתונים: החברה שווה כ-7.6 מיליארד דולר והכנסותיה עומדות על 6.5 מיליארד דולר, 80% מהן מגיעות מחוץ לארה"ב. היא פועלת ב-140 מדינות ומעסיקה כ-9,000 עובדים
עוד משהו: בחברה 50% מהעובדים נשים ו-70% מהדירקטורים הם נשים