מנסור עבאס: "מדינת ישראל היא מדינה יהודית וככה היא תישאר. השאלה היא מה המעמד של אזרח ערבי"

יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, אמר בוועידת ישראל לעסקים כי "אנחנו עומדים בפתחו של עידן חדש" • עבאס סיפר על ההבטחה שנתן לבנט במו"מ הקואליציוני, והבהיר: "לא זנחתי את הדיון על השלום"

"מדינת ישראל נולדה כמדינה יהודית, והשאלה היא איך משלבים את החברה הערבית בתוכה", כך אמר היום (ג') ח"כ מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, בשיחה עם מוחמד מג'דאלה, פרשן ערוץ 12 ומנהל ערוץ החדשות נאס בוועידת ישראל לעסקים.

עבאס אמר כי "אין ספק שאנחנו עומדים בפתחו של עידן חדש, ואני אומר את זה בצורה זהירה ומקווה שהתהליך יצליח והשותפות ברמת הקואליציה תהיה מגמה לעוד שותפות שונות בכלכלה בתעשייה ועוד".

לדבריו, "אנחנו נמצאים בתחילת השותפות אבל אני מאמין בזה - אי אפשר לחכות לשינוי בלי ליצור מציאות חדשה. תמיד דרשנו לעשות את השינוי מבלי לצעוד קדימה. במקום לחכות לו ואז תהיה שותפות, רע"ם באה ואמרה 'בואו נעשה שותפות שתביא את השינוי'".

עם יד על הלב - אתה מרוצה?
"אני מרוצה מהתהליך עצמו שהתחלנו אותו. אנחנו נמצאים בפנים ועכשיו צריך לשחק את המשחק ולמצוא פתרונות לבעיות שאנחנו פוגשים ומתמודדים איתן בצורה זו או אחרת".

יש כאלה שאומרים שאתם לא מקבלים את מה שהבטיחו לכם.
"אני מלא הערכה לחבריי ברע"ם ויכול להיות שיש הבדלים, אבל אנחנו בתהליך אחד ומאמינים בדרך הזו, וגם אסור להסתכל על חצי הכוס הריקה אלא על מה שהשגנו עד עכשיו. ישב פה שר האוצר והעברנו לפני חודש לא רק את תקציב המדינה בקלות עם מפלגה ערבית אבל גם העברנו את תוכנית החומש של 30 מיליארד שקל, תוכנית מיגור הפשיעה, תוכנית תחבורה. האתגר עכשיו הוא איך למצות את המשאבים בתוכניות האלה בתחומים שונים".

הכותרת בוועידה היא ישראל בת 100 שנים. אתם תהיו אירוע מכונן בהיסטוריה הישראלית או בשוליים?
"אני החלטתי להשתתף בוועידה הזאת והכותרת הזאת לוקחת אותנו קדימה וחושפת אותנו לעתיד הזה, איפה אנחנו רוצים לראות את עצמנו. אני מסתכל מעט לעבר. ולכן גם קשה לי עכשיו להסתכל על העבר של העתיד. אני מסתכל איך לבנות את העתיד ואז בנקודה מסוימת אתה נהיה שותף ליצירה".

"אני מבין את החשדות והשאלות"

שאלתי אותך למה אתה לא מפרק את הממשלה, ואמרת לי ש"אם אעשה את זה אני סוגר את הדלחת לאזרחים הערביים", ולכן אני שואל אותך - הגישה החדשה הזאת תצליח?
"זה תלוי בנו ובשותפים שלנו, מה אנחנו עושים כדי לתת לתהליך להצליח. אני ממשיך כדי לשמור על התקווה ולשמור על ההישגים לחברה הערבית וגם לישראלית. אני רוצה לשמור על התקווה לחברה הערבית, ונשיג את היעדים שלנו של שיוויון חברתי מלא וחברה משגשגת ושותפה בקבלת ההחלטות. אני גם רוצה שהקהל הישראלי ייתן אמון בתהליך".

מה החשד המרכזי של האזרח היהודי?
"אנשים באים אליי ושואלים, רוב האנשים אפילו מהזרם של האופוזיציה אבל כמובן מעלים שאלות. אני לא באתי מהקומוניסטים, אני באתי מהתנועה האסלאמית וחציתי את המרחק הזה ולכן אני מבין את החשדות והשאלות, אבל אין דרך לבנות את האמון בלי ללכת צעד אחר צעד".

ישראל מדינה ללא חוקה וללא גבולות, אבל היא מדינה יהודית. אתה יכול לקבל את זה כערבי?
"מדינת ישראל נולדה כמדינה יהודית. זאת החלטתו של העם והשאלה היא לא מה הזהות של המדינה היא נולדה ככה וככה תישאר".

אף חבר כנסת ערבי לא אמר את זה.
"אני הייתי בהפגנה בחוק הלאום ואני לא רוצה להשלות אף אחד. השאלה מה מעמדו של האזרח הערבי במדינת ישראל היהודית. זאת השאלה. ולכן האתגר עכשיו לא עומד רק מול מנסור עבאס, אלא מול הקהל והאזרח היהודי. אנחנו צריכים להחליט האם אנחנו רוצים לנהל מאבקים שיש להם סיכוי להצליח ואז נוכל להתפתח כחברה ולשגשג ולהיות חלק שמשפיע, או שאנחנו רוצים להיות בעמדה בדלנית ונמשיך עוד 100 שנה לדבר על הדברים האלה".

במילים אחרות, אתה אומר שהמאבק על זהות יפסיד מראש?
"צריך לנהל מאבק על מעמד החברה הערבית כקולקטיב כמו שהיא נולדה".

תראה את המשברים בתוך הקואליציה.
"תעשה השוואה ותראה איך אנחנו מתנהלים ואיך אחרים התנהלו בעבר. כשנבחרתי לכנסת חשבתי שני דברים, מה אני יכול ללמוד מקודמיי ואיך אפשר להתחיל מנקודה יותר גבוהה ודבר שני חשבתי מה אפשר לעשות אחרת שלא עשו שיביא לשינוי. זה לא לקח הרבה זמן, ואז גיליתי שאני לא מוצא את עצמי בקואליציה והאופוזיציה. ואז מתנהל דיון על שינוי בחוק שמגדיר מספר חברי ממשלה, ומאיר כהן מחליט שרוצים לצאת ולנטוש את הישיבה והם יוצאים, ומישהו קורא לי בוא ואז אני נשאר, יושב שם ולא יוצא. מיקי זוהר שאל אותי מה אתה ואז אמרתי 'אני עצמאי לא ימין ולא שמאל'. חשבתי שמן הראוי לנסות גישה אחרת ותהליך אחר".

"לא זנחתי את הדיון על השלום"

מותחים עליך ביקורת כי אתה לא מדבר על הנושאים המדיניים וישבת עם מלך ירדן מה החזון שלך והפתרון?
"אם אנחנו מדברים על העתיד אז זה הזמן להגיד אי אפשר לדבר על העתיד בלי להסתכל קרוב ועל האתגרים שאני צריך להתמודד איתם כדי לקדם את השלום. החברה הישראלית סובלת ממצוקות קשות, ויש לנו 144 אלף אזרחים שאינם זוכים לשירותים הבסיסיים של המדינה. ולכן זה שהחלטתי להתמקד היום בקידום הנושאים של החברה הערבית זה לא אומר שזנחתי את הדיון על השלום. אני רוצה להיות מאחורי התהליך הזה ונשיג את השלום האמיתי".

איך מגיעים לפתרון?
"אם הייתי במקומם, הייתי עושה דברים. במקום ראש הממשלה הייתי מכיר במדינת פלסטין. אם הייתי יו"ר הרשות הייתי מכריז שאני דורש להפסיק כל פעילות שיש בה אלימות ומאחד בין הגדה לעזה וקורא לשבת לשולחן המו"מ. שני צעדים אלו בוודאי יובילו אותנו להגברת האמון ולהתקדם לעבר תהליך שבו תקום פה מדינת פלסטין ליד מדינת ישראל בהתאם לחזון שאני מאמין בו. לחיות ביחד בשותפות ובשיוון ובסבלנות.

דיברת על אמון ואני זוכר שהייתה בקשה של בנט, בוא תחשוף אותה.
"ביני לבין בנט לא הייתה היכרות ולכן היה חשוב מלכתחילה להניח את היסודות הנכונים והאיתנים. זה לא קל וכל אחד צריך לתת אמון בשני. אני והוא לוקחים סיכונים וגם ברמה האישית. הוא ביקש לא להפתיע, כי הולכים בתהליך שאין לנו ניסיון בו".

ואתה מקיים את זה.
"כן, לא להפתיע את נפתלי בנט. אפילו פוליטיקאים מבקשים ממני לחשוף מה היה עם נתניהו. אני לא אעשה את זה כי חייבים אמון".

אתה נוסע לרב דרוקמן ובשיחת ועידה עולים שלושה אנשים מהליכוד ונתניהו, על מה דיברתם?
"אני לא אפרט. הייתה שיחה כזאת, אבל אני רוצה לבנות מערכת אמון ולכן לא אחשוף דברים, אפילו שהם משרתים את האינטרס שלי. גם אנחנו פטרנו את המפלגות הציוניות מהאחריות לשתף אותנו. אנחנו לא יכולים לחזור אחורה".

איזה רב דרוקמן מצאת?
"תמיד יש הבדל בין איך אתה מדמיין את האנשים האחרים ובחדר סגור מוצאים אנשים אחרים, אפילו שיש מחלוקת. אנחנו מפספסים רבות כשכל אחד מתבצר ולא בא במגע, אז אני חושב שחייבים לחצות את הגבול ולשבת ולדבר ולהרגיש את האחר".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות