חגי שרייבר מנהל השקעות ראשי של הפניקס: "עוד לא ראינו שהקריפטו הוא חוף מבטחים"

בפאנל "בין ביטקוין לאית'ריום: כמה יהיה שווה דולר אחד" בוועידת ישראל לעסקים 2021 של גלובס אמר חגי שרייבר, כי תידרש רגולציה לפני השקעה בקריפטו • אבישי עובדיה, מייסד קרן קוליידר: "מדינות יאמצו בלוקצ'יין לרישום בטאבו"

פאנל בין ביטקוין לאתריום / צילום: איל יצהר
פאנל בין ביטקוין לאתריום / צילום: איל יצהר

בפאנל שנערך היום (ג') בוועידת ישראל לעסקים 2021 של גלובס תחת הכותרת "בין ביטקוין לאית'ריום: כמה יהיה שווה דולר אחד", נפגשו חגי שרייבר, מנהל השקעות ראשי של הפניקס, מור אסיא, שותפה-מייסדת של פלטפורמת ההשקעות iAngels ואבישי עובדיה, מייסד-שותף בקרן הון סיכון קוליידר ונצ'רס. את הפאנל הנחתה אתי אפללו, כתבת הצרכנות הפיננסית של גלובס. 

אסיא אמרה, כי "עולמות ה-NFT זו הדרך להפוך את הקריפטו ליותר מיינסטרים. זו דרך להכניס את עולמות הספורט, האומנות ועוד לתוך הבלוקצ'יין ולעולם הרחב".

לדברי שרייבר, "מי שלומד את התחום הזה אלו אנשים צעירים ממני בעשר שנים לפחות. אני חושב שייקח עוד זמן עד שהטכנולוגיה תיכנס. אין לי אפשרות לנסות לנבא אם הביטקויון והאית'ריום יהיו במחיר כזה או אחר בעתיד אך אנו כן יכולים להשקיע בחברות שמתבססות על השירותים האלה. עד שאנחנו נשקיע בטוקנים ייקח זמן, אנו צריכים הסדרה רגולטורית".

אז מי שמשקיע דרככם יישאר מאחור?

שרייבר: "עוד לא ראיתי שהמטבעות האלה הם חוף מבטחים, זה לא הטרז'רי החדש בהכרח. אני כבר התרגלתי לא לבכות על פספוסים".

הקריפטו צמח על בסיס חוסר אמון במערכת, האינפלציה מורגשת, ואז באים נכבדי הכלכלה כמו הנגיד היה פה היום, ואומרים שהאינפלציה נמוכה והכל בסדר וזה גורם לחוסר אמון שעלה נשענת התפיסה האלטרנטיבית, איך אתם מתמודדים עם חוסר האמון הזה?

שרייבר: אין ספק שיש פה קריאת תיגר על הדור הישן אך זה מהול בציניות. הרבה פעמים מתלוננים על ריכוז העושר, אך לא מעט מקרים העושר מרוכז גם אצל אלו שמחזיקים קריפטו בסדר כזה או אחר, ולא בטוח שזה פחות ציני בהשוואה למה שבנק ישראל אומר".

עובדיה: "על בסיס אותה טכנולוגיה של בלוקצ'יין יש טכנולוגיות אחרות שמאפשרות לשלם בין אדם לאדם. בקוריאה התופעה נרחבת יותר, לקנות בביטקויון היום חלב במכולת זה לא השימושיות, אבל להשתמש בסטייבל קוין, אפשר לחסוך את העמלות של כרטיסי האשראי. בסופו של דבר זה מתגלגל אלינו המשתמשים ולכן זה סופר משמעותי עבורנו".

למי שמסתכל מהצד הרבה מהעולם הזה של ה-NFT נראה מוזר, איך יודעים לזהות גימיק או השקעה אמיתית?

אסיא: "הייחודיות של NFT היא שכל אחד מהם שונה. אין ספק שזה אחד מהתחומים המרתקים. אנו מסתכלים על זה כל הזמן ומנסים להיות עם היד על הדופק. יש פרויקטים שהם הרבה יותר מתקדמים. השנה הייתה תנופה אדירה של הרבה אמנים שאמרו איך אנחנו מסוגלים לייצר קהילה סביב עבודות ודברים שהם הלחם והחמאה שלנו. איך אנו יכולים לייצר עניין ואנגייג'מנט סביב הדבר הזה. אנו מסתכלים על התחום כל הזמן".

מה הולך להיות על רקע הדפסת הכספים של משבר הקורונה, איך אתם רואים את השנה קדימה בעולם בשווקים?

שרייבר: "אחד הדברים שהשווקים מסתכלים עליהם זה איך יפעל הפד לאור אותן בעיות שנבעו מהקורונה שמתבטאים בשיעורי אינפלציה גבוהים. כרגע הפד והשוק מעריכים שיהיו שלוש העלאות ריבית בשנה הבאה ואני חושב שתהיה הרבה תנודתיות סביב הנושא הזה. נכסי חוב, מניות, מתחומים שונים, עם רגישות כזו לריבית ינהגו לפי הציפיות הללו".

אל סלבדור הכריזה על הקמת עיר ביטקוין שתתקיים מאנרגיה של הר געש, זה נשמע כמו העתיד או מודל שיכול להשתבש?

עובדיה: "רואים יותר ויותר אימוץ על ידי גופים רגולטוריים שרוצים להיכנס לתעשייה, לפעמים יש קוריוזים, אך גם מדינות יאמצו בלוקצ'יין לרישום בטאבו. זה קורה לאט לאט אך לפעים יש אירועים שמקפיצים ועושים זה יח"צ".

אסיא: "מעבר מכסף אמיתי לקריפטו הוא קשה ולכן רוצים לראות איך מדינה כזו יכולה להתקיים מקריפטו בלבד. אם מסתכלים על אל סלבדור כאי שהחליט לנהל את הכלכלה שלו ככה, וזה יצליח, נוכל לראות זאת כדוגמה ויכול להיות שהניסוי הזה ישפר את החיים של כולנו".

שרייבר: "סין שלא מתנהלת כדמוקרטיה לקחה צעד אחד (עם איסור על הקריפטו) ואל סלבדור לקחה את הצד השני, אני לא חושב שהסוגיה הזו תיפתר בשנה שנתיים הקרובות". 

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות