עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל: "לא יהיה מנוס משימוש בגרעין ובמימן במשק האנרגיה"

מנכ"ל חברת החשמל אמר בוועידת ישראל לעסקים כי בטכנולוגיות הקיימות ישראל לא תוכל לעמוד ביעדי אפס פליטות ב-2050 • בשיחה עם הכתב גיא ליברמן אמר עוד, כי ישראל תצטרך להתחבר לכורים גרעיניים בשטחה או במקומות אחרים

עופר בלוך, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: שלומי יוסף
עופר בלוך, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: שלומי יוסף

בשנת 2022 נשלם כולנו יותר על חשבון החשמל שלנו לאור עלייה של 5% שפרסמה רשות החשמל השבוע. עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל חידד היום (ג') בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי מי שקובע את המחירים היא רשות החשמל ולא חברת החשמל "העלייה הזו כפי שאני מבין את השימוע הייתה אמורה להיות בסדר של 110% אבל היא התמתנה בזכות מכירת תחנת הכוח חגית מזרח שנמכרה ב-1.6 מיליארד שקל וכ-1.1 מיליארד שקל מכך תורמים לירידת התעריף. זה מצטרף לירידה שכבר הייתה במחירי הגז שחברת החשמל משלמת ואני מעריך שתהיה ירידה נוספת שתשפיע בהמשך במסגרת חוזה שמצוי בשלבים אחרונים של מו"מ", אמר בלוך בשיחה עם כתב גלובס גיא ליברמן.

עם הפנים לעתיד - מהן אבני הדרך בכיוון היעדים השאפתניים לשנת 2030 שבה 30% מהחשמל שלנו יהיה באנרגיות מתחדשות?

״אני מאמין שזה יקרה. כבני אדם אנחנו אוהבים להיות סקפטיים אומנם אבל סיימנו עכשיו תוכניות עבודה ואישור דירקטוריון וזה היעד מספר אחת. האתגר ל-30% מתחדשות ב-2030 אם היה תלוי רק בחברת החשמל, אני מעז להגיד שזה היה קורה אבל זה תלוי לא רק בנו, זה מאמץ קבוצתי. החסם העליון הוא רגולציה.

"היכולת להקים קו מתח עליון בפחות מארבע-חמש שנים אפשרית מבחינתנו והוכחנו את זה. כמו שחברת החשמל בנתה בפחות מארבע שנים שתי תחנות כוח 1,200 מגה-ואט זה קצב שלא היה מעולם למה? כי הייתה החלטת ממשלה שקיבלה את כל האישורים ודחיפה של כל השרים וראש העיר שנוגע בדבר יחד עם נחישות שלנו.

"בלי האפשרות להקים רשת זה לא יקרה. והמספרים הם דמיוניים, אנחנו צריכים 16.400 ג'יגה-ואט כלומר להכפיל את הכמות שקיימת היום. אנחנו פועלים לפני מדיניות השרה קארין אלהרר ומסכימים איתה לחלוטין ונעשה את הכל במטרה לעמוד ביעדים. מדברים. אנחנו מדברים על הצורך ברשת מתח גבוה, בעשור הקודם פרסנו 4,000 ק"מ בעשור ובעשור הנוכחי נצטרך להגיע לפריסה של 15 אלף ק"מ כבל במתח עליון.

"את כמות המתחדשות צריך להגדיל בפי 6 ויותר. כדי להגיע ליעדי 2030 נדרש פתרון סולארי ואגירה נכונה - עם אסדרות נכונות זה יוכל לעבוד. להגיע לאפס פליטות ב-2050 אי אפשר יהיה להגיע אם לא תהיה כלכלת מימן מפותחת וללא כלכלת גרעין מפותחת. ישראל תצטרך להתחבר לכורים גרעיניים בשטחה או במקומות אחרים. להגיע לאפס פליטות רק באמצעות PV (פוטו-וולטאי, מ.ר.ח) זה לא אפשרי. באיחוד האמירויות בונים ארבעה כורים שכל אחד ייצר 1,400 מגה-ואט שרובה תופנה לייצר מימן ולתמוך במתחדשות. אם הם יכולים גם אנחנו יכולים להקים כורים בטוחים וקטנים. בנקודת זמן מסוימת יצטרכו לדון בזה. מבלי שיהיו פתרונות, בטכנולוגיה הקיימת נטולת טכנולוגיית היתוך לא נוכל לעמוד ביעד אפס פליטות שאני מאוד מאמין בו. לא יהיה מנוס משימוש בגרעין ובכלכלת מימן".

מה באשר למודל של הפרטת הרשת?

"חלפו כמעט ארבע שנים לרפורמה, ומי שעמד בה ב-100% היא חברת החשמל. מכרנו שלוש תחנות כוח ועמדנו בהוצאות ניהול המערכת. כעת המדינה צריכה לעמוד בחלק שלה. אם צריך להפריט את הרשת זו רפורמה חדשה. לקודמת לקח 22 שנים להגיע אליה. אני לא אגיד שיקח שוב 22 שנה אבל זה שינוי כללי משחק. מבחינת חברת החשמל, היא מצליחה מבחינה פיננסית בזכות הוודאות שהרפורמה העניקה לה".

לסיום התייחס בלוך לתחום הרכב החשמלי שיצבור תאוצה לאורך השנים עם הצמיחה בביקוש כאשר ההערכות הן ש-7.5% מתצרוכת החשמל תהיה עבור הטענת כלי רכב חשמליים. "צריך לנהל את זה ברמה המקומית והאזורית גם באמצעות תעריפים. זה יקרה כי אין ברירה, אמר בלוך. "אנחנו נהיה מוכנים לחבר כל רכב חשמלי שירצה להתחבר לחשמל כמו שאין בניין שלא מתחבר לרשת כשהוא צריך חשמל. נחבר עמדות טעינה ולחברת החשמל יש מה לתרום בעניין הזה. אם הטעינה לא תהיה מנוהלת באמצעים כלכליים וברגולציה שאומרת למשל שאי אפשר שכולם יטענו את הרכב שלהם בשעה 18:00 כשהם חוזרים הביתה מהעבודה בבת אחת כי זה יהיה נורא יקר ולכן עובדים ביחד. יש פיילוט בעניין הזה של איך מנהלים טעינת רכב ומנגד אגירה באופן עקיף לבטרייה של הרכב ל-PV למשל".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות