"חברות לפעמים פשוט 'מדיחות' כסף היישר אל הביוב"

חברת האקלים-טק הישראלית ווינט, שחוסכת מאות אלפים לחברות על בזבוז מים, גייסה 15 מיליון דולר • לפי ניתוח שביצעה ווינט, 25% מהמים הנצרכים בבניינים מתבזבזים על תקלות, ציוד לא מקונפג ומערכות בזבזניות • מנכ"ל החברה: "אסלה אחת יכולה לבזבז בבניין בינוני 40 אלף שקל בשנה לריק"

מערכות צינורות בבניין / צילום: WINT
מערכות צינורות בבניין / צילום: WINT

בבניין משרדים של חברה גדולה במרכז הארץ, הגיע המאבטח לעוד יום עבודה. כשהוא יושב על כסאו, הבחין לפתע שעל ראשו דולפות טיפות מים גדולות. לאחר שהזעיק את איש התחזוקה של הבניין, התגלה גודל הנזק: צינורות מים בבניין דלפו באין מפריע מתחת לרגלי העובדים, מבלי שאיש יכול היה להבחין בכך.

מאות אלפי שקלים נדרשו כדי לתקן את הנזק, אך למרבה הצער, מדובר בבעיה נפוצה ולא במזל רע של בניין אחד: נזקי מים באתרי בנייה ובנכסים הם הסיבה הראשית לתביעות ביטוח מבנה, עם תשלומי ביטוח ביותר מ-13 מיליארד דולר בשנה בארה"ב וכמיליארד ליש"ט באנגליה.

הסטארט-אפ הישראלי "ווינט", המספק פתרונות לחברות מובילות בעולם ומצליח לחסוך עבורן ממון רב ובזבוז של משאב טבע חשוב, הודיע היום על גיוס של 15 מיליון דולר, שיאפשרו לו להרחיב את ההתמקדות בפתרונות טכנולוגיים למניעת נזקי מים ובזבוז בבניינים ובאתרי בנייה, מסחר ותעשייה. סבב הגיוס שהובל על ידי "אינסייט פרטנרס" וכולל וחברות נדל"ן וקבלנים מהמובילים בעולם, יאפשר לחברה להאיץ את צמיחתה ולהרחיב את הפעילות בארה"ב, אנגליה, אירופה, ישראל ודרום מזרח אסיה.

כיום, מותקנים חיישני החברה באתרים של חברות ענק המעוניינות למנוע נזקי ובזבוז מים בנכסים שלהן, דוגמת מייקרוסופט, HP, דל, פפסיקו ואמפייר סטייט בילדינג, ובישראל, ברשימת לקוחותיה מכון ויצמן, כלל חברות הביטוח, בנק דיסקונט, אמפא, עזריאלי ועוד.

החברה פיתחה מערכת IOT, המיישמת טכנולוגיית בינה מלאכותית. "ווינט" מתקנים חיישן זרימת מים ושסתום חשמלי בצינורות המים בניינים. אלו מחוברים למערכת העיבוד והבקרה של החברה, ומנטרים בזמן אמת את זרימת המים בכל רגע נתון, ומאתרים דליפות נסתרות או אנומליות, עוד לפני שהן מספיקות לגרום לנזק גדול למבנה, או לבזבוז מים וכסף רב.

"בחשבון המים רואים את הסיפור האמיתי"

לפי ניתוח שביצעה ווינט, 25% מהמים הנצרכים בבניינים מתבזבזים על תקלות, ציוד לא מקונפג ומערכות בזבזניות. בזבוז מים ודליפות מציבים אתגרים קשים בעולמות הנדל"ן והבנייה, תוך שהם מחריפים את המחסור במים ומייצרים כמויות גדולות של פליטות פחמן.

בארה"ב למשל, 13% מצריכת החשמל הארצית משמשת לאספקת מים ולטיפול בהם. לפי ווינט, מערכות החברה מסוגלות לסייע לחברות לצמצם את צריכת המים ב-20-25%, לקצץ בעלויות התפעוליות בנזק הסביבתי.

"חברות לפעמים פשוט 'מדיחות' כסף היישר אל הביוב, בלי לשים לב לכך", מספר אלון גבע, מנכ"ל ווינט. "בבניין ממוצע, משהו כמו 2-3% מהאסלות תפוסות בכל רגע נתון. בבניין בו יש 100 אסלות למשל, שתיים מהן דולפות בכל רגע נתון, ולעיתים באופן שקשה להבחין בו בעין. רואים אסלה מעט רטובה, וממשיכים הלאה.

"אבל בחשבון המים רואים את הסיפור האמיתי: המים זורמים בקצב של 400-500 ליטרים בשעה. בחשבון שנתי, זה אומר שאסלה דולפת צורכת 4 וחצי מיליון ליטר מים בשנה, פי 100-120 ממצב תקין. זה אומר שאסלה אחת, יכולה לבזבז בבניין בינוני 40 אלף שקל בשנה לריק, סתם ככה. בפליטות פחמן, מדובר ב-50 טון פחמן. כמו מכונית שנוסעים בה במשך שנה. בניינים מלאים בנזילות סמויות שאף אחד לא מרגיש".

לפי החברה, שיתופי הפעולה שלה עם לקוחות גדולים נושאים פרי. כך למשל, באמפייר סטייט בילדינג, הצליחה ווינט למנוע נזק גדול כש'תפסה על חם' משאבה שהתפוצצה, וגם לחסוך 100 אלף דולר בשנה כשזיהתה תקלה סמויה בציוד ששפכה כמויות מים גדולות לביוב. "אם אמפייר סטייט בילדינג לא היו מתקנים את התקלה הזאת, הם היו מייצרים פליטות פחמן השקולות להטסה של 170 איש בכל שנה מלונדון לניו יורק בכיוון אחד", מספר גבע. בזירה המקומית, הצליחה החברה לקצץ ב-40% את זרימת המים בבנייני קבוצת עזריאלי בחולון, וכ-400 אלף דולר בחיסכון במים בבנייניה בתל אביב.

בשל משבר האקלים והלחץ הרב שמפעילה החברה האנושית על מקורות המים הטבעיים ברחבי העולם, מתמודד העולם עם משבר מים המחייב את החברות להתמודד עם בזבוז משאבים. לפי המרכז למשאבי מים בארה"ב, סדק קטן של 3 מילימטרים בצינור, יכול לבזבז כ-946 ליטר (250 גלונים) של מים ביום. לאובדן מים או לנזק לו הם גורמים כאשר הם זורמים באין מפריע בצנרת פגומה, ישנה גם משמעות כלכלית מורגשת היטב בכיס עבור חברות: בעולם הביטוח, הנושא של נזקי מים הוא משמעותי מאוד. בעולם, חברות ביטוח כבר העלו את גובה ההשתתפות העצמית בהצפה במקרים מסוימים, לכדי חצי מיליון דולר למבוטח.

אך הרעיון להקמת החברה לא נולד דווקא מהצורך לפתור את בעיית בזבוז המים בעולם או לעמוד מול אתגרי משבר האקלים, אלא דווקא בעקבות סיפור אישי יום-יומי, בו נתקלו רבים במהלך חייהם. הוא התבשל במוחו של המהנדס משה רביד, שהחליט לגשת לעבודה ולמצוא פתרון לנושא לאחר שחזר לביתו ומצא אותו מוצף מים בשל צינור שנפרץ.

אותו רגע אחד של חוסר אונים מעל ריצפה מוצפת מים, מאפשר היום לחברות לדלג בקלות מעל אותה בעיה. "צינור נפרץ בקומה ה-20, מים מטפטפים ומחלחלים, והורסים כל דבר שעומד בדרכם: קירות, שטיחים, מחשבים ותשתיות חשמל", מסביר גבע. יש לנו לקוחות שהפסידו עשרות מיליוני דולרים באירוע בודד".