המלחמה של המאה ה-21

סטארט-אפיסטים היכונו: הקרב בין גוגל למיקרוסופט הוא האקזיט הבא שלכם

ב-1975 הוקמה מיקרוסופט. ישנם וויכוחים האם מדובר בטעות פאטאלית של IBM או מזל גדול של ביל גייטס, אך ברור לכולם כי עם שווי שוק של 283 מיליארד דולר מדובר במעצמה לכל דבר.

ב-1998 הוקמה גוגל . טעות כתיב אחת של סרגיי ולארי למונח מתמטי ידוע הפכה לחברה עם שווי שוק של 177 מיליארד דולר.

עם תחילת המאה ה-21 הובילו שתי המעצמות מגמה חדשה בעולם הגלובלי, הן החלו את מלחמת הגושים. בדומה למלחמה הקרה בין ארה"ב ובריה"מ במאה הקודמת, החלו המעצמות לספח לעצמן כל חלקה אסטרטגית טובה. כל סטארט אפ עמוס משתמשים הפך מיד ליעד לרכישה.

מה משותף אסטרטגית לשתי החברות? שתיהן התחילו מהעתקת קונספט קיים לצרכיהן האישיים. בלי הרבה סנטימנטים. ביל גייטס קנה ב- 100 אלף דולר את Dos וסרגיי ולארי לקחו את דרך החיפוש בספריות האוניברסיטאות האמריקאיות ושינו אותה על מנת שתתאים לחיפוש באינטרנט. שתי החברות אינן בוחלות באמצעים. מלחמה אמיתית זקוקה לשני צדדים אסטרטגיים כדי להתקיים.

יצירת יתרון תחרותי בעולם חוצה הגבולות שלנו היום הינו תהליך יוצא דופן ונדיר. וזו, בעצם, המטרה של כל מתחרה. סאת' גודין פיתח אסטרטגיה שלמה בנושא וקרא לזה "ליצור Dip למתחרים". הכוונה היא ליצירת חסם כניסה כזה אשר לא יניח למתחרים לחדור לשוק המטרה שלך. מיקרוסופט עושה זאת כבר שנים רבות. החברה בנתה כל כך הרבה קשרים, שיתופי פעולה וסטנדרטים עד שכמעט בלתי אפשרי להתחרות בה. כל ניסיון של מתחרים להציע פלטפורמת ניהול PC Based חדשה ייתקל בDip הבלתי אפשרי שמציבה בפניהם מייקרוסופט.

גוגל השכילה להבין זאת ולכן החליטה לנתב את האנרגיות לחזית חדשה - שירותים מבוססי רשת (Web Based Applications). גוגל ידעה שלא תוכל להתחרות במייקרוסופט מבלי לשנות את הפלטפורמה מ-PC לאינטרנט. לאחר שהופרדו החזיתות בתחום השירותים מבוססי הרשת והפי.סי התפנו הענקיות למלחמה בשאר הגבולות. דוגמא לכך יכולנו לראות ב-2004, כאשר השיקה גוגל את שירות הדואר האלקטרוני מבוסס רשת שלה, Gmail, כתחרות ראש בראש עם שירות הוטמייל של מייקרוסופט.

ומה יהיו הצעדים הבאים?

1. גוגל תמשיך להוביל בתחום החיפושים

בתחום החיפושים ברשת ממשיכה גוגל לשמור על מקום של כבוד- 75% מכלל הכנסות החיפוש בעולם, כאשר יאהו ומיקרוסופט ביחד חולשים על 20% מהכנסות החיפוש באינטרנט.

EMarketer צופה כי 37% משוק הפרסום האמריקאי באינטרנט (27 מיליארד דולר בשנה) יגיע השנה מפרסום צמוד חיפוש במנועי החיפוש ברשת. אין ספק כי גוגל תמשיך להוביל את השוק וכי כל סטארט-אפ לייעול תהליך הפרסום צמוד חיפוש בגוגל יוערך במהירות במאות מיליוני דולרים.

2. מיקרוסופט תחדור לתחום הפרסום באתרי "הזנב הארוך"

מדובר באתרים קטנים עד בינוניים, המהווים 70% מהשוק. ברגע שמיקרוסופט תיכנס למשחק כבעלים החדשים של יאהו תחל גם המלחמה בין AdWords של גוגל ל-Overture (ו"פרויקט פנמה") של יאהו.

המאבק הבא יהיה על שטחי הפרסום של אתרי "הזנב הארוך". אותם אתרים בינוניים- קטנים, אשר משתמשים כיום ב-widget ה-AdSense של גוגל יהפכו לנכס נדל"ני חשוב במאבק בין שני שירותי התשלום עבור הקלקה (CPC) המתחרים.

3. מייקרוסופט תעזר בפייסבוק על מנת לחדור לתחום האפליקציות האינטרנטיות (Web Applications)

הרשת החברתית פייסבוק גייסה כבר 300 מיליון דולר לפי שווי חברה של 15 מיליארד דולר - 240 מיליון דולר ממיקרוסופט ו-60 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים. פייסבוק קבלה הערכת שווי לפי מכפיל מכירות 300. הכל על מנת להפוך לעצם בגרון של גוגל .

מארק צוקרברג התחיל במהלך גאוני כאשר פתח את הפלטפורמה של פייסבוק לכל מפתחי התוכנה בעולם. כעת פייסבוק פותחת את האפליקציות שלה להטמעה בכלל עולם האינטרנט, סוג של השתלטות על עולם האפליקציות האינטרנטיות. זהו החלום של מיקרוסופט - והסיוט של גוגל.

בשורה התחתונה, זו הולכת להיות מלחמת עולם. כולנו נחבור לצד כלשהו, בדרך זו או אחרת. נשאר רק לנסות ולחזות לאיזה מהצדדים יחברו ענקיות כמו חברות אפל וסוני. מיקרוסופט תיאבק להיות מגניבה ומתקדמת (יותר פייסבוק, קונסולת המשחקים 360 Xbox ויאהו ופחות ויסטה); וגוגל תנסה להזכיר לנו שגם ילדים יכולים להיות מחושבים (ואולי אפילו לחבור לאפל).

ומה בינתיים? אם יש לכם סטארט-אפ שפותח חזית חדשה במלחמה בין הענקיות, זה הזמן. כולנו מחפשים עכשיו את הטיל הגרעיני שבשבילו יסכימו שתי המעצמות להיפרד ממספר מיליארדי דולרים.

ד"ר אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה. מוסינזון שימשה ומשמשת כיועצת לפיתוח עסקי באינטרנט לחברות הפעילות בענף.