מיוחד: כמה עולה לכם לנסוע בכבישי האגרה בישראל?

כבישי האגרה בישראל הולכים ותופסים תאוצה ■ כשנסיעה בנתיב המהיר לת"א יכולה לעלות 500 שקל לחודש (לא כולל דלק), מה הפלא שאף אחד לא ממהר לדאוג לתחבורה ציבורית?

שני כבישי אגרה הצטרפו לאחרונה אל כביש 6 - מנהרות הכרמל והנתיב המהיר בכביש 1, שייפתח לתנועה בסוף השבוע הקרוב.

כבישי אגרה, המהווים חלק מהנוף בארצות רבות, הופכים את המוצר הבסיסי לכאורה של נסיעה ללא פקקים למותרות: נסיעה קבועה הלוך ושוב במנהרות הכרמל, לדוגמה, עשויה להסתכם ב-450 שקל לחודש; נסיעה ממוצעת למנוי בכביש 6 תגיע לכ-300 שקל בחודש לכיוון אחד; ובנתיב המהיר שבו התעריף דינמי בהתאם למצב התנועה, נהגים פרטיים (שאינם נוסעים ברכב מלא) ישלמו מ-140 שקל ועד 500 שקל בחודש (לפי 25 שקל לנסיעה). במקרי קיצון המחיר יחצה את רף ה-1,000 שקל בחודש.

הרעיון הוא שמימון הכביש ייעשה על-ידי המשתמשים בו, כאשר כספם יועבר בין היתר לטובת פיתוחו. חוזה ההתקשרות של המפעילות עם המדינה, לפי מודל B.O.T (בנה-הפעל-העבר), תקף ל-30 שנה.

"כבישי האגרה הם מציאות קיימת בכל המדינות המתקדמות בעולם, ומתבקשים במדינה שבה כ-100 אלף מכוניות עולות הכביש מדי שנה", אומר אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה. "קיבולת הכבישים בישראל לא מדביקה את הביקושים, והיכולת להוסיף נתיבים מוגבלת - טכנית וכלכלית".

עובדיה סבור כי הנתיב המהיר יביא עימו בשורה של ממש: "הנתיב המהיר הוא מודל ייחודי לישראל, ומטרתו לתת מענה לתפוסה המלאה בנתיבי איילון באמצעות ויסות התחבורה הציבורית למסלול המהיר. המחיר המקסימלי שיופעל בנתיב בהתאם למצבו הנתון אמור למנוע כניסת נהגים פרטיים.

"כביש 6 הוא העתק של כביש אגרה בטורונטו, אלא שכאן הוא כולל מנגנון גבייה מתקדם. מספר כלי הרכב העוברים בכביש 6 גדל מדי שנה".

התעריפים, לדבריו, נתונים לפיקוח ודומים לאלה הנגבים בעולם.

ומה עם פתרונות אחרים? תוכניות לכבישי אגרה נוספים נמצאים במגרות משרד התחבורה. אגרת גודש (כניסה לערים הגדולות כמו בלונדון למשל) בינתיים לא מתוכננת, אולם 75 שקל - תשלום מירבי לנסיעה בנתיב המהיר - בהחלט יכולה להתפרש ככזו. רכבת קלה? בינתיים נמשיך לחלום (בזמן העמידה בפקקים או לא).

מנהרות הכרמל: 11.40 שקל לשני מקטעים

לאחר עיכובים רבים, מנהרות הכרמל נפתחו ב-1 בדצמבר 2010. המנהרות ממקומות מתחת לרכס הכרמל ומחברות בין הבאים מכביש החוף ובין מחלף הקריות (צ'ק פוסט).

אורכו של הכביש הוא 6.5 ק"מ (ברובו תחת מנהרה), ורוחבו 10 מטרים בשני נתיבים רחבים (חד-סטריים) ו-6 מסלולי כניסה מכל כיוון.

במנהרות, הכוללות שני מקטעי נסיעה לכל כיוון, יש מרכזי בקרה מאוישים מסביב לשעון, שלטי הכוונה אלקטרוניים, מפרצי עצירה בטווחים של 250 מטר ומעברים להולכי-רגל. מערכת ניטור בודקת את הרעש וזיהום האוויר במנהרות.

נהגים שחצו את המנהרות מספרים על קיצור דרך משמעותי (מפקק שעשוי להימשך חצי שעה לנסיעה של דקות בודדות) ועל כבישים ב"ליגה אחרת".

התשלום מתבצע בכניסה או בחיוב חודשי למנויים הנהנים מכניסה מהירה למנהרות. המחיר זהה: 5.70 שקלים למקטע אחד ו-11.40 שקל לשני מקטעים.

מפעילת המנהרות (דרך ארץ) רשאית לגבות קנסות מנהגים אשר לא יפרעו חובם במועד (36 שקל), אשר יתעכבו במנהרות (80 שקל), ייסעו בנתיב הנגדי (76 שקל) או יסתירו את לוחיות הרישוי (1,089 שקל).

הנתיב המהיר בכביש 1: תשלום בהתאם למצב העומס

השוני העיקרי בכביש זה הוא ייעודו - הכביש אמור לשרת תחבורה ציבורית ומכוניות הכוללות 4 נוסעים (כולל הנהג) - אלה לא ישלמו אגרת נסיעה ויזוהו בכניסה למסלול. גם רכב נכה פטור מתשלום.

אורכו של הנתיב הוא 13 ק"מ, והוא עובר במקביל לכביש מספר 1 ממזרח (נתב"ג) למערב (אחרי גשר קבוץ גלויות), במטרה להקל על תנועת המכוניות בנתיבי איילון. בחזון: הנהגים הפרטיים יחנו את מכוניתם בפאתי הכביש (חניון שפירים) וייסעו חינם עם רכב שירות המגיע לאזור הבורסה ברמת-גן, הקריה וקניון עזריאלי.

באספקט הסביבתי מיועד הכביש לצמצם את מספר המכוניות המזהמות הנמצאות על הכביש בו-זמנית - באמצעות השימוש בתחבורה ציבורית ובכלי רכב רבי-תפוסה.

נהגי מכוניות פרטיות, שירצו לנסוע בכביש גם ללא תפוסה מלאה ברכבם, ישלמו 7-75 שקל בהתאם למצב התנועה על הכביש. אופנועים (בנפח הגבוה מ-125 סמ"ק) ישלמו 50% מהמחיר הנקוב.

שלט מאיר עיניים הממוקם במרחק של 1.2 קילומטר מהכניסה לכביש ייעדכן את הנהגים על עלות הנסיעה בהתאם למצב התנועה, ומכאן שהתשלום משתנה בהתאם למצב הנתון בכביש.

מטרת התעריף הדינמי היא ויסות כלי הרכב שייכנסו לנתיב המהיר, תוך העדפה ברורה לתחבורה ציבורית, כך שהמחירים הגבוהים בסקאלה ימנעו למעשה כניסת מכוניות נוספות לכביש.

המפעיל התחייב כי המהירות המינימלית בנתיב תעמוד על 70 קמ"ש (עם קיבולת מוערכת של 1,800 כלי רכב).

הכביש כולל מתחם איסוף והורדת נוסעים וחניון הממוקם במרכזו. באופן כללי הנסיעה בכביש מיועדת למנויים רשומים בלבד, אם כי מתאפשרת גם נסיעה חד-פעמית, עליה ישלמו הנהגים באמצעות מכונות אוטומטיות.

נהגים לא רשומים שייכנסו לכביש יקבלו בנוסף לאגרת הנסיעה קנס של 20 שקל בפעם הראשונה וקנס של 60 שקל בפעמים שאחריה.

כביש 6: המדינה מרוויחה מגבייה עודפת

נתיבי הכביש, באורך של 140 ק"מ, עוברים מדרום (מחלף מאחז) לצפון (מחלף עין-תות). 2-3 נתיבים פועלים לכל כיוון. בסך-הכול כולל הכביש 10 מקטעי נסיעה בתשלום.

הכביש, שכבר הפך להיות נתיב נסיעה מובן מאליו לרבים, זוכה להצלחה מסחררת: כ-130 אלף כלי רכב עוברים בו מדי יום - מרביתם מנויים. המצב כיום הוא שרווחי דרך ארץ חצו את רף התחזיות מכאן שהיא מעבירה עודפים למדינה.

הגבייה האלקטרונית מייתרת את העצירה או ההאטה לשם תשלום הן למנויים והן לנוסעים מזדמנים. המנויים נחלקים למנויי וידיאו (החוסכים כ-3 שקלים מתעריפי הנסיעה) או למנויי פסקל המופעלים באמצעות מזהה אלקטרוני (החוסכים כ-6 שקלים בכל נסיעה).

תעריפי הנסיעה מחושבים לנסיעה אחת ובהתאם לאורכה: נסיעה מינימלית (עד 3 קטעים) ועד נסיעה ב-5 קטעים ויותר, עם או בלי הקטע הצפוני (ממחלף עירון עד מחלף עין-תות).

לדוגמה, רכב פרטי הנוסע לאורך 4 קטעים כולל הקטע הצפוני יחויב ב-26.70 שקל כלקוח מזדמן, 23.10 שקל כמנוי וידיאו ו-19.50 שקל כמנוי פסקל. לנסיעה ב-5 מקטעים ויותר יש להוסיף כ-4 שקלים בכל מסלול.

אופן הגבייה גורר עימו תלונות: צרכנים מלינים על חשבוניות שנשלחות לכתובת לא מעודכנת וגורמות לצבירת קנסות פיגורים לא הגיוניים. הדבר קורה גם לאחר עדכון הכתובת במשרד הפנים. כאשר הנהג מקבל פנייה מנציגי כביש 6 - לרוב הוא נושא חוב ואיומים למימושי הוצאה לפועל. הקלות שבה תופחים הקנסות ומגיעים להוצאה לפועל היא הבעייתית.

חברת דרך ארץ, המפעילה את כביש 6, מדגישה כי גבייה עבור עיכוב בתשלום נעשית לפי הקבוע בחוק כביש אגרה.

החיוב כיום עומד על 17.40 על חשבונית אחת שלא שולמה, 37 שקל לשתי חשבוניות שלא שולמו ו-74 שקל ל-3 חשבוניות שלא שולמו.

עוד מדגישים בדרך ארץ כי החשבוניות ללקוחות מזדמנים נשלחות לכתובת של בעל הרכב כפי שמופיעה במשרד הרישוי (בהתאם להוראות החוק). לעניין זה מדגישים במשרד התחבורה כי האחריות לוידוא תקינות הכתובת מוטלת על הצרכן.

הפקק בכניסה לתל-אביב: אובדן שנתי של 20 ימי עבודה

פקקי התנועה הם מכת מדינה לא רק לנפש אלא גם לכלכלה. ממחקר שערך ביוני 2009 ד"ר ישראל פלדמן עבור נתיבי איילון, עולה כי המשק הישראלי מפסיד כמעט מיליון שעות עבודה בחודש, שהן 1.2 מיליון שעות עבודה בשנה.

המחקר בדק 6 מקטעים בכניסה לתל-אביב (לכיוון עזריאלי). הדרך העמוסה ביותר כפי שעולה מהמחקר היא דרך כביש מספר 1, כאשר משך הנסיעה מתארך פי 3.5 לעומת תנועה חופשית (38 דקות לעומת 11 דקות).

לפי החישוב, רוב הכניסות לתל-אביב גורמות לאובדן חודשי של 14 שעות לעובד היושב במכוניתו, שהם 20 ימי עבודה בשנה. זמן העבודה המבוזבז ועלויות הדלק מובילים להפסד של 27 מיליון שקל בחודש, שהם 324 מיליון שקל בשנה.

יש להניח כי העלות הכלכלית הזאת, שחושבה בין היתר על בסיס מחירי הדלק, עלתה מאז המחקר לאור עליית מחירי הדלק.

העלות החודשית לנוסעים קבוע בכבישי האגרה (20 ימים)

* כביש 6:

4 קטעי נסיעה למנוי פסקל: 294 שקל לכיוון, 588 שקל לשני כיוונים (14.70 שקל לנסיעה)

* הנתיב המהיר לתל-אביב בכביש 1:

מחיר מינימלי: 140 שקל (7 שקל לנסיעה)

מחיר ממוצע: 500 שקל לנסיעה (25 שקל לנסיעה)

מכוניות פרטיות עם 4 נוסעים פטורות מתשלום

* מנהרות הכרמל:

מקטע אחד: 114 שקל

שני מקטעים: 228 שקל

הנתיב המהיר
 הנתיב המהיר