בעולם כבר מפנימים: שוק הנדל"ן של ישראל מתקרר - ירד למקום השישי בדירוג העולמי

מגזין "גלובל פרופרטי גייד": השוק הישראלי כבר פחות אטרקטיבי למשקיע הבינלאומי ■ ישראל ירדה למקום השישי בעולם ברבעון השני של 2010, מהמקום השלישי ברבעון הראשון ■ "ברבעון השני של 2010 ירדו מחירי הדירות בישראל ככל הנראה כתוצאה מצעדים שנקטה הממשלה"

שוק הנדל"ן של ישראל מתחיל להתקרר, גם בראייה עולמית: בדירוג ביצועי שוקי הנדל"ן של מגזין "Global Property Guide" ירדה ברבעון השני ישראל למקום השישי בעולם, מהמקום השלישי ברבעון הראשון.

ביצועי שוק הנדל"ן הישראלי, שדורגו במקום הראשון אך ברבעון הראשון של 2009, נראים כיום פחות אטרקטיביים למשקיעים הבינלאומיים: ברבעון השני של 2010 ירדו מחירי הנדל"ן ב-2.15% ריאלית ובאחוז אחד נומינלית, כך עולה מסקירת מחירי הדירות הרבעונית שפרסם לאחרונה ה"גלובל פרופרטי גייד". בסקירה נכתב כי "ברבעון השני של 2010 ירדו מחירי הדירות בישראל ככל הנראה כתוצאה מצעדים שנקטה הממשלה".

סינגפור במקום הראשון

שוק הנדל"ן של סינגפור דורג ברבעון השני במקום הראשון ברשימה, עם זינוק ריאלי של 34% במחירי הדירות בשנה החולפת ועלייה של 4.4% ברבעון השני של 2010, בהשוואה לרבעון הראשון. שלוש מדינות אסייתיות נוספות נכנסו לעשירייה הפותחת: הונג קונג, במקום השני, עם זינוק של כ-21% במחירי הנדל"ן בשנה האחרונה; טאיוואן, במקום הרביעי עם עליה של 11.5%; וסין, שבה עלו מחירי דירות בכ-6% בשנה החולפת.

יצוין כי לאור הצמיחה הכלכלית במדינות אלה, הריביות הנמוכות וביקוש מצד משקיעים זרים, החלו ממשלותיהן לאחרונה להילחם בבועת הנדל"ן באמצעות רגולציה.

חוסנו של שוק הנדל"ן באוסטרליה דורג שלישי בעולם עם זינוק של כ-15% במחירים בשנה החולפת ועליה של 2.4% בתוך רבעון. מדינות "מצטיינות" נוספות כוללות את לטביה במקום החמישי, פינלנד במקום השביעי, נורבגיה במקום השמיני ובמקום התשיעי והמכובד - בריטניה, שסבלה במשך כשנתיים מירידות במחירי הנדל"ן וזהו הרבעון השלישי ברציפות שבו נרשמת בממלכה המאוחדת עליית מחירים.

שוק הנדל"ן של ארה"ב, שרשם ירידת מחירים של 3.3% בשנה החולפת, על פי חישובי "גלובל פרופרטי גייד" המבוססים על נתוני רשות הדיור הפדרלית, רשם עלייה מתונה בשיעור של 0.4% ברבעון השני של 2010, בהשוואה לרבעון הראשון. "בארה"ב תיתכן ירידת מחירים ברבעון הבא", מעריכים כותבי הסקירה.

מגמה מעורבת בעולם

בעוד שבשנה החולפת רשמו 18 מהמדינות הנסקרות עליות מחירים - ובמקרים מסוימים זינוקים מרשימים - 18 ארצות אחרות ממשיכות לסבול מירידות במחירי הנדל"ן, כאשר בחלק מהמקרים מדובר במגמה שהחלה כבר בסוף 2008, כשפרץ המשבר הכלכלי העולמי. התמונה הרבעונית אינה שונה בהרבה: 19 מדינות רשמו ירידות מחירים ו-17 חוו עליות מחירים.

אירלנד, שבה צנחו מחירי הנדל"ן בכ-16% בשנה החולפת, דורגה בתחתית הרשימה, ובמקום אחד מעליה דורגה ליטא עם ירידת מחירים דומה. עוד בתחתית הרשימה: בולגריה (-10%), איסלנד (-9%), רוסיה (-8%), פולין (-6%), קרואטיה (-5%), ספרד (-5%), פיליפינים (-5%) ותאילנד, שרשמה ירידה של כ-5% במחירי הנדל"ן בשנה האחרונה, אך זינוק של כ-10% ברבעון השני של 2010, בהשוואה לרבעון הראשון.

ב"גלובל פרופרטי גייד" מביעים אופטימיות באומרם כי מתוך 36 המדינות שנסקרו, ב-30 שווקים נרשמה עליות מחירים בשיעור גבוה יותר או ירידות מחירים פחות חדות ברבעון השני השנה, בהשוואה לרבעון השני של 2009.

22
 22