מר ישראלי, מודל 2010: טס יותר לחו"ל וצורך מזון אורגני

בדיקת "גלובס" מגלה גידול במספר הישראלים הטסים בחו"ל לצד שגשוג בתיירות הפנים, צריכה מוגברת של מזון פרימיום ומזון אורגני והצטיידות מואצת במסכים דקים וברכבי שטח-פנאי

בעוד שלפני שנה ליקקו הישראלים את פצעי המשבר הכלכלי, השנה הם לא רק התאוששו ממנו - אלא אף פיצו את עצמם על התענוגות שהחמיצו. בדיקת "גלובס" מגלה גידול במספר הישראלים הטסים בחו"ל לצד שגשוג בתיירות הפנים, צריכה מוגברת של מזון פרימיום ומזון אורגני, הצטיידות מואצת במסכים דקים ושינוי בהרגלי הצריכה של רכבי השטח.

תיירות: יותר טיסות ויעדים יותר רחוקים

השנה העברית החולפת היתה אחת הטובות ביותר בתחום התיירות, וזאת בשונה מהשנה העברית שקדמה לה, שהתאפיינה בירידה משמעותית בביקושים לחופשות, בירידה במספרי היוצאים לחו"ל, בירידה בתנועות המטוסים ובירידה בביקושים לתיירות פנים.

בעוד שבין ספטמבר 2008 לספטמבר 2009 עמד מספר היוצאים מנתב"ג על 10,450,208 איש, השנה שאחרי כן מצביעה על התאוששות יפה מהמשבר עם גידול של 7% במספר היוצאים (11,206,603 איש). כבר במהלך החגים הקודמים החלה התעוררות בשוק, וזו רק הלכה והתעצמה ככל שנקפו החודשים.

לדברי שמואל מרום, מנכ"ל חברת דיזנהויז ומוותיקי העוסקים בענף התיירות, השגשוג בתיירות בא לידי ביטוי בעלייה של 25%-30% בלינות ישראלים בבתי-המלון בארץ: "העלייה בביקושים לתיירות פנים-ארצית התחילה כבר בתחילת השנה העברית, אולם עלתה משמעותית אחרי משבר המשט עם טורקיה, כי ישראלים רבים החליפו את הקלאבים בטורקיה בבתי-מלון בארץ. עיקר העלייה בביקושים היה באילת ובים המלח.

"בכל הנוגע לביקושים לנופש בחו"ל, ראינו בקרב העשירונים העליונים תופעה של ריבוי יציאות לחו"ל. לא מעט מהלקוחות שלנו נסעו השנה 3-4 פעמים, בעיקר לנופשונים קצרים באגן הים התיכון".

לדברי מרום, נרשמה עלייה משמעותית בביקושים ליעדים אקזוטיים, דוגמת האיים המלדיביים, סרילנקה או יעדים במזרח הרחוק כמו וייטנאם ותאילנד: "יותר ויותר אנשים נוסעים לטיולים ארוכים ליעדים רחוקים, ומטבע הדברים אלה טיולים יקרים. אנחנו חווים עלייה בביקושים לטיולי taylor made, המתוכננים בדיוק לפי רצון המטייל".

היעד המבוקש ביותר לטיסות בקרב הישראלים היה גם השנה צפון אמריקה, ואחריו יעדים באירופה. הביקושים הגדולים הביאו לכך שמחירי הטיסות הסדירות ליעדים אלה נשארו זהים למחיריהם בשנה הקודמת.

העלייה בביקושים הביאה לכך שחברות זרות רבות התחילו השנה לטוס לישראל. בין היתר חשוב לציין את כניסתה לפעילות בישראל של חברת ה-lowcost איזי ג'ט, שחנכה במאי קו טיסות ללונדון, ועקב הצלחתו הודיעה על הפעלת קו נוסף לז'נבה.

כניסתן של חברות נוספות לישראל הביאה לעלייה משמעותית בהיצע המושבים ליעדים שונים. כך, למרות הביקושים הערים ניתן עדיין להשיג טיסות במחירים נמוכים יחסית.

מגמות בענף התיירות:

* גידול של 25%-30% בלינות ישראלים בבתי-המלון בארץ.

* הישראלים החליפו את הנופש בטורקיה בנופש בארץ.

* טיולים לחו"ל: יעדים רחוקים יותר ויקרים יותר.

* גידול בפעילות של חברות תעופה מוזלות בארץ.

חשמל: עוד מסך, עוד גאדג'ט למטבח

תחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה התאפיין בשנה החולפת בהתאוששות ובביקושים ערים, וגם בעלייה בצריכת מסכי טלוויזיה משוכללים ובהעמקת המעורבות של זירת האינטרנט בענף.

"צריכת מסכים חדישים ומשוכללים דוגמת מסכי LED עלתה משמעותית בשנה האחרונה", מספר צביקה שיינפלד, סמנכ"ל השיווק ופיתוח עסקי בניופאן. "הטכנולוגיה במסכים הולכת ומשתפרת, והצרכן מקבל עבור סכום דומה לסכום ששילם פעם על מסכים שהטכנולוגיה שלהם נחשבת היום למיושנת טכנולוגיה טובה. ירידת מחירי המסכים גרמה גם לכך שאנחנו חווים עלייה במספר המסכים הממוצע למשפחה. מבדיקה שערכנו עולה כי ממוצע המסכים בבתים של הלקוחות שלנו הגיעה כמעט ל-3 מסכים למשפחה".

לדברי שיינפלד, בניופאן מרגישים גם עלייה במכירות באמצעות האינטרנט. עוד מורגשת העובדה שהאינטרנט הפך למשמעותי בתהליך קבלת ההחלטות הצרכניות: "זו גם הסיבה לכך שהשנה העמיקה החברה את הפעילות שלנו באינטרנט, והיא מספקת גם שירותי ייעוץ והכוונה".

סגמנט נוסף שבלט במכירות הוא תחום מוצרי המטבח. שיינפלד מספר כי בתקופה האחרונה הפך המטבח לחלק מרכזי בבית, והצרכנים מוכנים להשקיע סכומי כסף גבוהים ברכישת מוצרי מטבח ממותגים החל מתנורים עבור למקררים וכלה במוצרים משלימים כמו מיקסרים. "אנחנו רואים שהצרכנים מחפשים את המוצרים היוקרתיים והמעוצבים, כשבחלק מהמקרים המוצרים מהווים חלק מהעיצוב של המטבח".

שאול זילברשטיין, בעליה של רשת טרקלין חשמל, גורס כי העלייה בביקושים למוצרי חשמל בשנה האחרונה נובעת גם משחיקת המחירים שחווה הענף. "התחרות בענף קשה, המחירים צונחים והצרכנים מרוויחים מכך", הוא אומר.

לדברי זילברשטיין, בשנה האחרונה עלו מעט מכירות מוצרי פרימיום, אולם מכירתם של אלה לא נפגעה קשות בתקופת המיתון: "אם אנחנו מביאים תנורי בישול באידוי שמחירם נע סביב 15,000 שקל, לעומת כ-3,000 שקל מחירו של תנור רגיל - אנחנו יודעים מראש שאלה מיועדים רק לפלח אוכלוסייה מאוד מיוחד שהמיתון לא השפיע עליו".

מגמות בענף החשמל:

* גידול במוצרי מטבח ממותגים.

* גידול ברכישת מסכי LED.

* שימוש באינטרנט לצרכי סקר מקדים ולצורך קנייה.

רכב: צפי לשיא במסירת המכוניות החדשות

מסיכום נתוני 3 הרבעונים הראשונים של שנת 2010, המייצגים את שנת תש"ע, עולה כי בשנת 2010 יירשם מספר מסירות הרכב הגדול אפילו ממספר השיא שנרשם בשנת 2007.

על-פי נתוני יבואני הרכב, בשנת 2007 נמסרו כ-191,000 מכוניות חדשות, בשנת 2008 נמסרו 195,000 מכוניות, ב-2009 (שנת המיתון) נמסרו 175,000, ועל-פי נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של 2010, עד סוף השנה יימסרו מעל 200,000 מכוניות.

"ענף הרכב לא נפגע קשה מהמשבר", אומר אילן טל, מנהל המכירות של חברת קרסו, יבואני רנו. "את עיקר העלייה אנחנו רואים במכירת מכוניות משפחתיות רגילות. שוק רכבי הפרימיום - הכולל בין היתר את סדרת 5 ו-7 של ב.מ.וו, סדרות 5-6 של אאודי, חלק מרכבי מרצדס, רכבי לקסוס ורכבי אינפיניטי, שמחיר כל אחד מאלה עולה על 400,000 שקל - שמר על שיעור מכירות יציב גם בתקופת המיתון, ובשנה האחרונה לא חלה עלייה משמעותית במכירות מכוניות אלה.

תופעה נוספת שאיפיינה את השנה האחרונה קשורה בירידה משמעותית במכירת רכבי שטח כבדים.

לדברי אילן טל, בשנה האחרונה נרשמה ירידה של כ-50% במכירת רכבי שטח בקטגורית SUV: "אחרי כמה שנים של מכירות משמעותיות של רכבים מסוג זה, הצרכנים הבינו שצריכת הדלק של רכבים אלה גבוהה במיוחד והם מזהמים את האוויר. במקביל, ארגוני שמירת הטבע אסרו על ירידה לשטח ביותר ויותר אזורים בארץ כך שבפועל אזורי הנסיעה ברכבים אלה הצטמצמו.

"את הקטגוריה הזו החליפו רכבים בקטגוריית cross over (רכב שטח פנאי), שבה נכללים רכבים שהביצועים שלהם מזכירים את ביצועי רכבי השטח, אולם הנסיעה בהם חסכונית יותר ונוחה יותר. בקטגוריה זו ניתן למצוא רכבים כמו יונדאי sx 35, ניסן קשקאי, סוזוקי ויטרה או טויוטה rav4".

מגמות בענף הרכב:

* כ-200 אלף מכוניות חדשות יימסרו עד סוף 2010.

* גידול ברכישת רכבי שטח-פנאי על חשבון רכבי שטח מזהמים.

מזון: יותר מזון פרימיום, יותר אלכוהול מיובא

לצד שגשוגן של רשתות מוזלות דוגמת רמי לוי וחצי חינם, נרשמה בשנה החולפת התעוררות בצריכת מוצרי מזון פרימיום.

לדברי יוסי שליו, מנהל הסחר של טיב טעם, מגמת הבלימה הכללית שהחלה עם פרוץ המשבר נעצרה, וברשת מרגישים ב-3 הרבעונים הראשונים של 2010 מה שהם מכנים "תחושת האושר" בקרב הלקוחות.

"אנו מזהים בבירור תנועה חוזרת של קהל הלקוחות מצריכת המותג הפרטי חזרה לצריכת המותגים המוכרים, וכן מעבר מצריכת מותגם ביניים למותגי פרימיום".

כך לדוגמה מצביע שליו על מעבר ממרככי כביסה רגילים למרככי כביסה מרוכזים, חזרה לצריכת תכשירי טואלטיקה ממותגים ידועים בחו"ל, גידול של 50% בצריכת בירה מתוצרת חוץ (על חשבון צריכת בירה מתוצרת הארץ), מעבר מצריכת מוצרי לחם ביניים ומסובסד לצריכת מותגים איכותיים ביתיים ומיוחדים, ועלייה בצריכת מוצרי שוקולד ובונבוניירות ממותגות מחו"ל על חשבון המותגים המקומיים.

שליו מצביע גם על מעבר מצריכת מוצרי קפה נמס לכיוון קפה מיובש בהקפאה, כשההפרשים במחירים בין שני סוגי הקפה יכולים להגיע ל-30% (מחיר קפה מיובש בהקפאה מתחיל בכ-30 שקל, ואילו מחיר קפה נמס נע סביב 20 שקל לצנצנת).

חל גידול של 35% בצריכת פסטה מיוחדת על חשבון פסטות תוצרת הארץ או פסטות חו"ל זולות, וצריכת שמן זית ושמן קנולה מועשר באומגה 3 על חשבון שמני סויה.

בנוסף, יש עלייה של 25% בצריכת ביצים "מיוחדות" (מועשרות באומגה, ביצי חופש), שמחירן גבוה לעיתים בכ-50% ממחיר ביצים רגילות, ועלייה בצריכת יין שמחירו מעל 50 שקל.

גם ברשתות המוכרות מוצרי מזון אורגני, היקרים לרוב ממוצרים רגילים, רשמו עלייה במספרי הקונים ופדיונות. "מכיוון שמדובר בענף צעיר, נמשכת מגמת הגידול כל הזמן", מסביר גיא פרוביזור, מנכ"ל ובעלים של עדן טבע מרקט: "בכל רבעון אנחנו מכניסים 120-150 מוצרים חדשים, ואנחנו מרגישים עליה בסלי הקנייה.

"בשנה האחרונה הרגשנו עלייה במיוחד בצריכת מוצרים אקולוגיים, אבל ניתן לייחס זאת בין היתר לניסיון שלנו להוזיל משמעותית את מחירי המוצרים האלה והשוואתם למחירי מוצרים רגילים".

מגמות בתחום המזון:

* גידול בהוצאה על מוצרי פרימיום.

* גידול בצריכת בירה ושוקולד תוצרת חוץ.

* גידול בצריכת ביצים מיוחדות (אורגניות, חופש).

* גידול בקניית יינות שמחירם מעל 50 שקל.