התקציב של יפן: טריליון דולר; "ההוצאות יעזרו להימנע ממיתון בעל תחתית כפולה"

הממשלה מתכננת הנפקת אג"ח בסכום של 44 טריליון ין, על אף שהחוב הלאומי כבר עומד על 200% מהתמ"ג

סגן ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, אמר אתמול (א') שהוצאות השיא של הממשלה במסגרת התקציב יסייעו ליפן להימנע ממיתון בעל תחתית כפולה.

דבריו האופטימיים, שנאמרו במהלך תוכנית טלוויזיה, באו בסופו של שבוע קשה עבור המפלגה הדמוקרטית השלטת, שבמהלכו צנח לראשונה שיעור התומכים בממשלה, שהחלה לכהן לפני שלושה שבועות, לפחות מ-50%, והתפרסמו נתונים מדאיגים על כלכלת יפן.

"הכלכלות באסיה ובעולם התאוששו, והוצאות התקציב שלנו צפויות להגדיל את הביקוש", אמר קאן. "הין חלש יותר, ומחירי המניות העפילו שוב לרמות גבוהות מ-10 אלף ין. לדעתי נוכל למנוע מיתון בעל תחתית כפולה".

תמריצים למשקי הבית

ביום ו' הציגה ממשלת יפן תקציב שנתי בהיקף שיא של 92,300 מיליארד ין (טריליון דולר) לשנת הכספים הבאה, שתיפתח באפריל, וזאת במסגרת מאמציה להמריץ את הביקוש המקומי באמצעות תמיכה ותמריצים למשקי הבית, בין היתר על-ידי הגדלה של קצבאות הילדים.

במסגרת הצעת התקציב, תנפיק הממשלה אג"ח חדשות בשווי כולל של 44,300 מיליארד ין - סכום קרוב ליעד 44,000 מיליארד הין שהבטיחה. תוכנית הנפקה זו כבר מעוררת חששות בשוקי האג"ח, מכיוון שהחוב הציבורי של יפן מתקרב ל-200% מהתמ"ג.

בעיה נוספת שעמה מתמודדת הממשלה היא העלייה בהוצאות בסעיפי הרווחה, עקב ההזדקנות של אוכלוסיית יפן. בהצעת התקציב נאמר ש-51% מההוצאות הכלליות קשורות לסעיפים של רווחה חברתית.

מנוע הצמיחה העיקרי של יפן הוא הביקוש למוצריה ולשירותיה בחו"ל. כלכלת יפן מתאוששת מהמיתון החמור ביותר שפקד אותה מאז מלחמת העולם השנייה, והמצב של ענף הייצוא ישחק תפקיד מפתח בצמיחת הכלכלה, בשילוב עם הביקוש בשאר מדינות אסיה.

המחירים ממשיכים לצנוח

בנובמבר נותר ביקוש זה ללא שינוי, אך נתוני הכלכלה שיקפו תמונה פחות אופטימית בכלכלת יפן עצמה. נתונים שהתפרסמו ביום ו' הראו שבנובמבר טיפסה האבטלה ב-0.1% ל-5.2%. מדד המחירים לצרכן המשיך לרדת זה החודש התשיעי ברציפות, ופירושו של דבר הוא שמשקי הבית מעדיפים לשמור על המזומנים שלהם ולהימנע מהוצאות מיותרות.

התמיכה בממשלתו של יוקיו הטויאמה צנחה ב-16.5% ל-47.2%, לעומת החודש הקודם, לפי ממצאי סקר שהתפרסמו שלשום (שבת), ושאותו ערכה סוכנות הידיעות קיודו. בשבוע שעבר התפרסמו ממצאים דומים בסקר שערך העיתון "אסהי".