ב"י: הבורסה דועכת בשל המחאה, הסדרי חוב והעלאת המס

בנק ישראל דן לראשונה בירידות בבורסה בת"א בזמן ששוקי חו"ל נהנים מראלי, וכן בהתחזקות הדולר ■ בבנק טוענים כי הסיכון הגיאו-פוליטי אינו הגורם העיקרי לירידות ■ מה חושבים בבנק על טענות הקבלנים בדבר מחנק אשראי?

המחאה החברתית, גל הסדרי החוב והעלאת המס על רווחי הון ל-25% במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג הם מהגורמים העיקריים שהביאו לירידות בבורסה בת"א, שעה ששוקי המניות בעולם נהנים מראלי שהחל בתחילת אוקטובר. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של בנק ישראל, אותם פרסם היום (ב') הבנק.

פרויקט מיוחד של "גלובס": הבורסה בת"א דועכת

זו הפעם הראשונה שבבנק ישראל דנו בפורום מצומצם בסנטימנט השלילי בבורסה. לפי בנק ישראל, העלייה בסיכונים הגיאו-פוליטיים בעקבות האביב הערבי והאיום האיראני אינה הגורם העיקרי לירידות בבורסה, מה גם שלא חלה עלייה ניכרת במרווחי ה-CDS (חוזי ביטוח על אג"ח ממשלתיות המגנות על מחזיקי האג"ח מפני חדלות פירעון), מה שמחזק את טענות בנק ישראל.

כאמור, הבורסה באחד העם גורמת למשקיעים בישראל מפח נפש , שכן בשבועות האחרונים מחזורי המסחר נמוכים והיא מציגה תוצאות פושרות למדי שלא מאפשרות לסוחרים ולמשקיעים לבצע מהלכי השקעות. כך למשל, בעוד המדדים המובילים בעולם פתחו בראלי בתחילת השנה שהסתכם עד היום בעליות ממוצעות של עד כ-20%, המשקיעים בישראל נשארו מאוכזבים מאחר ומדד ת"א 100 נותר מאחור כאשר רשם עליות של כ-2.2%.

"חברי הוועדה דנו בשאלה באיזו מידה השפיעה העלייה בסיכון הגיאו-פוליטי באזורנו בתקופה האחרונה לביצועי חסר של שוק המניות הישראלי ביחס לשוקי המניות בעולם, לפיחות השקל ביחס לדולר וליציאה של הון מישראל. ככל הנראה ניתן לייחס חלק מהשינויים שנצפו גם לגורמים נוספים המאפיינים את ישראל בזמן האחרון כגון השפעת המחאה החברתית, ריבוי הסדרי החוב והעלאת המס על ריווחי הון. בהקשר זה צוין שלא ניכרה עלייה במרווחי ה-CDS, ירידה בכניסות תיירים או בהשקעה", נכתב בפרוטוקול בנק ישראל.

בתוך כך, אמש דווח ב"גלובס" כי שגיא טובי, הסוחר העצמאי בבורסה שניסה להרים את שביתת הסוחרים הפרטיים בעקבות העלאת המס על רווחי הון ל-25%, פתח עצומה ברשת לפיטוריה של אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה לני"ע בת"א, בשל הדעיכה בבורסה והשפל במחזורי המסחר.

חברי הנהלת הבנק דנו גם בסוגיה בוערת נוספת - מחנק האשראי עליו מתלוננים קבלנים - וזאת על רקע ירידה של 13% בהתחלות הבנייה ברבעון הרביעי של 2011. לפי בנק ישראל, אין מחנק אשראי במשק, למרות התייקרות האשראי: "האשראי הבנקאי והחוץ-בנקאי ממשיך לגדול במהלך החודשים האחרונים, אם כי בקצב נמוך ביחס לשנים האחרונות ובפרט בקצב נמוך ביחס לצמיחת התוצר. בפרט בולטת האטה באשראי לענף הנדל"ן, שבו הביאה עליית הסיכונים להקשחת התנאים למתן אשראי לקבלנים. הקשחת התנאים, לפחות אצל חלק מהבנקים, אינה קשורה במגבלות האשראי הענפיות לענף הבנייה בפניהן הם ניצבים". במקביל נדונו הקשיים במיחזור חובות בשוק ההון נוכח העלייה בתשואות אגרות החוב הקונצרניות, בעיקר לחברות בדירוגים הבינוניים והנמוכים. קשיים אלו, כפי שמעיד גם סקר המגמות בעסקים נפוצים בעיקר בחברות נדל"ן ובחברות קטנות".