נפילה בהכנסות ובשווי: סטיקספיי חותכת את שווייה במיזוג ל-SPAC

חברת טכנולוגיות הלוויינים הישראלית הנמיכה את תחזית ההכנסות השנתית שלה  ב-75% ל-10 מיליון דולר בלבד

דוד ריפשטיין, מנכ''ל סטיקספיי / צילום: תמר מצפי
דוד ריפשטיין, מנכ''ל סטיקספיי / צילום: תמר מצפי

חברת טכנולוגיות הלוויינים הישראלית סטיקספיי, שנמצאת בתהליך לקראת מיזוג לחברת SPAC, תיאלץ להסתפק בשווי נמוך משמעותית מזה שהוצב לה רק לפני כחצי שנה. החברה, שהודיעה בחודש מרץ על מיזוג לפי שווי של 813 מיליון דולר אחרי הכסף (שווי פעילות של 632 מיליון דולר) תתמזג כעת בשווי הנמוך ביותר מחצי - 365 מיליון דולר בלבד - כך דיווחה חברת ה-SPAC שאליה היא מתמזגת, Endurance Acquisition. המועד האחרון להשלמת העסקה נקבע ל-7 בנובמבר.

נראה כי בחברה, שבעבר ניסתה להנפיק ללא הצלחה בבורסה בת"א, העדיפו שלא לדחות את התוכניות להפוך לחברה ציבורית בניו יורק, גם במחיר של שווי מקוצץ. את הפחתת השווי ניתן להסביר בהרעה בתוצאות החברה - סטיקספיי מדווחת על הפחתת התחזיות שלה לשנים הקרובות.

מתברר שהתחזיות שמסרה לפני כחצי שנה כבר אינן רלוונטיות, בעקבות שינויים בהנחות שהתחזית התבססה עליהן. בין היתר מדובר במספר החוזים החדשים שהחברה תוכל לחתום ובשיפור בתנאי שרשרת האספקה. כמו כן, סטיקספיי מעדכנת על עליית חומרי הגלם לייצור השבבים שלה, ומזהה אי-ודאות בסביבת האינפלציה, כך שלהערכתה תחזיות הרווחיות הקודמות שלה כבר לא רלוונטיות.

כתוצאה מכך, התחזית המקורית להכנסות לשנה הנוכחית נחתכת ב-75%, מרמה של 40 מיליון דולר ל-10 מיליון דולר בלבד - נמוך מההכנסות ב-2021, שהיו 21.7 מיליון דולר. סטיקספיי צופה השנה EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שלילי בגובה 20 מיליון דולר, ותזרים חופשי שלילי של 21 מיליון דולר. בין היתר בחברה מסבירים שירידה של כ-14 מיליון דולר בתחזית ההכנסות נובעת מעיכובים בייצור שבבים אצל צד שלישי, שמונע מסטיקספיי לספק את המוצרים ללקוחות.

ב-2023, במקום הכנסות של 88 מיליון דולר עם EBITDA חיובי של 23 מיליון דולר, התחזית המעודכנת היא להכנסות של 36 מיליון דולר ו-EBITDA שלילי של 6 מיליון דולר. ב-2024 החברה מצפה לעבור ל-EBITDA חיובי בגובה 15 מיליון דולר על הכנסות של 80 מיליון דולר, כאשר התחזית המקורית הייתה ל-47 מיליון דולר ו-166 מיליון דולר, בהתאמה.

סטיקספיי הוקמה ונוהלה על ידי יואל גת ז"ל, שהיה אחד ממייסדי גילת לוויינים, מפתחת מוצרים וטכנולוגיות שמשמשים בשלב הפיתוח והייצור של מערכות תקשורת לווייניות. כיום היא מנוהלת על ידי דוד ריפשטיין. 

בתקופת השיא של הנפקות ה-SPAC בוול סטריט, עד אמצע השנה שעברה, עלו טענות על כך שהחברות המתמזגות לחברות SPAC מפרסמות תחזיות אופטימיות מדי, ורבות מהן לא עמדו בתחזיות האלה לאחר שהפכו לחברות ציבוריות. זו הייתה אחת הסיבות להתקררות השוק, ולירידה החדה במספר הנפקות ה-SPAC.