כבר לא ממש כחול-לבן: רק 10% מעובדי טבע הם ישראלים

לטבע יש כ-36 אלף עובדים ברחבי העולם, מתוכם רק כ־10% מועסקים בישראל • היום החברה כבר מוגדרת בארה"ב כ"מנפיקה מקומית" • מה קרה לחברה שנחשבה במשך שנים ל"מניית העם"?

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע
מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

במשך שנים נחשבה חברת התרופות טבע  ל"מניית העם" - ביטוי שהוצמד לה בשנות השמונים. המשקל הגבוה של המניה במדד המוביל בבורסה גרם לכך שהיא הייתה הנפוצה ביותר בתיקי ההשקעות, וניתן לומר כי כל אזרח בישראל החזיק בה ישירות או באופן עקיף.

מניות העם החדשות: המשקיעים הפרטיים אוהבים את קבוצת דלק, המוסדיים את לאומי ומי עדיין משקיע בטבע? | בדיקת גלובס
בג'יי. פי מורגן בחנו את תחזית "סוף העולם" של השווקים, והגיעו לתוצאות מפתיעות
הרווח כולו שלהם: מי סובל ומי מרוויח מהדפסת הכסף והאינפלציה? | פרשנות

עם זאת, כבר לפני כעשור היה קשה להתייחס לטבע כמניית העם, ומניות אחרות עקפו אותה ברמות הסחירות בת"א. נכון להיום, משקלה של טבע במדד המוביל ת"א 35 דומה לשל הבנקים לאומי, דיסקונט והפועלים, ונמוך משל חברת הטכנולוגיה נייס. בשווי השוק, טבע היא החמישית בגודלה במדד, אחרי לאומי, נייס, הפועלים ו־ICL, עם שווי נוכחי של כ־32.3 מיליארד שקל.

מניית טבע הגיעה לשיא של כל הזמנים בקיץ 2015, על רקע האופוריה שהצית אז הדיווח שלה על רכישת חברת אקטביס מידי אלרגן בכ־40 מיליארד דולר. המניה זינקה אז ליותר מ־70 דולר ושווי השוק של טבע הגיע ל־61 מיליארד דולר.

הרכישה, שאותה הוביל המנכ"ל ארז ויגודמן, נתפסה כצעד חיובי שיסייע לטבע לצמוח, למרות המינוף הגדול והחוב שנלקח לצורך מימון העסקה. אולם, בשנה שלאחר ההודעה על הרכישה ועוד לפני השלמתה, כבר החלו לעלות ספקות בנוגע למחיר הגבוה שטבע משלמת.

בסופו של דבר, רכישת אקטביס הפכה לסכנה אמיתית עבור טבע. במקום לבצר את עוצמת טבע, היא הפכה לחברה עם קשיים פיננסיים והוטל ספק לגבי יכולתה לשרת את החוב שלה.

ירידה במספר העובדים

לאחר פרישתו/הדחתו של ויגודמן בתחילת 2017, חיפשה טבע מנכ"ל בעל שיעור קומה שיבוא "להציל" אותה. לבסוף נמצא קאר שולץ מדנמרק, שהציג תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה, בין השאר, פיטורי אלפי עובדים וביטול חלוקת הדיבידנד.

בתקופת כהונתו של שולץ קטן החוב של טבע, אבל הוא נאלץ להתמודד עם קשיים אחרים, בראשם החשיפה של טבע להליכים משפטיים יקרים. המרכזיים ביניהם היו קשורים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים, ולתיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב.

לאחרונה הקדים שולץ את פרישתו וטבע הודיעה על מינויו למנכ"ל של ריצ'רד פרנסיס, שכיהן בעבר כמנכ"ל המתחרה סנדוז.

ב־2021 החברה העסיקה קרוב ל־36 אלף עובדים ברחבי העולם, לעומת שיא של כמעט 57 אלף עובדים ב־2016. רק כ־10% מעובדי החברה מועסקים כיום בישראל - 3,600 עובדים. מדובר על ירידה של כמחצית ממספרם ב־2012.

לאורך השנים האחרונות חלקם של העובדים מישראל מתוך כלל עובדי טבע הלך ופחת. עם זאת, בהתאם לתקנון, טבע מנוהלת על ידי המנכ"ל ממטה החברה בישראל. נוסף על כך, חמישה מתוך 12 חברי ההנהלה הבכירה הם ישראלים.

בכל מקרה, החל מינואר 2018 טבע מוגדרת בארה"ב כ"מנפיקה מקומית" (U.S Domestic Issuer), ונדרשת לדווח כחברה אמריקאית. זאת, לאחר שהשלמת רכישת אקטביס ב־2016 הובילה לכך שיותר מ־50% מנכסיה ממוקמים בארה"ב.