יומיים לפני התאריך המיועד, מדיוונד קיבלה את אישור ה-FDA לתכשיר שלה לכוויות

חברת מדיוונד קיבלה ממנהל המזון והתרופות בארה"ב אישור שיווק לתרופה NexoBrid, המיועדת לטיפול בכוויות • המוצר מבוסס על צמח האננס, והוא אחד הראשונים שמקבל מה־FDA אישור כתרופה בוטנית • מניית החברה מטפסת ב-4.8% ושוויה עומד על כ-108 מיליון דולר

מנכ''ל מדויוונד, עופר גונן / צילום: ערן לביא
מנכ''ל מדויוונד, עופר גונן / צילום: ערן לביא

עדכון של רשימת התרופות המאושרות לשנת 2022 באתר ה-FDA חשף כי חברת מדיוונד קיבלה את אישור השיווק לתרופה שלה לטיפול בכוויות, NexoBrid. המוצר מאושר בינתיים לטיפול בכוויות במבוגרים. האישור מאפשר לחברה לשווק את התרופה שלה בארה"ב, והשותפה השיווקית שלה, Vericel, שכבר יש לה מערך שיווק בתחום, צפויה להתחיל לשווק את המוצר כבר בחודשים הקרובים. בשעה זו עולה מניית החברה 4.8% ושוויה עומד על כ-108 מיליון דולר.

סוף לבצורת? ארבע חברות ישראליות מצפות לאישור FDA ב־2023 

המוצר של מדיוונד מסלק רקמה מתה מכוויות (ופוטנציאלית גם מפצעים כרוניים, אבל האישור האפשרי הקרוב הוא רק לכוויות). הוא מתחרה בעיקר בניתוח להסרת כוויות, הדורש כוח אדם יקר יותר ומסירים בו רקמה בריאה רבה יותר.

המוצר מבוסס על צמח האננס, והוא אחד הראשונים שמקבל מה־FDA אישור כתרופה בוטנית. מדובר בהגדרה קצת יותר סלחנית מבחינת המינון המדויק של החומרים במוצר, עם דגש רב יותר על אופן העיבוד של הצמח.

החברה כבר משווקת את המוצר באירופה. עד היום ההכנסות מהפעילות שם היו נמוכות, בין היתר בגלל המשאבים המוגבלים של החברה והשוק הקטן. רוב הכוויות החמורות הן בילדים, ועד היום האישור שלה היה לטיפול במבוגרים. היא צפויה לקבל אישור לשימוש גם בילדים ברבעון הנוכחי, לצד הרחבת מספר המדינות באירופה שבהן המוצר מאושר והוספת יפן לרשימה. השוק האמריקאי לכוויות במבוגרים בלבד מוערך בכ־200 מיליון דולר. מדיוונד חתמה על הסכם שיווק בארה"ב עם וריסל, והיא תקבל ממנה תמלוגים מההכנסות ותשלומים על אבני דרך. בנוסף, לחברה יש גם הסכם עם BARDA, חברת המחקר הממשלתית האמריקאית בתחום ההגנה הביולוגית, שמימנה חלק מהפיתוח ומצטיידת במוצר כאספקה לשעת חירום.

אחד האתגרים בשיווק יהיה להתגבר על החשש המנתחים מתחרות. ההצלחה בחדירה לשוק עשויה להיות תלויה במבנה התמריצים. ייתכן שהמנתחים עדיין יוכלו לגבות את רוב התשלום על המוצר גם אם מישהו אחר ימרח את המשחה בפועל. אתגר נוסף הוא השגת שיפוי ביטוחי מתוכניות הביטוח השונות במדינות, עניין שעשוי להימשך שנים.

נכון לספטמבר 2022, למדיוונד היו 35 מיליון דולר בקופה. באוקטובר היא גייסה עוד 30 מיליון דולר. היא צפויה לקבל 7.5 מיליון דולר כתשלום אבן דרך, כך שקופתה צפויה להספיק עד 2025.

החברה מפתחת גם מוצר להטיפול בפצעים, הפונה לשוק גדול יותר, והחברה כבר ציינה שהיא בוחנת אופציות להסכם אסטרטגי נוסף.