מחריפה את התחרות: הבאנה לאבס משיקה מעבד עם תפוקה כפולה ממעבד הדגל של אנבידיה

חברת הבאנה לאבס השיקה את מעבד Gaudi2, שלטענתה מציג תפוקה גדולה פי שניים לעומת מעבד הדגל של אנבידיה • המעבדים כבר זמינים ללקוחות החברה • סנדרה ריברה, סגנית נשיא בכירה באינטל: "אנו צופים שגודל השוק שאינטל תוכל לפנות אליו עם פתרונות מבוססי בינה מלאכותית יהיה בגודל של יותר מ-40 מיליארד דולר עד 2026"

איתן מדינה, מנהל תפעול ראשי במעבדות הבאנה לאבס וסנדרה ריברה, סגנית נשיא בכירה באינטל / צילום: אוהד פאליק
איתן מדינה, מנהל תפעול ראשי במעבדות הבאנה לאבס וסנדרה ריברה, סגנית נשיא בכירה באינטל / צילום: אוהד פאליק

קבוצת הפיתוח של אינטל למאיצי בינה מלאכותית לדאטה סנטר, חברת הבאנה לאבס שנרכשה על ידי אינטל בדצמבר 2019 תמורת 2 מיליארד דולר, משיקה היום (ג') מעבד חדש שנועד להחריף את התחרות מול ענקית השבבים אינבידיה. לפי ההודעה, החברה השיקה את מעבד Gaudi2, שלפי החברה מציג תפוקה גדולה פי שניים לעומת המעבד הגרפי A100, מעבד הדגל של אנבידיה - תפוקה אדירה ביחס למעבד של אנבידיה.

לפי החברה, שוק מעבדי הבינה המלאכותית ללמידה עמוקה נשלט בידי אנבידיה, בחברה זיהו את החסם הזה ולכן החליטו לטפל בזה - וזו הדרך של אינטל לעלות מדרגה ולהתחרות בה. על פי הנתונים שהוצגו, קצב הגידול השנתי הממוצע של שוק המאיצים לדאטה סנטר גדל במיוחד, ועומד על 36.7% לשנה. בהבאנה לאבס אומרים כי המעבדים כבר זמינים ללקוחות החברה, משמע - בעיית האספקה לא משפיעה על המעבד והחברה תדע להתמודד ולספק את השבבים הנדרשים.

המעבדים החדשים מיוצרים בטכנולוגיה של 7 ננומטר של TSMC, בעוד שהדור הקודם של המעבד היה מבוסס על תהליך ייצור של 16 ננומטר (ככל שיורדים בננומטרים, כך ניתן להכניס יותר טרנזיסטורים כי הם קטנים יותר. המעבד יהיה חזק יותר ככל שיש יותר טרנזיסטורים). חברה אחרת בפורטפוליו החברות של אינטל כבר חתומה כלקוחה של המעבד החדש, הלא היא חברת מובילאיי (המפתחת רכבים אוטונומיים ונמצאת בתהליך הנפקה). גבי חיון, סמנכ"ל מחקר ופיתוח במובילאיי אמר כי לאחר שבחרו להשתמש ב-Gaudi, "צוותים אלה רואים באופן עקבי חיסכון משמעותי בעלויות ביחס למופעים קיימים מבוססי מעבדים גרפיים לאורך המודלים השונים", לדבריו.

בהבאנה לאבס מעריכים ששיפור שכזה יתגלגל ישירות לצרכנים. "ככל שהלקוחות מצליחים לאמן את המחשבים שלהם יותר מהר, התוצאה היא קיצור הזמן להגעה לתובנות וזמן הגעה מהיר יותר לשוק של מוצרים", נכתב בהודעה של החברה. לפי איתן מדינה, מנהל תפעול ראשי במעבדות הבאנה לאבס, המעבד החדש שלהם מיושם באותו תהליך ייצור ובערך באותו גודל של פיסת סיליקון כמו המעבד הגרפי המוביל של אנבידיה, A100, ועדיין הביצועים שלהם מובילים.

"תעשיית הבינה המלאכותית תגדל להיקף של עשרות מיליארדים"

בהשוואה שהציגה החברה, המעבד החדש Gaudi2 מצליח לעבד 5,425 תמונות בשנייה - משמע המחשב יודע לבחון ולעבד כ-5,000 תמונות בשנייה אחת. ביחס לנתון הזה, מעבד ה- A100 של אנבידיה מצליח לעבד 2,930 תמונות בשנייה, כלומר כפליים. ב-NLP (ניתוב לשוני פיזיולוגי), משמע עיבוד טקסטים, לפי נתוני החברה: המעבד החדש של הבאנה לאבס מעבד 685 רצפים/משפטים בשנייה, בעוד שהמעבד של אנבידיה מעבד 348 רצפים/משפטים בשנייה - גם כאן, פי שניים.

מעבד Gaudi2 של הבאנה לאבס / צילום: אינטל
 מעבד Gaudi2 של הבאנה לאבס / צילום: אינטל

הבאנה לאבס לא מספרים כמה זמן עבדו על הפיתוח הזה, כמה מעבדים כאלו מתוכננים יסופקו, ומה המחיר שלו ביחס למעבד של אנבידיה (אך כן אמרה שהיא מצפה לשמור על יתרון יחסי בעלות לביצועים). מה שכן סנדרה ריברה, סגנית נשיא בכירה באינטל ומנכ"לית קבוצת הדאטה סנטר והבינה המלאכותית, אמרה כי "אנו צופים שגודל השוק שאינטל תוכל לפנות אליו עם פתרונות מבוססי בינה מלאכותית יהיה בגודל של יותר מ-40 מיליארד דולר עד 2026".

להערכתה של ריברה, "תעשיית הבינה המלאכותית תגדל להיקף של עשרות מיליארדי דולרים עד אמצע שנות ה-2020, כאשר הצמיחה הגדולה ביותר תתרחש במגזר שמיועד להסקת מסקנות באמצעות בינה מלאכותית", וכי "התעשייה עדיין בחיתוליה מבחינת אימוץ בינה מלאכותית, ועדיין מוקדם להכריז על מנצח או לומר שהתעשייה עברה שינוי".

לצד זאת, חברת הבאנה לאבס השיקה מעבד נוסף בשם Greco, המיועד להסקת מסקנות עבור בינה מלאכותית ומסייע להפוך מודלים קיימים מבוססי מעבדים גרפיים לפלטפורמת החומרה של Gaudi.