הבורסה שוב נוגעת ברמות השיא: המעו"ף השלים טיפוס שבועי של 2.7%

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לפורטל הפיננסי ] כי"ל הוסיפה 2.6% * החברה לישראל טיפסה 4.9% * דלק עלתה 5.1% * לאומי התחזקה 3.4%

הבורסה של ת"א חזרה לטפס היום, ומדד המעו"ף התמקם שוב במרחק פסיעה של כ-0.1% מרמת השיא, תוך שהוא משלים טיפוס שבועי של 2.7%. המדדים המובילים תפסו משעות הבוקר המוקדמות כיוון חיובי, שהלך והתגבר ככל שהאריך היום, והמניות הכבדות ריכזו גם הפעם את מרבית הפוקוס של המשקיעים.

מה הסיבה לאופטימיות היום? ככל הנראה, המסחר החיובי מאתמול והיום בבוקר בשווקי העולם. מעבר לכך, לא הצלחנו לדוג היום הסברים מעניינים לרוח החיובית שנשבה בשוק. הפעילים עמם שוחחנו ציינו, כי במקביל לאי-הוודאות שמתפתחת בשוק לאורך הימים האחרונים, אסור לשכוח שעם יישום מהלך ההתנתקות המשק המקומי עלה על ה'רדאר' של רבים מהמשקיעים הזרים. עובדה זו, גורמת לדברי הפעילים להמשך ה'טפטוף' של כספי הזרים לשוק המקומי, והעדות לכך מתקבלת ב'שטח' עצמו.

"צריך להבין שבתעשיית ההשקעות הבינ"ל מסתובבים סכומים אדירים של טריליוני דולרים, שכ-%3-4% מופנים לשווקים המתעוררים וביניהם ישראל. מי שמביט לעומק על הנתונים הכלכליים של השווקים המתעוררים רואה שישראל מנצנצת שם כמו פנס בחדר חשוך, במיוחד על רקע דירוג האשראי שלה בהשוואה לשאר הנתונים. התופעה הזו מביאה את הזרים להמשיך ולהזרים לכאן כספים, ובהקשר זה חשוב להבין שלמרות שישראל מהווה 'בוטנים' עבור המשקיעים הזרים, במונחים אבסוליטיים מדובר בסכומים שלא נראו בשוק המקומי בעבר", פרשן ביצירתיות אחד הפעילים.

מעבר למגמה התוך יומית, ראוי לציין שהלך הרוח בשוק ממשיך להיות מבולבל למדי, כשהשאלה שמעלים הפעילים יותר ויותר היא 'מי המשוגע שממשיך לקנות סחורה בשוק הזה?' ככל הנראה, לא מדובר במשוגע אחד, אלא בהרבה 'משוגעים' שממשיכים להאמין, כי דיבידנד ההתנתקות יגבר על ההשפעות השליליות הפועלות על השוק וצפויות לפעול בחודשים הקרובים.

אגב, לשם המחשת מצב הרוח בשוק, ניתן להביט בנייר השבועי שסיפק היום בנק הפועלים, המסכם את ההתפתחויות האחרונות בשווקים. הנקודה הבולטת שהעלו הכלכלנים היא ההמלצה לנקיטת עמדה דפנסיבית על השוק, כשעיקר הדברים מכוונים לאפיק המנייתי. כלכלני הבנק הגדילו לעשות כשציינו, כי להערכתם אין ירידה ברמת האי ודאות במשק, וכי אין לצפות לכלכלת בחירות, וזאת בשל ביצוע מוצלח של תוכנית ההינתקות.

בסוף היום מדד המעו"ף הוסיף 1.6%, מדד ת"א 100 טיפס 1.5% ומדד התל-טק עלה 0.7%. מחזור המסחר המשיך להיות ער למדי ועמד על 957 מיליון שקל.

סיכום אוגוסט הסוער

עם סיומו של חודש אוגוסט הסוער ניתן להתפנות לסיכומים, כשהנתונים הבסיסיים מראים, כי מדד המעו"ף רשם תשואה של 4.5% במהלך החודש החולף, מה שהפך אותו לאחד החודשים הבולטים בבורסה מתחילת השנה. עפ"י נתוני ביזפורטל מקבוצת קו-מנחה, חודש אוגוסט היה גם אחד מחודשי אוגוסט הטובים ביותר ב-10 השנים האחרונות, על רקע המגמה השלילית המסורתית המאפיינת את חודשי הקיץ. בנוסף ראוי לציין את שני האירועים הבולטים שליוו את החודש, יישום מהלך ההתנתקות והתפטרותו של שר האוצר, בנימין נתניהו.

נתוני ביזפורטל מלמדים עוד, כי מבין מדדי המניות, בלט סקטור הבנקים בתשואה עודפת על פני תחומי מניות האחרים. המניות בסקטור עלו בשיעור חד של כ-11%, תוך שהן משלימות עלייה חדה של כ-17% בחודשיים האחרונים. מנגד, בקרב סקטור חיפושי הנפט נרשמו ירידות שערים של כ-3.7%, מגמה מעניינת אם נזכרים בכך שמחיר הנפט ממשיך לטפס ללא הרף בשוקי הסחורות המלמדת יותר מכל על ריחוקו של 'חלום' הנפט הישראלי מהמציאות.

הנתונים מלמדים עוד, כי מחזורי המסחר במניות מדד המעו"ף גדלו במעט בהשוואה לחודש יולי והסתכמו בממוצע בכ-586 מיליון שקל ביום. מחזורי המסחר במניות מדד ת"א-75 גדלו גם הן בשיעור מתון בהשוואה לחודש יולי והסתכמו בממוצע בכ-132 מיליון שקל.

עוד עולה, כי גם בשוק הנגזרים נרשם גידול במחזורי המסחר. המחזורים בנגזרי המעו"ף הסתכמו בממוצע יומי של כ-310 אלף יחידות לעומת 240 אלף יחידות בממוצע מתחילת השנה, ו-180 אלף בחודש המקביל אשתקד, גידול חד של 29% וכ-72% בהתאמה. בביזפורטל מציינים עוד, כי סטיות התקן בנגזרי המעו"ף במהלך חודש אוגוסט היו מהגבוהות בשנים האחרונות, כאשר השיא היה כשסטיות התקן הגלומות ביום ה-16 באוגוסט הגיעו לרמה של 27% ובממוצע נעו סביב רמה של 20%.

לגבי השוק הסולידי, הנתונים מראים כי גם הוא התאפיין במגמה חיובית, בעיקר באג"ח צמודות המדד שעלו בחודש אוגוסט בשיעור ממוצע של 2.1%. באג"ח השקליות מסוג שחר התנהל מסחר מאופק יותר, ואלו רשמו עליות בשיעור מינורי של 0.3% כשבטווחים הקצרים נרשמה עלייה בתשואות לפדיון, ואילו בארוכים נותרו התשואות כמעט וללא שינוי ביחס לרמתן בתחילת החודש.

מניות האנרגיה בוערות

בשוק המניות, ריכזה היום כי"ל את מרבית תשומת הלב, על רקע עסקת הענק לרכישת חברת מוצרי התכלית האמריקנית אסטאריס בכ-255 מיליון דולר. מבלי להיכנס לעומק העסקה, ניתן לומר כי מדובר בהחלט בצעד שמרחיב באופן משמעותי את הפריסה הגלובלית של החברה, שהופכת לאיטה לסופרמרקט ייחודי של מוצרי הכימיה השונים. המשקיעים, ככל הנראה, אהבו את העסקה ממבט ראשון ושלחו את המניה לעלייה של 2.6%. יצוין, כי מניית החברה לישראל לא איחרה להגיב להתפתחויות בכי"ל ורשמה קפיצה משלה בשיעור של 4.9%.

מעבר לכי"ל, תופעה נוספת שממשיכה להתעצם בימים האחרונים היא הגאות במניות האנרגיה, על רקע הרמה הגבוהה של מחירי הנפט, שמרכזת תשומת לב בינ"ל כבר לא מעט זמן. בהקשר זה, ראויות לציון שתי 'הנהנתניות' המקומיות - קבוצת דלק ואורמת .

הראשונה, מלבד עניין האנרגיה נהנית גם מהגברת השקיפות בעסקיה לאורך השנה האחרונה והעובדה שמהמשקיעים 'סוף סוף' גילו את המניה. לגבי עניין האנרגיה, המשקיעים שואבים עידוד בימים אחרונים מעליות חדות במניות אלון USA בארה"ב, שעוסקת בתחומים משיקים לדלק USA, והונפקה רק לאחרונה בהצלחה. הערכות בשוק הן, כי גם דלק עשויה להנפיק את זרוע האנרגיה בארה"ב לפי שווי מכובד למדי, כשהבוננזה האמיתית בתחום היא בית הזיקוק שרכשה האחרונה החברה.

לגבי אורמת, אין כל חדש. החברה מספקת אלטרנטיבה לחשמל הקונבנציונלי שזוכה לאהדה הולכת וגוברת בשוק האמריקני, ומי אנחנו שנתווכח עם הפופולריות העצומה של האנרגיה החילופית בימים שבהם מחירי הנפט פורצים כל מחסום אפשרי. בסוף היום קפצה מניית קבוצת דלק ב-5.1% ואורמת הוסיפה 2.4%.

בסקטור הבנקים אין חדש, וגם לאחר סיום עונת הדו"חות הביקושים ממשיכים להיות מופנים בעיקר מעבר לים. בסוף היום הוסיפה לאומי 3.4%, פועלים עלתה 1.3%, המזרחי הוסיפה 1.3%, דיסקונט עלתה 0.3% והבינלאומי (5) הוסיפה 2.3%.

מבין שאר הגדולות, נציין את אלביט מערכות , שהודיעה על התחלת מימוש החוזה לאספקת מל"טים לצבא טורקיה, שתזרים לקופתה כ-75 מיליון דולר. כלל תעשיות בלטה בעלייה של 1.5% במחזור ער.חברת הביטוח מנורה טיפסה 4.7% במחזור ער וכך גם כלל תעשיות שעלתה 3.9%.

מבין הקטנות, בלטה סינאל תעשיות בעלייה של 10% שהשלימה זינוק דו-יומי של 17% לאחר הדו"חות הטובים שסיפקה אתמול. מלתא , העוסקת בתחום המעגלים המודפסים, הוסיפה 10.3% על רקע כניסתה של קרן פייט להשקעה בחברה. LIMS הוסיפה 2.7% לאחר שדיווחה על זכייה בשני מכרזים נוספים בארה"ב ו-XTL קפצה 5.4% לאחר שמסרה, כי תירשם בקרוב גם לבורסת הנאסד"ק.

הדולר נחלש, האג"ח מתחזקות

בשוק המט"ח המשיך היום הדולר לסגת, בשיעור חד למדי, מגמה שמהווה תיקון לעליות הימים האחרונים וכן להיחלשותו של המטבע האמריקני בשוקי המטבעות הבינ"ל במהלך יום המסחר. בסוף היום איבד הדולר 1.03% ונקבע על 4.498 שקלים. האירו התחזק ב-0.53% ושערו נקבע על 5.5732 שקלים.

בשוק הסולידי נרשמה היום מגמה חיובית באפיקים השקליים והצמודים, תוך מחזור ענק של פי-7.5 מהממוצע בשחר הארוך מסדרה 2682. בסוף ננעלה האיגרת בעלייה של 0.5% המשקפת רמת תשואה של 6.04%. באג"ח הצמודות נרשמו עליות של עד 0.6%.

שבת שלום. *