נזקי קטרינה: חששות מהחורף הקרב עם העליות במחירי הנפט לחימום ביתי

הנשיא בוש אמר לתושבי אמריקה לצפות להפרעות זמניות, אך בכירים בתעשייה מזהירים כי גם הפרעות אלו עלולות להשפיע על השוק במהלך החודשים הבאים

תעשיית האנרגיה מביעה חששות מההשלכות ארוכות הטווח של נזקי הוריקן קטרינה על נפט לחימום ביתי ועל יכולתה של ארה"ב להתחמם בחורף הקרוב.

בעקבות הפרעות חמורות לצינורות ולזיקוק, אשר עלולות להביא לירידה חדה בתפוקה הנפט של מפרץ מקסיקו בשבועות, ואפילו בחודשים, הקרובים, מחירי הבנזין זינקו ל-3 דולר לגאלון (כ-3.78 ליטר).

יש לציין, כי תעשיית הנפט לחימום ביתי התמודדה עם מחירים גבוהים עוד בטרם סופת ההוריקן.

אמנם, הנשיא בוש אמר לתושבי אמריקה לצפות להפרעות זמניות, אך בכירים בתעשייה מזהירים כי גם הפרעות אלו עלולות להשפיע על השוק במהלך החודשים הבאים.

כ-7.7 מיליון משקי בית אמריקאים משתמשים בנפט לחימום ביתי, כאשר רובם מתגוררים בצפון מזרח, מה שהופך את האיזור לפגיע במיוחד.

מאיגוד הנפט העצמאי בקונטיקט נמסר כי הזינוק בשיעור של 56% במחירי הנפט לחימום ביתי מאז אוגוסט 2004 הביא לכך שמשק בית ממוצע צפוי לשלם 1,985 דולר בשנת 2005 עבור 700 הגאלונים להם יזדקק על מנת לעבור את החורף. זאת, לעומת 1,260 דולר בשנת 2004.

נפט לחימום ביתי לאוקטובר נסגר ביום ו' במסחר בבורסת הסחורות בניו יורק בירידה של 4.9%, על 2.09 דולר לגאלון, עלייה של 11.8% לעומת שבוע לפני כן. חוזי נפט גולמי נפלו כמעט ב-2 דולר לחבית ונסגרו על 67.57 דולר לחבית, ומחירי גז טבעי סגרו את השבוע בעלייה של 19%.

תעשיית הנפט לחימום ביתי עשויה ליהנות מהעבודה שארה"ב בנתה במהלך החודשים האחרונים מלאים של דלקים מזוקקים, אשר, לפי הדו"ח האחרון, גדלו ב-2.7 מיליון חביות בשבוע שהסתיים ב-26 באוגוסט, עלייה של 4.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בנוסף, הממשל שומר על רזרבה של 2 מיליון חביות של נפט לחימום ביתי באתרי איחסון בניו-ג'רזי, קונטיקט ורוד איילנד.

כחלק מן המאמצים למנוע משבר באספקה, הממשל אישר שחרור של 12.6 מיליון חביות של נפט גולמי מהרזרבות. בנוסף, ארה"ב ומספר מדינות נוספות הודיעו על תכניות ליצור 60 מיליון חביות נוספות של נפט גולמי ושל מוצרי נפט מזוקקים, אשר תהיינה זמינות לשוק בחודש הבא.